سومين روز بررسي کابينه يازدهم در صحن‌ علني/

نوباوه:‌ رشد مسکن در وزارت آخوندي از‌ 314 هزار دستگاه به 284 هزار دستگاه تنزل يافت

نماينده مردم تهران در مخالفت با وزير پيشنهادي راه و شهرسازي گفت: روند رشد مسکن در سال 72، 314 هزار دستگاه در کل کشور بوده که در دوران مأموريت وي در وزارت مسکن طي 4 سال به 284 هزار دستگاه تنزل يافت.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، بيژن نوباوه وطن نماينده مخالف پيشنهادي راه و شهرسازي اظهار داشت: در استدلال‌هاي رئيس جمهور به اين ادلّه برخوردم كه آيا بكارگيري افراد باتجربه با توجه به سوابق افراد صورت مي‌گيرد و متأسفانه در كشور ما سازماني كه عملكرد افراد را در رده‌هاي مختلف مورد ارزيابي قرار دارد به ندرت وجود دارد.  

وي در انتقاد از وضعيت وزير پيشنهادي در سال‌هاي 72 تا 76 گفت: زمانيكه آقاي آخوندي در دوره دوم رياست جمهوري هاشمي رفسنجاني پست وزارت مسكن را بر عهده گرفت نه تنها موفقيتي به دست نياورد بلكه توسعه مسكن به عنوان اصل مهمي در قانون اساسي به آن توجه شده در دوران مديريتي وي محقق نشد.

نوباوه با اشاره به اهميت توسعه مسكن در كشور گفت: توسعه اين امر به همراه خود در افزايش اشتغال و توسعه توليد كمك بسيار زيادي را مي‌كند و به عنوان يكي از محوري‌ترين ابزار توسعه اقتصادي در كشور به حساب مي‌آيد.

اين نماينده مجلس بيان داشت: عملكرد آخوندي به عنوان فردي متدين و باسابقه در انقلاب اسلامي در امر مسكن بسيار ضعيف بوده و در حالي اجراي سكان هدايت قطار وزارت مسكن در دوره‌ي دوم هاشمي به دست وي سپرده شده بود که عرضه زمين شهري براي بهبود توليد بازار مسکن و دسترسي به مسکن طي 10 سال يعني از سال 61 تا 71 در دستور کار قرار داشت. اما تا قبل از سال 82 شاهد يک رشد نسبي در توليد مسکن بوديم.

عضو کميسيون فرهنگي مجلس بيان داشت: با ورود آخوندي به وزارت مسکن اعطاي زمين شهري تمديد نشد و سياست‌هاي توليد و عرضه مسکن جاي خود را به سياست تحريک تقاضا داد که اين سياست در قالب سياست پاک در کشور اجرا شد و تأثيرات بسزايي را در شاخص‌هاي بخش مسکن به جاي گذاشت.

وي بيان داشت: عدم حمايت از توليد مسکن ضرورت تبديل شدن مسکن را به يک کالاي سرمايه‌اي در کشور فراهم ساخت و شاهد بيشترين رشد قيمت مسکن تحت همين سياست پاک در آن دوران بوديم و حتي قيمت يک متر زمين و اجاره بها در تهران دچار رشد 30 درصدي شد و متأسفانه اعمال اين سياست‌ها بسيار ضعيف بود.

نوباوه افزود: بدتر از سياست‌هاي اعمال شده از سوي آخوندي مي‌توان به سياست مبتني بر برنامه‌هايي که آخوندي در زمان تصدي وزارت مسکن و شهرسازي در دولت هاشمي اعلام کرده بود بوديم و متأسفانه مغايرت در اجراي برنامه‌ها از سوي اين وزير در آن سال‌ها به وضوح ديده مي‌شد.

وي با اشاره به برنامه‌هاي راهبري آخوندي در سال 72 در بخش مسکن گفت: گسترش عرضه زمين دولتي، فراهم سازي امکانات از تملک زمين با قيمت مناسب براي سرمايه‌گذاران و مصرف کنندگان و وعده کاهش قيمت زمين به مردم از جمله برنامه‌هايي بود که آخوندي به آن اشاره داشت.
 
اين نماينده مجلس ادامه داد: شاخص دسترسي به مسکن براي دهک اول از 28 سال در سال 70 به 34 سال در سال 75 رسيد و براي دهک دوم از 15 به 19 سال رسيد که وزارت مسکن در تنظيم بازار و کنترل قيمت مسکن موفق عمل نکرده بود و حتي شاهد رشد افزايش قيمت‌ها در زمين و مسکن بوديم.

وي ابراز داشت: تأمين مسکن اقشار کم در آمد، ايجاد فرصت پس‌انداز براي آنها، برقراري ارتباط بين تأمين مسکن و اشتغال مؤثر و مفيد، کاهش ميانگين سطح واحدهاي زيربنايي، صرفه‌جويي انرژي در تأمين سرمايش و گرمايش و فراهم‌سازي امکان توسعه توليد انبوه با تمام مزايا از ديگر برنامه‌هاي آخوندي طي آن سالها بود که با حيطه‌ي عملياتي وي در مغايرت بود.

اين نماينده مجلس افزود: يکي از نمايندگان مجلس به يکي از برنامه‌هايي که آخوندي در سال 72 به عنوان شعار مطرح کرده بود در اين جا ذکر کند که عملياتي شده و بدتر از سياست‌هاي قبلي وي در سال 92 مي‌گويد که زمين ارزان را در اختيار مردم مي‌گذارم. 

نوباوه ادامه داد: روند رشد مسکن در سال 72، 314 هزار دستگاه در کل کشور بوده که در دوران مأموريت وي در وزارت مسکن طي 4 سال به 284 هزار دستگاه تنزل يافته بود.

وي اضافه کرد: از جمله برنامه‌هايي که آخوندي به آن اشاره داشته مشارکت شهرداري و نهادهاي اجتماعي در افزايش بهره‌وري محيط اجتماعي، بررسي خدمات زيربنايي مسکن مي‌توان نام برد ولي متأسفانه هيچ صحبتي از ادامه طرح مسکن مهر به ميان نيامده است.

نوباوه با بيان اينکه برنامه‌هاي آخوندي مبتني بر راهبرد است تا طرح عملياتي خاطر نشان کرد: بهتر است که شما برنامه‌هاي خود را براي حمل و نقل ريلي که اکنون 13 هزار کيلومتر آن باقي مانده را مشخص کنيم و حتي درباره قانون مقررات ملي ساختمان توضيحاتي را ارائه دهيد و برنامه مدون خود را جهت کسب رأي اعتماد نمايندگان بازگو کنيد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مسکن ، شهرسازی ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار