مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از مردم استان و مسافرین خواست در صورت مشاهده هرگونه آسیب‌رسانی به منابع طبیعی را گزارش دهند.

 


 

 

"س.ع"، یکی طبیعت دوستان گیلان در ساحل جفرود گیلان در گفت و گو با گروه استانها باشگاه خبرنگاران منطقه گیلان، با بیان اینکه طبیعت زیبای گیلان از طبیعت‌های کم نظیر دنیا‌ست و حفاظت از آن باید مورد توجه همه مردم کشور باشد، گفت: امروز در این ساحل شاهد بودم که نیمکتی را به درخت میخ زده بودند تا از مسافرین پذایریی شود این مساله مرا بسیار ناراحت کرد، زیرا درختان سواحل با زحمت زیاد رشد کرده‌اند و هر گونه آسیب رسانی به آن دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد.

وی از مسئولان خواست تا نسبت به حفظ محیط زیست استان به خصوص جنگل‌ها و درختان بیش از این حساس باشند.

رحمت‌الله رحمانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به نقش حیاتی جنگل‌ها در زندگی مردم گیلان، از همه مردم و گردشگران برای دفاع از منابع طبیعی و عرصه های جنگلی استان استمداد طلبید و گفت: همه اقشار جامعه باید در حفاظت از جنگل ها و عرصه‌های ملی به منابع طبیعی کمک کنند.

رحمانی با اشاره نقش جنگل‌ها یادآور شد: مردم باید در قبال حفاظت از منابع طبیعی احساس مسوولیت کنند، زیرا بخش عظیمی از مردم استان به طور مستقیم و سایر آحاد جامعه، غیر مستقیم با جنگل زندگی می‌کنند و زندگی، معیشت و حیات همگی وابسته به جنگل‌ها و مراتع است و حفظ این منابع طبیعی مساوی با پاسداشت از زندگی انسان‌هاست و در این میان اصحاب رسانه می‌توانند موثر عمل کنند.

وی بسیاری از مسایل استان نظیر گردشگری، سرسبزی و کشاورزی را مدیون جنگل دانست و خاطرنشان کرد: استان گیلان از نظر آب شرب محدودیت دارد، سدهایی برای تامین آب سالم برای مردم در این استان در حال احداث است که منبع تامین آب آنها جنگل‌ها هستند، کار منابع طبیعی نیز در این رابطه بسیار سخت و دشوار است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 1300 هکتار از پارک جنگلی سراوان و 1500 هکتار از پارک جنگلی قلعه رودخان برای توسعه بخش گردشگری به بخش خصوصی واگذار شده است، ادامه داد: پارک جنگلی گیسوم و بی بی یانلوی آستانه اشرفیه نیز در شرف واگذاری است.

رحمانی با بیان این مطلب که هر گونه آسیب‌رسانی به منابع طبیعی و آسیب به درختان در سواحل جرم محسوب می‌شود، از مردم و استان و مسافرین خواست در صورت مشاهده هرگونه آسیب رسانی به منابع طبیعی را گزارش دهند.

وی گفت: همچنین مردم می‌توانند مشاهده آسیب‌رسانی به جنگل و درختان در روستاها را به دهیاری‌ها یا به فرمانداری شهرستان‌ها اطلاع دهند.

وی با اشاره به مجروح و مصدوم شدن بیش از 40 نفر از نیروهای منابع طبیعی و شهادت دو تن از خادمان انفال الهی در راه انجام وظیفه یادآور شد: حافظان و پاسداران انفال در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی با عکس‌العمل‌ها و واکنش‌های سختی مواجه می‌شوند که هم در این ارتباط نقص قوانین وجود دارد و هم ابزار کافی برای مهار زیادی خواهان وجود ندارد، به همین دلیل تاکنون برخوردهای زیادی با ماموران منابع طبیعی استان صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: در سه سال اخیز منابع طبیعی گیلان دو هزار و 200 هکتار از اراضی تصرف شده توسط سودجویان را آزاد کرده است و آزادسازی‌ها همچنان ادامه دارد. /ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.