وزارت انرژی و صنایع "تاجیکستان"، زمان راه‌اندازی کامل نیروگاه "سنگ‌توده ۲" توسط متخصصان ایرانی را پایان سال جاری میلادی اعلام کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نیروگاه برق آبی سنگ‌توده 2، طرح مشترک ایران و "تاجیکستان" است که از سوی شرکت‌های ایرانی در 120 کیلومتری جنوب این کشور در مرحله انجام است.
 
وزارت انرژی و صنایع "تاجیکستان"، سرپرست این طرح بوده و شرکت ایرانی "سنگ‌آب" پیمانکار این پروژه هستند.
 
اعلام زمان راه‌اندازی واحد یا چرخه دوم نیروگاه از سوی این منبع در حالی است که تاکنون مقامات هر دو کشور حاضر به اظهارنظر در مورد تاخیر شروع فاز دوم قوه محرکه مولد برق این پروژه نشده‌اند.
در همین حال، شرکت برق تاجیک که برق تولیدشده در این نیروگاه را برای فروش دریافت می‌کند، هم‌اکنون در توزیع و فروش برق مشکل داشته و بدهی خود از سنگ‌توده 2 برای برق تا پایان نیمه اول امسال عرضه‌شده را بالغ بر 86 میلیون سامانی (معادل 17.9 میلیون دلار) می‌داند.
اما یک مقام سفارت ایران در "تاجیکستان" در این اواخر در مصاحبه با خبرنگاران بدهی طرف تاجیک از سنگ‌توده 2 را حدود 25 میلیون دلار اعلام کرد.
 
همزمان با نزدیک شدن زمان راه‌اندازی کامل این نیروگاه و افزایش بحث در مورد پرداخت بدهی‌های جمع‌شده از فروش برق تولیدی در حالی است که بنابر آمار رسمی، سنگ‌توده 2 در شش ماه اول امسال در حجم 374،6 میلیون کیلووات ساعت برق تولید کرده و به شبکه واحد برق "تاجیکستان" انتقال داده‌ است.
اولین واحد نیروگاه برق آبی "سنگ‌توده 2" که ظرفیت 110مگاوات و تولید سالانه 500 میلیون کیلو‌وات برق را دارد در تاریخ 5 سپتامبر 2011 در حضور رؤسای جمهور "ایران" و "تاجیکستان" راه‌اندازی شد.
بنا به گزارش منابع رسمی، پس از راه‌اندازی کامل ظرفیت این نیروگاه به 220 مگاوات رسیده و قادر به تولید تا یک میلیارد کیلووات برق در سال را خواهد داشت.
"سنگ‌توده 2" با سرمایه 180 میلیون دلاری "ایران" و 40 میلیون دلار سهم "تاجیکستان" احداث شده و درآمدها از فروش برق این نیروگاه پس از راه‌اندازی کامل به مدت 12.5 سال به ایران تعلق دارند.  انتهاي پيام/

منبع: فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار