نخستین کنفرانس مدیریت بهره وری در بخش کشاورزی طی‌ ۲ روز گذشته با هدف دستیابی به متد‌های جهانی‌، بالا بردن تولیدات کشاورزی و دامپروری و استفاده بهینه از منابع موجود، در مرکز همایش‌های صدا و سیما در حالی‌ برگزار شد که شرکت عمران و توسعه فارس با عنوان بزرگترین تولید کننده گل‌های زینتی در جنوب کشور لوح زرین این مراسم را دریافت کرد.


حسن ممتحن مدیر عمل شرکت عمران و توسعه فارس (سهامی عام) در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به اینکه این شرکت به صورت هلدینگ دارای ۷ زیر مجموعه در حوزه‌های صنعت ساختمان، کشاورزی، الکترونیک و... است گفت: اصلی‌‌ترین هدف مجموعه عمران و توسعه فارس تقویت زیرساختهای استان به همراه عمران و توسعه منابع و اشتغالزایی است.

وی در پاسخ به اینکه بزرگترین مشکل تولید گل‌های زینتی در کشور چیست گفت: عمده مشکل تولید گل‌های زینتی این است که سود اصلی‌ را دلال‌ها میبرند، زیرا از همه جای کشور ابتدا گل‌ها به تهران انتقال داده میشوند و سپس دلال‌ها آن را به سایر استان‌ها با قیمت‌های غیر قابل مقایسه با قیمت خریداری شده به فروش می‌رسانند.

حسن ممتحن از دولت و متولیان این بخش درخواست ایجاد تعاونی و مراکز توزیع و عرضه گل را در مراکز شهر‌ها داشت و ادامه داد: در همه جای دنیا این امکان وجود دارد که تولید کنندگان در تعاونی‌ها و مراکز فروش خودشان توزیع محصول میکنند و دست دلال‌ها به این صورت کوتاه میشود.

وی تصریح کرد: حتی در بعضی‌ نقاط دنیا گل به صورت الکترونیکی‌ خریداری میشود و به دلیل وجود وسایل حمل و نقل مجهز به نگهداری صحیح از گل امکان صادرات به دیگر کشورها را دارد، اما در ایران به دلیل کمبود وسایل حمل و نقل امکان صادرات جز در استان‌های مرزی به دلیل نزدیکی با کشورهای همسایه را نداریم. 

حسن ممتحن عضو هیئت مدیره شرکت عمران و توسعه فارس خاطر نشان کرد: «در کشور ما به دلیل شرایط اقلیمی مناسب، زیباترین گل‌های زینتی پرورش می‌یابد، اما به دلیل قیمت گذاری بالا توسط دلال‌ها مردم خانه‌های خود را به گل‌های مصنوعی چینی آذین می کنند، چرا نباید در خانه‌های ما همیشه گل‌های خوشبو و با طراوت و زیبای طبیعی وجود داشته باشد؟ 

جایزه «کاردینالی» در کشور ایتالیا این بار در دستان ایرانی‌ها

حسن ممتحن با اشاره به تولید سالانه یک و نیم میلیون شاخه گل در کشور گفت: «در ممیزی که توسط کارشناسان ایتالیایی برای جایزه کاردینالی کشور ایتالیا که مربوط به مشتری مداری است، برنده این جایزه جهانی شدیم و در مهر ماه امسال این جایزه را با خود به ایران می آوریم.

35 درصد صرفه جویی در مصرف سوخت، تولید گل و گیاه بدون خاک و به روش هیدروپونیک 

حسن ممتحن از به کارگیری روش های مختلف صرفه جویی در مصرف انرژی خبر داد و افزود: تمام دیوارهای گلخانه‌های ما به صورت دو جداره هستند و پرده هایی را نیز در گلخانه های خود داریم به نام (شید) که باعث می شوند با حرکت اتوماتیک فضای داخل گلخانه کاهش ارتفاع و حجم را به صورت کاذب ایجاد کنند که این امر در تابستان و زمستان کنترل ورود و خروج سرما و گرما را انجام می دهد. وی تصریح کرد: به زودی یک نیروگاه تولید برق در مزرعه خود راه اندازی خواهیم کرد که نه تنها برق مورد نیاز خود را تامین می کنیم بلکه فروش برق به دولت را هم داشته باشیم. 

حسن ممتحن از دیگر مزایای نیروگاه برق در مزرعه «لوتوس» که از زیرمجموعه های شرکت عمران و توسعه فارس است را کاهش تلفات و خسارات ناشی از قطع شدن برق و وسایل نگهداری از سیستم گلخانه ای را به هر دلیلی اعلام کرد و ادامه داد: از دو پتانسیل در حاشیه ایجاد نیروگاه برای افزایش بهره وری تولیدات خود استفاده خواهیم کرد؛ یکی استفاده از بخار حاصل شده از نیروگاه است که آن را در زمستان به گرما و در تابستان به صورت سرما استفاده می کنیم و دیگری گاز co2 است که وقتی از نیروگاه خارج شود آن را به داخل فضای پرورش گل هدایت می کنیم که باعث رشد بیشتر گل ها خواهد شد. 

گل رُز شیراز نام یک گل جدید در دنیا

حسن ممتحن در پایان به پیشنهاد این شرکت به کشور هلند برای تغییر شکل ظاهری یک گل جدید اشاره کرد و افزود: در کشورهای صاحب نام صنعت گل و گیاه، مثل هلند دائما گل ها مورد تحقیقات آزمایشگاهی و تغییرات ساختاری قرار می گیرند که پس از تکثیر با یک نام جدید وارد بازار می شوند. 

وی تصریح کرد: ما به کشور هلند پیشنهاد تغییر روی یک گل رز را دادیم که آنها پس از تکثیر از آن گل نام شیراز را برای آن انتخاب کردند و در حال حاضر در همه جای دنیا یک گل رز به نام «رز شیراز» وجود دارد که این یک افتخار است برای کشور ما ایران.
برچسب ها: عمران ، کنفرانس ، مدیریت ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار