با يک بيماري مرموز آشنا شويد!

اگزوفتالمي حالتى است که در آن کره چشم نسبت به حالت طبيعى خود مقدارى جلوتر مى‌آيد. يکى از علل به‌وجود آورنده آن گواتر است که از تشديد فعاليت غده تيروئيد ناشى مى‌شود.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ اختلال در كار غده تیروئید بیماری مرموزی است كه شاید بسیاری از افراد گرفتار آن باشند اما آشنایی نداشتن با علائم و درمان دیر هنگام، ممكن است مشكلات بزرگی در پی داشته باشد.
 
وقتی غده تیروئید خوب عمل نکند، می‌تواند بر سلامتی افراد اثر بگذارد و موجب چاقی، لاغری، بیماری‌های قلبی، افسردگی، اضطراب، ریزش مو، ناباروری و کاهش سطح انرژی بدن شود.
 
اگزوفتالمی حالتی است که در آن کره چشم نسبت به حالت طبیعی خود مقداری جلوتر می‌آید که وجود غده در حدقه چشم هم می‌تواند علت آن باشد، اما یکی از مهم ترین علل به‌وجود آورنده اگزوفتالمی، اختلال تیروئید است.
اگزوفتالمی کاملاً درمان پذیر است، اما برای مداوای این بیماری چشمی، نخست لازم است مراحل درمان بیماری اصلی، یعنی مشکل تیروئید انجام شود.
 
این بیماری به مرور زمان موجب کاهش بینایی افراد می شود.

خشکی چشم و زخم قرنیه نیز در بیماران اگزوفتالمی شایع است.

در مرحله نخست ابتلا به اگزوفتالمی، پلک و چشم‌ها قرمز و متورم می‌شود که با سوزش چشم و ریزش اشک همراه است و با تجویز داروهای کورتونی قابل درمان است و چشم به حالت اولیه خود بازمی‌گردد.

اگزوفتالمی در مراحل پیشرفته گاه موجب جلو آمدن نامتقارن یکی از چشم‌ها می‌شود و ممکن است به مرور زمان چشم دوم هم درگیر شود.
 
نکته: اضطراب و استرس، مصرف سیگار و خستگی، عوارض این بیماری چشمی را تشدید می‌کند و معمولا به بیماران توصیه می‌کنیم خواب کافی داشته باشند، سیگار نکشند و عوامل تشدید کننده استرس را از زندگی خود حذف کنند.
برچسب ها: اگزوفتالمی ، تیروئید ، چشم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.