وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در دفاع از خود گفت: عدالت کارآمد، مقابله با فساد،‌ رعایت حقوق و تامین رفاه پایدار شهروندان از اصول مهم من در اتخاذ برنامه‌هایم بوده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، عباس آخوندی وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در صحن علنی امروز مجلس در دفاع از خود ضمن تشکر و سپاس از نمایندگان مخالف و موافق گفت:‌ امید است که مجموعه این دفاعیات موجب جلب اعتماد نمایندگان شود تا امکان خدمت به مردم سرزمین ایران اسلامی فراهم شود.  
 
وی افزود: در برنامه‌هایم 5 اصل مبنا قرار گرفته است که عدالت اصل اول است که انعکاس این امر در برنامه‌هایم در چارچوب عدالت جغرافیایی، توسعه متوازن،‌ توزیع منابع و استفاده از مزیت‌های نسبی و رقابتی تمام سرزمین ایران خواهد بود نه اینکه همه منابع در تهران تمرکز یابد.  
 
وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: رعایت حقوق و تامین رفاه پایدار شهروندان اصل دوم است که بر این مبنا حق دسترسی ایمن و آزاد به منابع در اختیار وزارتخانه‌ها، شبکه ‌راه ‌ها و روستاها فعالیت حرفه‌ای و کسب و کار در صدر برنامه‌هایم است.  
 
آخوندی کارآیی را اصل سوم مورد توجه در اتخاذ برنامه‌هایش خواند و گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری عظیم انباشته شده در صنعت حمل و نقل،‌افزایش کارآیی و کاهش مخاطرات جاده‌ها از مسائل مورد توجه بنده بوده است.  
 
وی افزود: پذیرش تولید ثروت اصل چهارم برنامه‌های من است و برای کسانی است که تمایل دارند در کشورمان سرمایه‌گذاری کنند.
 
وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: مقابله با فساد پنجمین اصل در اتخاذ برنامه‌های من بوده است چرا که معتقدم توسعه با فساد به دست نخواهد آمد.  
 
آخوندی تصریح کرد:‌همه شما مستحضرید که طرح‌های صنعت حمل و نقل، تاسیسات زیربنایی بسیار پرهزینه و سرمایه‌بر است و متاسفانه دولت در وضعیت اقتصادی قرار دارد که منابع مالی دولت بسیار محدود است بنابراین ما برای اجرای طرح‌های زیربنایی راه، راه‌آهن، جاده‌ها،‌ آزاد‌راه‌ها و بزرگراه‌ها چاره‌ای جز مراجعه به بخش خصوصی نداریم.  
 
وی افزود: برای اینکه بخش خصوصی در حوزه صنعت حمل و نقل سرمایه‌گذاری کند مقدماتی دارد؛ صنعت حمل و نقل و ساختمان مجموعا بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی ایران را شکل می‌دهد ولی سهم اینها در بازار سرمایه چیزی نزدیک به صفر است و درهای بازار سرمایه هنوز به روی صنعت حمل و نقل گشوده نشده است.  
 
وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: برای اینکه بخش خصوصی تمایل سرمایه‌گذاری در صنعت حمل و نقل داشته باشد نیاز به این است که ستادهای تنظیم مقررات چه در حوزه حمل و نقل ریلی، چه هوایی، چه جاده‌ای و دریایی وجود داشته باشد.  
 
آخوندی اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان که عضو شورای رقابت هستند شاهد  اختلافات دیرینه بین سرمایه‌گذاران در حوزه حمل و نقل  ریلی و شرکت راه‌آهن هستید و این مشکلات تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه را کاهش داده است.  
 
وی اضافه کرد:  در سرمایه‌گذاری در جاده‌ها،‌‌آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها عمدتا نهادهای حقوقی غیردولتی سرمایه گذاری کرده‌اند و تمایل بخش خصوصی بسیار اندک است بنابراین ما باید فضایی ایجاد کنیم که آنها به سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه متمایل شوند.  
 
وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: وضعیت اسفناک سرمایه‌گذاری در جاده تهران شمال را همه شاهد بودیم که باید مورد بازنگری جدی قرار بگیرد و فضا برای تمایل بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری باید فراهم شود.  
 
آخوندی گفت:‌ وزیر وزارتخانه از بن دندان باید اعتقاد به توسعه بخش خصوصی داشته باشد و من فکر می‌کنم با توجه به ممارست جدی و طولانی که در تدوین پیش‌نویس لایحه قانونی اصل 44 داشتم و گفتگوهای مستمری کمه با دوستان در بخش خصوصی داشتم شاید بتوانم این اعتماد را به این بخش بدهم که در واقع می‌توانند به دولت اعتماد کرده و در حوزه صنعت حمل و نقل سرمایه‌گذاری کنند و گواهی این امر حمایت همه انجمن‌های حرفه‌ای،‌انجمن‌های مهندسی در حمل و نقل و در صنایع مختلف ساختمانی از نامزدی اینجانب برای وزارت راه و شهرسازی است.
 
وی اظهار داشت:‌ ضرورت اتصال شبکه‌های ریلی و اتصالی به کشورهای همسایه نکته بعدی است که هم موجب افزایش امکان ترانزیت و هم اقتصاد منطقه‌ای و مناطق روستایی و مرزی ما را رونق می‌دهد.  
 
وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد:‌ تمامی نمایندگانی که در این هفته با آنها تماس داشتم علاقمند بودند که کریدور شمال به جنوب و کریدور شرق و غرب فعال شود تا بتوانند از آن طریق نسبت به افزایش استاندارد و کیفیت حمل و نقل دسترسی پیدا کنند و هم بازارهای جدیدی به دست بیاورند که به نظر من این کار قطعا امکان‌پذیر است ما سهم جدی‌تری از بازار منطقه‌ای حمل و نقل و سهم جهانی حمل و نقل مخصوصا در حوزه دریا داشته باشیم.  
 
آخوندی افزود: حمل و نقل دریایی بحث بسیار مهمی است ما 2500 کیلومتر مرز حمل و نقل دریایی داریم چه در حوزه بار، چه در حوزه مسافر و چه در حوزه ماهیگیری و چه در حوزه توریسم بخش عمده‌ای از زندگی اقتصادی بندرنشینان را شکل می‌دهد لذا باید توجه ویژه ای به توسعه این بخش داشته باشیم.

وی درباره ایمنی جاده‌ها در کشور گفت: باید با شورای ایمنی جاده‌ها را تاسیس کنیم و همچنین به شهروندان آموزش‌های لازم را در این زمینه بدهیم و حتی کنترل‌های کلی و جاده‌ای و بهبود سطح کنترل جاده‌های ایران از دیگر برنامه های ما طی 4 سال است.

آخوندی بیان داشت: بسیاری از مجوزهای بخش‌های خصوصی که مردد شده از دستگاه‌های دولتی بگیرد بی‌فایده و زاید است و ما باید در این وزارت‌خانه تمام برآیندها را مورد ارزیابی قرار دهیم و بتوانیم ترتیباتی را فراهم سازیم تا نیاز مراجعه برای فعالان به وزارت‌خانه وجود نداشته باشد.

وزیر پیشنهادی وزارت مسکن و شهرسازی درباره بحث فناوری و تبلیغات مهندسی گفت: بنده بنیانگذار قانون نظام مهندسی ایرانم و در حال حاضر حدود 250 هزار نفر در این سازمان فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در بخش حمل و نقل فاقد سازمان های حرفه ای هستیم و امیدوارم که در جهت افزایش عمر مفید راه ها و صنعت حمل و نقل به کمک نمایندگان بتوانیم فعالیت‌‌های مفیدی داشته باشیم.

آخوندی بیان داشت ما باید بتوانیم فارغ التحصیلان رشته مهندسی را با آموزش‌های مطابق با استانداردهای جهانی حرفه‌ای کنین و سطح علمی و عملی مهندسین ایرانی را سطح جهانی افزایش دهیم.

وزیر پیشنهادی وزارت مسکن و شهرسازی با اشاره به توسعه روستایی و عدالت در حوزه جغرافیایی گفت: بحث بهسازی مسکن روستایی، طرح‌های روستایی، سنددار کردن زمین‌های روستایی، ارتقا راه‌های روستایی و حوزه حمل و نقل از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به توزیع متوازن جمعیت در کشور گفت: تمرکز جمعیت در تهران و ده شهر بزرگ به گونه‌ای است که باید برنامه‌های خود را در جهت عدالت جغرافیایی تنظیم کنیم و طرح‌های منطقه‌ای را و ناحیه‌ای را که در سال‌های 72 تا 76 به تصویب رسید در دستور کار قرار دهیم.

آخوندی به بحث نظام مدیریت شهری اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش رشد شهرنشینی شاهد توزیع نامتناسب وظایف میان مدیریت شهری و نظارت مرکزی هستیم و تصمیمات به گونه‌ای متمرکز در تهران صورت می‌پذیرد و باید بتوانیم استقلال و صیانت بیشتری را به شهرها دهیم.

وزیر پیشنهادی وزارت مسکن و شهرسازی به مسکن مهر اشاره و تصریح کرد: در سال های 72 همین طرح را ما تحت عنوان مسکن اجتماعی مطرح کردیم چرا که تا قبل از سال 72 در هیچ کدام از بودجه ها کوچکترین توجه ای به تامین مسکن اقشار پایین جامعه نشده بود.

وی ادامه داد: بنده هیچ مخالفتی با طرح مسکن مهر نداشته و حتی اولین کسی بودم که این طرح را وارد نظام برنامه‌ریزی کردم و به عنوان بخشی از نظام تامین اجتماعی پیش‌بینی کرده بودند.

آخوندی خاطرنشان كرد: کل مسکن ایران فراتر از این طرح است و در حال حاضر مکان‌یابی مسکن مهر بحث کنونی من نیست بلکه بحث تاسیسات زیربنایی با وجود مشکلات زیاد در آن اصلی‌ترین ماموریت  وزارت‌خانه برای من به حساب می‌آید تا بتواند از این طریق به تاسیسات زیربنایی و تامین خدمات روابط از طریق تقویت نهادهای شهرداری کمک کنم.

وي ادامه داد: همينجا وظيفه دارم از زحمات برادر بزرگوارم آقاي نيكزاد در زمينه مسكن مهر تشكر كند ولي عرض مي كنم ماموريت وزارت راه و شهرسازي يك ماموريت استراتژيك براي توسعه ملي است و بايد در اين رابطه همه بخش‌ها با هم در نظر گرفته شوند نمي‌توانيم كل وزارت را به مسكن مهر تامين دهيم.

آخوندي در ادامه بيان كرد: در رابطه با مسئله اي آقاي نوباوه بيان كردند بايد مسئله اي را مطرح كنم كه رقم اشتباهي به ايشان گزارش كرده‌اند كل اين طرح يعني مسكن مهر حدود 2 هزار و 100 واحد است كه حدود 800 هزار واحد از آن نيمه تمام مانده و مشكلات زيادي در راه تحقق آن وجود دارد.

وزير پيشنهادي وزارت راه، مسكن و شهرسازي اظهار داشت: وزارت مسكن و شهرسازي يك وزارتخانه تخصصي است و بايد به بحث جوان كردن سن مديريت در اين وزارتخانه تفكر كرد.

وي ادامه داد: اگر اجازه دهيد هركس كه به عنوان وزير اين وزارتخانه از شما نمايندگان راي اعتماد كسب كرد نه ماه فرصت داشته باشد تا بررسي انجام دهد و نتيجه را به صورت لايحه به شما اعلام كند تا هر تصميمي كه نمايندگان محترم گرفتند لازم الاجرا باشند.

آخوندي با اشاره به لزوم بيان سوابق خود اظهار داشت: در اين مدت كه در خدمت دوستان بودم علاقه داشتم كه سوابق خود را بيان كنم شايد تعدادي از دوستان با سوابق من آشنا نباشند من عضو اولين شوراي مركزي جهاد سازندگي هستم با حكم مرحوم دكتر بهشتي و بعد از آن به محض شروع جنگ مسئوليت ستاد پشتيباني جبهه‌هاي جنگ را برعهده داشتم.

وي ادامه داد: در مردادماه 1361 معاون اجتماعي سياسي وزير كشور شدم در همين مدت مسئول شوراي تامين نيروي غرب كشور بودم و بعد از سال 62 مسئوليت رياست بنياد مسكن انقلاب اسلامي را عهده دار شده و در سال 72 به عنوان وزير پيشنهادي مسكن و شهرسازي انتخاب شدم.

وزير پيشنهادي مسكن و شهرسازي در ادامه اظهار داشت: برخي از دوستان مطرح كردند كه در دوره رياست بر وزارت مسكن و شهرسازي نرخ مسكن سه برابر شد، اطلاع ندارم كه اين آمار از كجا آمده بود فقط منهني را كه در چند روز پيش در دنياي اقتصاد به چاپ رسيد نشان مي‌دهد كه در همين 8 سال گذشته نرخ مسكن 6 برابر شده نرخ زمين نه برابر، در دولتي كه قرار بود نرخ زمين به صفر گرايش پيدا كند نه برابر افزايش پيدا كرده است.

وي در ادامه بيان كرد: من فكر مي‌كنم دوستان كم لطفي كرده و اطلاعات صحيحي در اختيار اين اشخاص قرار نداده‌اند اين منحني نشان مي‌دهد كه در دوره سالهاي 72 تا 76 هيچ گونه شكستي در اين منحني كه حاكي از افزايش قيمت باشد وجود نداد.

آخوندي ادامه داد: در ارتباط با بحث‌هاي سياسي كه مطرح شد چند نكته را خدمت دوستان عزيز عرض مي‌كنم اول اينكه آقاي زارعي به من كمك كرده و توضيح دادند كه كاملا منصف بودم و هنگامي كه خدمت مقام معظم رهبري گواهي مي‌دادم هيچ وقت دچار جوزدگي نشده و به درستي گواهي دادم من فكر مي‌كنم آقاي زارعي بهترين دفاع را از بنده به عمل آوردند.

وي در ادامه تصريح كرد: در هر صورت با مجموعه سوابقي كه خدمت شما عرض كردم براي من سخت و درآور است كه با اين عناوين مرا ياد مي‌كنيد من جواني‌ام را در راه انقلاب دادم چگونه مي‌گوييد به انقلاب وفادار نيستم اين حرف دردناكي است.

وزير پيشنهادي وزارت راه، مسكن و شهرسازي در ادامه بيان كرد: اگر بخواهيم موضع رسمي در رابطه با انتخابات سال 88 بيان كنيم هنگامي كه شوراي نگهبان صحت يك انتخابات را اعلام مي‌كند اين نظر نظري قطعي است ما چطور مي‌شود كه بخواهيم كاري غير قانوني انجام دهيم ما همواره قانون مدار بوده‌ و تسليم امر رهبري هستيم مطمئنا كسي كه به عنوان وزير انتخاب مي‌شود و مي خواهد راي اعتماد كسب كند به ولايت فقيه، رهبري و اين نظام اعتقاد دارد.

وي در پايان خاطر نشان كرد: من 35 سال سابقه خدمت در اين كشور را دارم آيا 35 سال سابقه عملكرد مهمتر است يا يك لفظ كه بگوييم اين موارد را قبول دارم در هر صورت خدمت شما عرض مي‌كنم كه هنوز هم اگر دشمنان بخواهند به اين كشور كوچكترين تعرضي انجام دهند ما هنوز هم از كشور دفاع كرده و به آيين كشور وفاداريم.

انتهاي پيام/

برچسب ها: آخوندی ، وزیر ، پیشنهادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار