وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ در صورت تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد خواهم کوشید چهره ایران توحیدی،‌ ایران معنویت‌گرا و ایران غنا یافته از اسلام ناب را به جهانیان بشناسانم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، "علی جنتی" وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی امروز (پنج‌شنبه) مجلس در تشریح برنامه‌های خود گفت: سخن‌ام را با حدیثی از امام علی‌ (ع) آغاز می‌کنم که فرمودند؛ انحراف به چپ و راست گمراهی و مسیر درست میانه‌روی است.  
 
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود:‌ از ملت ایران که حماسه تاریخی را در 24 خرداد رقم زدند و فضایی سرشار از امید و بالندگی آفریدند تشکر می‌کنم.  
 
وی خاطرنشان کرد:‌ خداوند را سپاس می‌گویم، آمده‌ام تا در پیشگاه شما نمایندگان محترم برای تصدی مسئولیتی دشوار اعلام آمادگی کنم،‌‌‌ آمده‌ام تا اعلام کنم به عنوان فرزند کوچک امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای برای رساندن پیام معنویت انقلاب اسلامی به جهان آمادگی دارم.  
 
جنتی اظهار داشت: نمایندگان محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیتی بزرگ و پرمخاطره است و بنده به خوبی به سختی راه آگاهم می‌دانم که سخنگویی از هفت‌هزار فرهنگ و تمدن امری به غایت دشوار است.
 
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد:‌لیک می‌دانم که وزارت فرهنگ ام‌القرای جهان اسلامی آن هم رد انی روزگار پرحادثه آسان نیست؛ به خوبی می‌دانم فرهنگ باید اولویت نخست کشورمان باشد.
 
وی تصریح کرد: زبان اصلی انقلاب اسلامی و هنر زبان گویای مردمان سرزمین پارسه است،‌ ایران فرهنگی مرز نمی‌شناسد و طنین پژواکش تا غرب جهان را در نوردیده است.  
 
جنتی اظهار داشت: نه تنها نگاه جوامع اسلامی و شرقی بلکه چشم امید جهان غرب که در تاریکی مغرب گرفتار شده به شرق و خورشید گرمابخش ایران اسلامی دوخته شده است.  
 
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آگاهم که در جهان کنونی فرهنگ و هنر تنها وسیله پرکردن اوقات فراغت نیست،‌دیپلماسی عمومی کم‌هزینه‌ترین و بهترین راه برای ایجاد زمینه‌های تعامل سازنده با جهان است.
 
وی افزود:‌ در جهانی که به سر می‌بریم همه در تلاشند که تصویری زیباتر و نیکوتر از خود به نمایش بگذارند،‌ ستیز و رقابت و جنگ امروز،‌ جنگ تصویر است، امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه مهمی برای ارائه تصویری درست و زیبا از شکوه و عظمت ایران اسلامی و فرهنگ دیرپای آن بر عهده دارد.  
 
جنتی تاکید کرد: وضعیت فرهنگی کشور به رغم همه تلاش‌های سازنده و صادقانه‌ای که توسط دولت‌های گذشته صورت گرفته همچنان نامطلوب است.  
 
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد:‌ تهاجم فرهنگی توطئه نیست،‌ در شرایطی که کشورهای اروپایی از تهاجم فرهنگی آمریکایی به شدت نگران‌اند و با اختصاص بودجه‌های کلان می‌کوشند در برابر موج آمریکایی شدن فرهنگ مقاومت کنند تکلیف جوامع اسلامی و کشورمان در برابر این شبیخون فرهنگی به خوبی روشن است.  
 
وی خاطرنشان کرد:‌ ایستادگی در برابر تهاجم بیگانه تنها با بازگشت به خویشتن خویش و رجوع به ریشه‌ها امکان‌پذیر است،‌ بازگشت به خویشتن یعنی بازگشت به دین، بازگشت به اسلام رحمانی، گذشت و عدل،‌ اسلام کرامت و حرمت انسانی، اسلامی که حرمت مومن را از خانه کعبه بالاتر می‌داند،‌اسلامی که در آن افشاگری هتک حرمت دیگران،‌ بهتان و جاه‌طلبی و دنیاپرستی گناهی نابخشودنی است.  
 
جنتی افزود:‌ اسلام اخلاق، راستگویی،‌ امانتداری و پاکدستی اسلامی است که پیامبرش پیام‌رسان رحمت است و رسالتش گسترش مکارم اخلاقی اسلامی برای همه نسل‌ها،‌ برای همه ملت‌های اسلامی است که واپس‌گرایی و تحجر را بر نمی‌تابند و بر عقلانیت پا می‌فشارند.  
 
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد:‌ حال برای مقابله با تهاجم فرهنگی راهی جز بازگشت به اسلام ناب محمدی وجود ندارد اما ساکنان سرزمین ایران جا دارد بر ایرانی بودن خود ببالیم،‌ به فرهنگ و تمدن هفت هزار ساله خود افتخار کنیم به خود ببالیم که ایران همیشه سرزمین توحید بوده و پیروان ادیان آسمانی از دیرزمان در این دیار در کنار هم می‌زیستند.  
 
وی اظهار داشت: شرک و بت‌پرستی در این دیار جایی نداشته است،‌ ایران سرزمین علم،‌ دانایی،‌ حکمت و عرفان ناب اسلامی است و خدمات ایرانیان به اسلام همانطور که استاد شهید مطهری فرمود موجب فخر ما ایرانیان است.  
 
جنتی افزود: باستان‌پرستی و باستان‌زدایی هر دو با مشی اعتدال ناسازگار است، آنها که پرچم مکتب ایرانی را در برابر مکتب ایرانی برافراشتند درست مانند آنان که هویت اسلامی را در ستیز با هویت ایرانی قرار می‌دهند به بیراهه می‌روند،‌ اسلام و ایران هر دو، دو روی سکه ایرانیان است.  
 
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ در صورت تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد خواهم کوشید چهره ایران توحیدی،‌ ایران معنویت‌گرا و ایران غنا یافته از اسلام ناب را به جهانیان بشناسانم.
 
وی افزود:‌ تلاش خواهم کرد با کمک نخبگان فرهنگی و پاسداری از زبان فارسی به  عنوان زبان دوم جهان اسلام  راه را برای نفوذ زبان بیگانه ببندم.  
 
جنتی ادامه داد:‌ خواهم کوشید فارسی‌زبانان جهان را گرد هم آوریم و بار دیگر  اتحادیه فرهنگی فارسی‌زبانان را تقویت کنیم و تلاش خواهم کرد با اعزام سفیران فرهنگی شایسته،‌ دیندار،‌ انقلابی،‌ کاردان و فرهیخته راه را برای همگرایی بیشتر جوامع اسلامی هموار سازم.  
 
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: می‌کوشم از ریاست دوره‌ای جمهوری اسلامی ایران بر جنبش عدم تعهد برای رساندن پیام دوستی ایران به جهان نهایت بهره را ببرم.
 
وی خاطرنشان کرد: عزم خود را جزم خواهم کرد تا جایگاه نمایندگی فرهنگی را با اعزام بزرگان فرهنگی کشور به عنوان زنان فرهنگی به جهان ارتقا دهم.  
 
جنتی در پایان اظهار داشت: بر این باورم که جهان کنونی تشنه است، تشنه پیام اسلام،‌ شعر و ادب فارسی،‌خط و نقاشی و مینیاتور ایرانی، لذا هنر بهترین سفیر ما در جهان خواهد بود. 

وي افزود: در روزگاري نامزد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شده‌ام كه جمع كثيري از نخبگان فرهنگ دين و اهالي فرهنگ و هنر از دولت فاصله گرفته‌اند، تنش‌هاي بي‌حاصل، برخوردهاي بي‌جا و كشمكش‌هاي بي ثمر جاي برخوردهاي سازنده و تضارب آرا را گرفته است.
 
جنتي ادامه داد: جاي خالي اسلام رحماني در برخورد با اهالي فرهنگ و هنر به خوبي احساس مي‌شود، فرهنگ و هنر تشنه برخوردهاي كريمانه است، روزنامه نگاران و اصحاب قلم و رسانه نقش موثري در ساختار فرهنگي كشور دارند و در صورت اعتماد شما خواهم كوشيد بدون ذره‌اي عدول از ارزش‌هاي اسلامي و انقلابي آرامش، اعتماد و اعتدال را به عرصه فرهنگ و هنر بازگردانم.
 
وزير پيشنهادي وزارت فرهنگ اظهار داشت: مديريت فرهنگي را به اهلش خواهم سپرد، بزرگان و پيشكسوتان را بزرگ خواهم داشت و مي‌كوشم دغدغه‌هاي معيشتي صاحبان قلم و انديشه را به كمتر كاهش دهم.
 
وي تصريح كرد: تفكر ليبرالي هنر براي هنر را نمي‌پسندم چرا كه هنر براي تعالي روح بشر است و هنرمند متعهد است و هنر نمي‌تواند از ارزش‌هاي اصيل خاستگاهش تهي باشد.
 
جنتي اضافه كرد: سياست‌هاي كلان فرهنگي‌ام را بر چند اصل مهم بنا كرده‌ام كه همه اين اصول برگرفته از اسناد بالا دستي به ويژه سند چشم انداز، سياست‌هاي كلي فرهنگي نظام و برنامه پنجم توسعه است اسنادي كه ميوه خرد جمعي است و حرمت به آن‌ها حرمت به دانش و تجربه محسوب مي‌شود.  
 
وزير پيشنهادي وزارت فرهنگ اظهار داشت: نخستين اصل سياست‌هاي فرهنگي ترويج ارزش‌هاي اصيل ديني و معنوي، اصلاح فرهنگ عمومي و سبك زندگي براساس الگوي توسعه اسلامي و ايراني است لذا براي تحقق اين سياست رشد فضايل اخلاقي در جامعه، تقويت فرهنگ عفاف و حجاب و ترويج فعاليت‌هاي قرآني از جايگاه ويژه‌اي برخوردار خواهد بود.  
 
وي ادامه داد: دوران دفاع مقدس به عنوان دوران طلايي تاريخ اين ديار گنجينه‌اي گرانبها براي زنده نگه داشتن فرهنگ ايثار، شهادت، قناعت، صفا و صميميت است.
 
جنتي تصريح كرد: ديدگاه‌هاي علما، روحانيون و مراجع عظام تقليد به عنوان سرمايه‌هاي بزرگ و ارزشمند پشتوانه فعاليت‌هاي فرهنگي خواهد بود و مساجد و هيئت‌هاي مذهبي به عنوان فرصتي استثنايي براي دستيابي كمال معنوي جامعه ايراني و اسلامي در برنامه‌هاي فرهنگي من نقش محوري خواهد داشت.  
 
وزير پيشنهادي وزارت فرهنگ اظهار داشت: مردمي كردن و عدالت فرهنگي دومين اصل سياست‌هاي فرهنگي برنامه‌هاي پيشنهادي من است.  
 
وي افزود: عدالت فرهنگي يعني ايجاد فرصت برابر براي همه هنرمندان و فرهيختگان يعني احترام به بزرگان و پيشكسوتان و گشودن راه براي استعدادهاي جوانان يعني ايجاد فرصت دسترسي برابر به كالاهاي فرهنگي براي همه لايه‌هاي اجتماعي يعني بردن كتاب به همه شهرها و روستاها و يعني امكان دسترسي همگان به شاهراه‌هاي اطلاعاتي و علمي ايران.  
 
جنتي ادامه داد: تقويت مجامع فرهنگي و تشكل‌هاي صنفي فرهنگي يكي از ابزارهاي مناسب براي رسيدن به هدف عدالت فرهنگي است.  
 
وزير پيشنهادي وزارت فرهنگ اظهار داشت: تمركززدايي و تراكم زدايي در مديريت فرهنگي اصل مهم ديگري است كه به آن پاي بند خواهم بود، براين باورم كه بايد به مديريت‌هاي محلي و منطقه‌اي اعتماد كرد.  
 
وي افزود: معتقدم كه نخبگان فرهنگي استان‌ها و شهرستان‌ها بايد در مديريت فرهنگي كشور سهمي به مراتب بيشتر ايفا كنند، شوراهاي شهر، شهرداري‌ها، سازمانهاي مردم نهاد و ديگر نهادهاي مردمي بايد قلب تپنده فرهنگ باشند.  
 
جنتي اضافه كرد: تاكيد بر آموزش و حمايت همه جانبه از خلاقيت‌ها در عرصه‌هاي گوناگون از ديگر اصول سياست‌هاي فرهنگي اينجانب است.
 
وزير پيشنهادي وزارت فرهنگ اظهار داشت: براي اصلاح فرهنگ عمومي و سبك زندگي كه مورد تاكيد مقام معظم رهبري است بايد از مدارس آغاز كرد، ايجاد روحيه خودباوري، دين باوري و دروني كردن ارزش‌هاي ديني و مذهبي تنها با ياري وزارت آموزش و پرورش و هماهنگي‌هاي بين بخشي ممكن است.
 
وي ادامه داد: كتابخواني، علاقه به فرهنگ و هنر و فهم آثار هنري بايد در مدارس مشق شود كه در صورت اعتماد شما نمايندگان خواهم كوشيد با همكاري نزديك با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و تحقيقات براي ارتقاي فرهنگ عمومي كشور گام‌هاي بلندي برداريم.  
 
جنتي تصريح كرد: تحقق برنامه‌هاي من تنها با ياري خداوند متعال عنايات ولي عصر و همدلي و هم فكري شما نمايندگان و تمامي انديشمندان فرهيختگان امكان پذير است.  
 
وزير پيشنهادي وزارت فرهنگ اظهار داشت: سوابقم گواهي مي‌دهد كه اهل همفكري و مشورت پذيري هستم و خود رايي و انتقادناپذيري را آفت مديريت مي‌دانم.
 
وي افزود: احترام به ديگران را از اساتيد بزرگوار در حوزه علمي آموخته‌ام و از استاد فرزانه اخلاق شهيد بهشتي آموختم كه مناسب و پست‌ها امانتي در دست مسئولان و فرصت‌هايي براي خدمت اند نه ابزاري براي اعمال قدرت.  
 
جنتي اضافه كرد: بيش از يك دهه زانو زدن در محضر اساتيد برجسته نقدپذيري را به من آموخته است و اميدوارم اندك تجاربي كه در سال‌هاي طولاني مديريت اجرايي خود اندوخته‌ام مرا در انجام وظيفه سنگيني كه در صورت اعتماد نمايندگان به دوش خواهم گرفت ياري رساند.  
 
وزير پيشنهادي وزارت فرهنگ اظهار داشت: در اين مسير چشم اميدم به همه علما، مراجع و نخبگان فرهنگي و هنري دوخته است و دست نيازم به سوي همه دلسوزان كشور به ويژه شما ساكنان خانه ملت دراز است و در نهايت تسليم رضاي حق هستيم.


انتهاي پيام/
برچسب ها: جنتی ، وزیر ، فرهنگ ، ارشاد ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار