چهارمين روز بررسي کابينه يازدهم در صحن علني/

میلی‌منفرد: دانشگاه جامعه دانشمندان است نه دارالتاديب نه تبليغات جناحي

وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه محلي براي اعمال سليقه‌ها و محدوديت‌هاي سياسي يا پيشبرد مقاصد حزبي و گروهي نخواهد بود دانشگاه جامعه دانشمندان است نه دارالتاديب نه دانشگاه سياسي و تبليغات جناحي دانشگاه را نه به زور مي‌توان سياسي كرد و نه به زور مي‌توان غيرسياسي كرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، جعفر میلی‌منفرد در جلسه علنی امروز (پنج‌شنبه‌) در تشریح برنامه‌های خود اظهار داشت: برنامه من حلقه‌ای از تلاش تمام مسئولانی است که از ابتدای انقلاب تاکنون در وزارت علوم و فناوری برای ارتقا و پیشرفت عرصه علمی کشور گام برداشته‌اند.  
 
وی به اهداف اصلی برنامه خود اشاره و تصریح کرد: حرکت پرشتاب و همه جانبه در تقویت روند تولید علم و رشد و توسعه علمی در محیطی آرامی و بدون تنش و حاشیه و معیارهای غیرعلمی است.  
 
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برنامه من متشکل از سه ظرفیت همچون علم در خدمت توسعه و پیشرفت، در خدمت اقتدار و کرامت ملی و علم در خدمت گفتمان و اعتدال است. 

میلی‌منفرد گفت: برای ارتقا پیشرفت  علم در عرصه توسعه باید به ضرورت‌های توسعه همه‌جانبه و پایدار کشور به صورت بخشی و فرابخشی توجه کرده و در برطرف کردن چالش‌ها و مشکلات کنونی و دستیابی مراکز فناوری دانشگاه‌ها به پیشرفت بیش از پیش و رشد معنوی و اخلاقی گام برخواهیم داشت.  
 
وی افزود: برنامه‌های پیشنهادی من در وزارت علوم افزون بر رهنمودهای رهبری بر پایه اسناد بالادستی کشور از جمله قانون اساسی، سند چشم‌انداز 1404، سیاست‌های کلی نظام برای رشد تحقیقاتی، سند رشد فناوری، قانون برنامه پنجم توسعه، قانون وزارت، سند جامع علمی کشور و سند دانشگاهی اسلامی تنظیم شده است.  
 
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: سند دانشگاهی اسلامی از جمله برنامه‌هایی است که در دانشگاه‌ها با تمام قدرت آنرا به پیش خواهم برد.  
 
میلی‌منفرد اضافه کرد:‌ با توجه به اینکه اکنون در دوران عصر اطلاعات به سر می‌بریم یعنی تولید دانش محور می‌شود و صنعت کشاورزی با کمک فناوری اطلاعات بازسازی و حتی تجارت و بازرگانی جهانی و بدون مرز می‌شود لذا پژوهش و تحقیقات مبنای مدیریت و تصمیم‌گیری ما قرار می‌گیرد.  
 
وی بیان داشت: در این شرایط باید با توجه به شرایط کنونی علم و دانش را همگانی کنیم و در جهت ارتقا کیفیت برنامه‌های آموزشی و بهبود وضعیت فعلی گام برداریم.  
 
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ابراز داشت:‌برای توسعه آموزش عالی در مناطق روستایی و بسط عدالت آموزشی در استان‌ها و همچنین کیفیت دانشگاه‌ها در شهرستان‌ها تلاش کنیم.  
 
میلی‌منفرد به فعالیت خود در سال‌های 60 تا 72 در وزارت علوم اشاره و بیان داشت:‌در این زمان موفق به ایجاد 20 دانشگاه در شهرستان‌های مختلف شدیم که با توجه قرار دادن زیرساخت‌های اصلی در آن زمان شکل گرفت و قصد ادامه چنین مسیری را در آینده دارم.  
 
وی تصریح کرد: ایجاد 31 پارک علم و فناوری،‌115 مرکز رشد، همچنین واحدهای مستقر در این مراکز و تشکیل 2700 شرکت دانش‌بنیان از جمله برنامه‌هایی است که برای تداوم ارتقای آنها تلاش خواهیم کرد.  
 
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: یکی از برنامه‌ها در توسعه فناوری ایجاد اشتغال و افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان به عنوان راه حل این مسئله است که بتوانیم تعداد این شرکت‌ها را به حدود 20 هزار واحد برسانیم.  
 
میلی‌منفرد با اشاره به رشد مقالات علمی در کشور گفت:‌یکی از افتخارات کشور ما رشد کیفی مقالات علمی است و با توجه به جایگاه ایران در سال 2012 که در به رتبه 16 ارتقا پیدا کرده بود باید بتوانیم این مسیر را در کشور نهادینه و همچنین در افزایش کیفی مقالات تلاش بیشتر داشته باشیم. 
وي ادامه داد:  هدايت مقالات علمي براي توليد دانش كاربردي در شكل گيري جديد دانشگاه از جمله برنامه‌هاي اينجانب است.
 
ميلي‌منفرد اظهار داشت: بهره‌گيري از نتايج تحقيق و فناوري در مراكز توليدي مورد توجه قرار خواهد گرفت و ارتباط دانشگاه و صنعت را به جد به پيش خواهم برد.
 
وزير پيشنهادي علوم و تحقيقات و فناوري افزود: ضرورت دوم برنامه‌هاي من علم در خدمت قدرت ملي است چون در زمانه ما علم به سرعت به فناوري و فناوري به سرعت به قدرت تبديل مي‌شود توسعه علم و فناوري سرچشمه قدرت ملي در ابعاد اجتماعي، اقتصادي، سياسي، نظامي‌، فرهنگي و فرامرزي، فضايي و سرزميني براي جمهوري اسلامي ايران است.
 
وي ادامه داد: ضرورت سوم نسبت بين علم و گفتمان اعتدال است اعتدال امروز ترجمان راي مردم در 24 خرداد است و گسترش عدالت و عقلانيت و بالا بردن اخلاق علمي و ثبات مديريت و بالا بردن مشاركت دانشگاهيان در محيط‌هاي علمي از جمله برنامه‌هاي اساسي در برنامه‌هاي من است.  
 
ميلي‌منفرد بيان داشت: من دنبال اعتدال و توازن هستم اعتدال يعني توزان بين حرف و عمل توازن بين اعتدال و كنترل و توزان بين همكاري و رقابت و توزان بين وفاق و اختلاف، توازن بين ثبات و تغيير، توازن بين استقلال و وابستگي، توازن بين ظرفيت‌هاي محيطي و تلاطم محيطي من براساس اين شرايط و اين اهداف در شرايط كنوني قبول مسئوليت كردم وچون اطمينان دارم مي‌شود و مي‌بايد كاري كرد.
 
وزير پيشنهادي وزارت علوم تحقيقات و فناوري افزود: در صحبت حضوري با جناب آقاي دكتر روحاني دغدغه‌هاي ايشان را در اين حوزه دغدغه‌هاي خود ديدم كه در راس آن‌ها توسعه علمي و علم در خدمت اقتدار ملي است كه از طريق دانشگاهي آرام و بانشاط مي‌باشد و دانشگاه بانشاط و انسان بانشاط جامعه با نشاط مي‌سازد و مسير جهاد علمي را هموار مي‌كند.  
 
وي تاكيد كرد: دليل آمدنم دليل انتظاري است كه دانشگاهيان به وجود آوردند افراد وسيعي از آن‌ها در اين روزها مرا شرمنده كردند اما بايد براي دفاع از برنامه و خود به مسائل و بيرون از متن برنامه هم بپردازم مسائلي كه نمايندگان محترم معترض و مخالف به آن‌ها پرداختند.  
 
ميلي‌منفرد بيان داشت: من در صورت انتخاب از كدام تضاد علمي، فرهنگي و سياسي براي دانشگاه حمايت خواهم كرد؟ دانشگاه در نگاه و برنامه من دانشگاه علم پرور و داراي نظم و ديسيپلين‌ علمي است، دانشگاهي است با منطق عقلاني داراي استقلال علمي باثبات و قانونمند و آباد، دانشگاهي است كه سليقه‌ها و آراي سياسي را در فضاي گفتگو و نقد علمي اختلاف را كم و اعتدال را افزايش مي‌دهد.  
 
وزير پيشنهادي وزارت علوم تحقيقات و فناوري گفت: دانشگاه محلي براي اعمال سليقه‌ها و محدوديت‌هاي سياسي يا پيشبرد مقاصد حزبي و گروهي نخواهد بود دانشگاه جامعه دانشمندان است نه دارالتاديب نه دانشگاه سياسي و تبليغات جناحي، دانشگاه را نه به زور مي‌توان سياسي كرد و نه به زور مي‌توان غيرسياسي كرد.  
 
وي افزود: دانشگاه دانشگاه است و با زبان، آداب و سطح علمي خاص خودش،بگذاريد دانشگاه با منطق و متد علمي خود كار كند دانشگاهي كه مد نظر من است دانشگاهي است كه هم يك جور و كليشه‌اي فكر نمي‌كنند اما داراي منطق و قدرت گفتگو با هم هستند.  
 
ميلي‌منفرد تصريح كرد: دانشگاه جناحي و جنجالي و ناآرام نيست دانشگاه اسلامي يعني دانشگاه مولد علمي و پايبند به ارزش‌هاي اسلامي دانشگاهي كه شاخص‌هاي آن انديشه‌هاي حضرت امام (ره) و رهنمودهاي مقام معظم رهبري به خوبي آمده است.  
 
وزير پيشنهادي وزارت علوم تحقيقات و فناوري بيان داشت: به باور من دانشگاهي كه در آن استاد و دانشجو مايوس باشند يا كرامت و احترام نداشته باشند دور از شان نظام اسلامي است.تحقير استاد و دانشجو به هر بهانه‌اي كه باشد تحقير مقام علم است و دلشوره و نگراني دانشگاهيان از هر نوع كه باشد سبب ناتواني كار علمي و ناكارآمدي اثربخشي اجرايي دانشگاه خواهد بود.  
 
وي اظهار داشت: دانشگاه به اميد خدا محل اجتماعي شدن و رشد سياسي دانشجويان خواهد بود نه ميدان بازي سياسي آن‌ها.
 
ميلي‌منفرد درباره تفكر و سابقه سياسي‌اش گفت: من فرزند انقلابم و هنوز بالاترين افتخارم را خدمت به جبهه‌هاي دفاع مقدس مي دانم من در سال 63 تا 68 معاون جنگ دانشگاه بودم برترين معاون جنگ دانشگاه‌هاي سراسر كشور بودم افتخار دارم بالاترين خدمات به ايثارگران جبهه و جنگ و خانواده‌هاي جانبازان و شهدا را انجام دادم سوابقش موجود است.  
 
وزير پيشنهادي وزارت علوم تحقيقات و فناوري بيان كرد: هميشه بدون شعار و تظاهر درپي تحقق عملي انديشه‌هاي حضرت امام(ره) و رهنمودهاي مقام معظم رهبري در دانشگاه و بيرون آن كوشيده‌ام و هميشه دغدغه مسائل نظام و رعايت قانون را داشتم هيچ وقت خود را عين اسلام، عين نظام و انقلاب ندانسته‌ام.
 
وي ادامه داد: بسياري از همين نمايندگان محترم منتقد يا مخالف را كه از قديم مي‌شناسم مومن، انقلابي و دلسوز نظام مي‌دانم من عضو هيچ حزب و گروهي نبوده‌ام هر چند عضويت هر دانشگاهي را در احزاب يا نهادهاي مدني عيب نمي‌دانم.
 
ميلي‌منفرد تصريح كرد: ظرفيت آن انقلابي كه من و امثال من در آن بودند و آن نظامي كه از دل اين انقلاب برآمد اين قدر كوچك و تنگ نبود كه بعضي از دوستان امروز مي‌خواهند.
 
وي افزود: من مي‌خواهم به شهيدان سرافراز دانشگاه كه نامشان زينت بخش يك مكان دانشگاهي است نگاه مي‌كنم از محدود كردن اسلام و انقلاب و انقلابي به سليقه‌هاي خاص سياسي در امروز  تعجب مي‌كنم.
 
وزير پيشنهادي وزارت علوم تحقيقات و فناوري گفت: يك بار ديگر به تفكر استادان شهيد مطهري، بهشتي، مفتح، باهنر، چمران نگاه كنيم به دكتر نجات الهي و شهداي 16 آذر به عنوان نمادهاي دانشگاهي نظر بياندازيم. آيا با برخي تفكرات كه امروز شابلون گذاشته‌اند و هر كس را متفاوت با خودشان مي‌انديشد غيرمسلمان و غيرانقلابي تعريف مي‌كنند سازگار است من با صراحت و افتخار مي‌گويم فرزند انقلابم و خدمتگذار نظام كه 28 سال در دانشگاه كه 8 سال مربوط به بالاترين و پيچيده‌ترين سطوح وزارت بوده است.
 
وي ادامه داد: جايي براي ترديد در خدمت به ملت نمي‌گذارد يك اخطار يك برگ تذكر از نهادهاي ناظر و مقامات قضايي و امنيتي و سياسي براي هرگونه تخلفي و اقدامي خلاف مسائل نظام نداشتم هر جا بودم با همه گرايش‌ها كار كرده‌ام.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت:‌ بنده با همه گرایشات کار کردم و بدون اعمال هیچ گرایشی سیاسی مدیران چپ و راست هم داشته‌ام و با قدیمی‌ها فراوان کار کرده‌ام و مدیران جدید را نیز بر حسب نیاز یاری کرده‌ام.  
 
وی افزود: البته هر جا بوده‌ام معیار اصلی‌ام تخصص و جامع‌نگری علمی بوده و اولویت بنده تعهد و تخصص بوده است.  
 
میلی‌منفرد اظهار داشت: در سیاسی‌ترین پست‌ها به دنبال مدیران برجسته علمی بوده‌ام و شاهد این ادعای من شهید سرافراز و دانشمند دکتر مجید شهریاری است که در دوره مدیریت من در وزارت  علوم مسئولیت کمیته انضباطی مرکزی دانشجویان را بر عهده داشت و از دوستان صمیمی من بود؛ با صراحت می‌گویم بیشتر از آنچه من سیاسی عمل کنم متاسفانه مخالفان من که بیش از هرچیز مخالف انتخابات اخیر هستند سیاسی عمل می‌کنند آنها حتی پیش از آنکه من برای وزارت مطرح شوم در رسانه‌ها و تریبون‌ها فضایی را به وجود آوردند که گویا کسی همسو با رای مردم و دانشگاهیان نباید مسئول بخش دانشگاهی کشور باشد.  
 
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اما من می‌گویم براساس مشی اعتدال آمده‌ام و با خدای خویش عهده بسته‌ام که برای پاسخگویی به نیازهای کشور و امید دانشگاهیان و دانشجویان عزیز همراهی ثابت،‌ مصمم،‌ پیگیر،‌ آرام، با حوصله و انتقادپذیر برای رئیس محترم دولت تدبیر و امید باشم و برای این کار امیدوارم با رای قاطع شما که انشاءالله همانند رایی که در 24 خرداد بود بتوانم به این مسئله عمل کنم.
 
وی اظهار داشت: در ارتباط با فیلمی که در مجلس پخش شد باید بگویم سه روز پس از انتخابات 88 متاسفانه مجددا پس از حادثه کوی دانشگاه 18 تیر 78 حمله دیگری به کوی دانشگاه تهران شد و صبح شنبه اساتید به خاطر این موضوع دل‌نگران بودند لذا در مسجد دانشگاه جمع شدند که خدایی نکرده فاجعه 18 تیر دوباره تکرار نشود.  
 
میلی‌منفرد افزود: این تجمع دوساعت در مسجد طول کشید و لذا نمی‌توان اسم آنرا تحصن گذاشت،‌ آیا من در این فیلم سخنرانی کردم، صحبت کردم، حرفی زدم و یا موضع ‌گیری کردم؟ جرم من فقط نشستن در این جمع بود.
 
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: ما برای اینکه التهاب را در دانشگاه کم کنیم در جلسه حضور پیدا کردیم به طوری که شاهد هستیم در بالای جلسه ریاست محترم دانشگاه تهران نشسته بود،‌ این جرم است که یک فردی با سابقه طولانی خدمت احساس‌ دل‌نگرانی کند و در مسجد بنشیند، آیا این جرم است و من در این نشست حرفی زدم، خلاف و تهدیدی کردم؟
 
وی اظهار داشت: من در عمرم یک کلاس درس و حتی یک جلسه امتحان را به جز قبل از انقلاب تعطیل نکردم.  
 
میلی‌منفرد خاطرنشان کرد: من در سال 64 و 65 معاون جنگ دانشگاه بودم، روزی که چهار تا هفت موشک به تهران می‌خورد تمام فعالیت‌های دانشگاه را به زیرزمین انتقال می دادم تا کلاس تعطیل نشود لذا به طور حتم در شرایط فعلی کلاس را تعطیل نکردم.  
 
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در وقایع سال 88 مسئولان دانشگاه اعلام کردند که می‌توانیم چون دانشجویان دچار التهاب‌اند می‌توانیم امتحان‌ها را در تیر یا شهریور برگزار کنیم اما همه امتحان‌های من در تیر برگزار شد.  
 
وی تصریح کرد: من به تایید سوابقی که در دانشگاه موجود است منظم‌ترین فرد در برگزاری کلاس هستم که این موضوع در پرتابل دانشگاه در 28 سال خدمت بنده موجود است.  
 
میلی‌منفرد افزود: در 18 تیر 78 در آن واقعه تلخ جلساتی که در شورای امنیت برگزار شد از عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که آن زمان وزارت فرهنگ و آموزش عالی بود، تقدیر و تشکر به عمل آمد و بنده در کنترل آن قائله و خاموش کردن آن نقش داشتم که می‌توانید مدارک آن را مشاهده کنید.  
 
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد:‌ باید این موضوع روشن شود که بنده به عنوان معاون دانشجوی وقت آیا حرفی زدم که باید نمی‌زدم جایی رفتم که باید نمی‌رفتم، با کسی نشست و برخاست کردم که باید نمی‌کردم؟
 
وی تصریح کرد: من در طول عمرم نه عضو حزبی بودم البته عضو حزب بودن جرم نیست، من در هیچ ستادی در انتخابات 88 شرکت نکردم و درگیر این مسائل نبودم.  
 
میلی‌منفرد اظهار داشت: من زمانی که معاون دانشجویی بودم در کمیسیون موارد خاص رسیدگی معضلات دانشجویان هزاران هزار پرونده درآنجا بررسی شد که برای رفع معضلات و مشکلات دانشجویان بود و همواره سعی کردیم روال قانونمند در این موضوع رعایت شود.  
 
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت:‌من در این 20 سال که خدمت کردم یک بار مسئولیت پرونده‌هایی را که در اختیار بنده بوده و بررسی کردم به جرم عدم رعایت قانون متوقف نکرده است.  
 
وی اظهار داشت: اگر امروز نماینده‌ای در آمریکا باشد باید به رئیس مجلس بگوییم که آقا شما کاری کردید که وی به آمریکا رفته است.
 
میلی‌منفرد با اشاره به اینکه بنده هیچ دیداری را با آقای افشاری به صورت رو در رو نداشته و با وی صحبت نکرده‌ام، افزود: در رابطه با تعداد مقالات که یکی از نمایندگان مطرح کرد وی را به پرتابل دانشگاه ارجاع می‌دهم زیرا این موضوع به صورت شفاف در پرتابل دانشگاه موجود است.  
 
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد:‌ باید بگویم که من از سال 59 تا 63 در پاریس و جزو فعالین دانشجویی در راستای مقابله با رژیم شاه بودم و توانستم در این مدت بسیاری از دانشجویان را برای دفاع از انقلاب،‌ رزمندگان و نظام آماده کنم.  
 
میلی‌منفرد گفت: ‌در سرلوحه تمام فعالیت‌های دانشجویان اروپا من بودم، در شرایطی که 200، 300 تن نیروهای مخالف جلوی ما سازماندهی شده بودند.
 
وی افزود: بالاترین و پرمحتواترین در ارتباط با توسعه علم و فناوری در بیانات رهبر معظم انقلاب است و من آمده‌ام این بیانات را با قدرت و با حمایت دولت یازدهم در جامعه علمی دانشگاهیان پیش ببرم.  
 
وزیر پیشنهادی علوم،‌ تحقیقات و فناوری تصریح کرد: من ‌آمده‌ام در این شرایط حساس دانشگاه‌ها را آرام و در خدمت دولت و نظام قرار دهم و ذهن مقامات بالای مملکت و شخص دکتر روحانی را از دانشگاه‌ها راحت کنم تا بتواند مسائل اصلی کشور و معیشت مردم را با جدیت پیش ببرد.  
 
میلی‌منفرد گفت: من آمده‌ام تا تمام ظرفیت‌های دانشگاهیان را با کمک خود آنها در خدمت دولت قرار داده‌ام و آمده‌ام تا تمام دانشجویان با گرایش‌های مختلف را در خدمت نظام قرار دهم.  
 
وی اظهار داشت: شرایط کشور حساس و خطیر است و باید با تمام توان و انگیزه به میدان بیاییم و روند توسعه علمی کشور را جانی تازه بخشیم،‌باید تمام دانشگاهیان و نیروی روان دانشگاهی را در یک جهاد علمی دیگر به کار بگیریم،‌ باید از گذشته بیاموزیم و به آینده فکر کنیم. 

وزیر پیشنهادی علوم،‌ تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: باید در مسیر پرفراز و نشیبی که داریم اختلافات را به رفاقت، رقابت را به همکاری، بی‌اعتمادی را به اعتماد، تهدید را به فرصت و ضعف را به قوت تبدیل کنیم.

انتهای پیام/  
 
 

برچسب ها: میلی ، منفرد ، جلسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار