یک میلیون و 137 هزار هکتار مرتع و حدود 100 هزار هکتار جنگل طبیعی در این استان وجود دارد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ،رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کمبود اعتبار را مشکل سد راه حفظ و احیا مراتع استان عنوان کرد.

سالک با اعلام اینکه یک میلیون و 137 هزار هکتار مرتع و حدود 100 هزار هکتار جنگل طبیعی در این استان وجود دارد، افزود: برخلاف تلاش های بسیار برای ترویج فرهنگ منابع طبیعی نگاه به این مقوله، با توسعه پایدار منطبق  نیست و سوددهی برای بهره برداران از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 وی با بیان اینکه مراتع کارکردهای مختلفی در زمینه تامین علوفه،حفظ خاک،کشت گیاهان دارویی و تامین آب دارند. ابراز کرد: اکنون 28 هزار خانواده  وابسته به مراتع است و هر خانواده به صورت میانگین 40 هکتار مرتع در اختیار دارد.

 رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: برای اقتصادی شدن بهره برداری مراتع باید هر خانواده حداقل 90 واحد دامی در 250 هکتار مرتع داشته باشد.

 سالک تصریح کرد: ظرفیت مراتع این استان 700 هزار واحد دامی است اما در این مراتع دام مازاد وجود دارد .

وی تاکید  کرد: برای ایجاد تعادل در مراتع آیین نامه ای مبنی بر فروش یا انتقال حق عرضی پروانه های کمتر از 50 واحد مرتع در حال تنظیم است که هنوز مصوب نشده است.

  رئیس اداره مرتع منابع طبیعی استان با تاکید بر ضرورت اجرای برنامه مدیریت چرا، خاطر نشان کرد: با مدیریت چرا تولید حداکثر فراورده های دامی،تامین منافع مشترک انسان،دام و مرتع و تعادل بین اجزا زنده و غیر زنده موجود در مراتع محقق می شود./ب


برچسب ها: ظرفیت ، مراتع ، دامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.