سومين روز بررسي کابينه يازدهم در صحن‌ علني/

خضري: تراز کشاورزي فقط در زمان وزارت مهندس حجتي مثبت بوده است

عضو کميسيون بهداشت گفت: تراز کشاورزي از قبل و بعد از انقلاب منفي بود اما در 4 سال وزارت مهندس حجتي بر وزارت کشاورزي تراز مثبت شد و تنها زماني اين اتفاق افتاد که ايشان در وزارت کشاورزي مديريت مي‌کردند.

 به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، رسول خضري نماينده مردم سردشت و پيرانشهر در مجلس شوراي اسلامي در موافقت با وزير پيشنهادي وزير کشاورزي در کابينه يازدهم گفت: بخش عمده کشورهاي دنيا اولين اولويتشان تأمين غذاست و بيشتر کشورها اهميت اين مسئله را احساس کرده‌اند و حتي حضرت امام در اولين توصيه به سيستم کشاورزي فرمودند که علاوه خودکفايي بايد در صادرات محصولات کشاورزي گام‌هاي موثر برداريم.

وي تصريح کرد: يکي از خصيصه‌هاي مهم مهندس حجتي در زمان تصدي‌گري بر وزارت راه و ترابري در سال‌هاي 72 تا 84 که مسئوليت ادغام وزارت کشاورزي را داشتند ايجاد يک برنامه ده ساله براي خودکفايي محصولات استراتژيک کشاورزي مثل گندم، دانه‌هاي روغني و مواد اساسي کشور بود.

نماينده مردم سردشت و پيرانشهر اظهار داشت: تراز کشاورزي از قبل و بعد از انقلاب منفي بود اما در 4 سال وزارت مهندس حجتي بر وزارت کشاورزي تراز مثبت شد و تنها زماني اين اتفاق افتاد که ايشان در وزارت کشاورزي مديريت مي‌کردند.

وي ادامه داد: در برنامه سوم تراز 1.4 منفي ودر برنامه چهارم 3 ميليارد دلار تراز منفي بود که نشانگر واردات محصولات کشاورزي بود.

عضو کميسيون بهداشت در ادامه بيان داشت: يکي از حوزه‌هاي بهداشت و درمان و سلامت مردم بحث تأمين امنيت غذايي از مزرعه تا سفره است چرا که کاهو، ميوه و گوشت و مرغي که مصرف مي‌کنيم سرطان‌زاست که اين مسائل نظارت دقيق مي‌خواهد.

وي در ادامه تصريح کرد: مهندس حجتي با سوابق درخشان مديريتي و سه مورد تعهد، تخصص و تجربه مي‌تواند بر معضلات کشور فائق آيند البته به نظر من دغدغه کشاورزي فرابخشي بوده و وزارت نيرو با وزيري مثل چيت‌چيان و بهداشت با آقاي هاشمي و کشور با آقاي رحماني‌فضلي مي‌تواند افراد موفقي در کابينه باشند چون توانمند هستند.

عضوکميسيون بهداشت تأکيد کرد: يکي از راهبردهاي اصلي در وزارت تعاون 6 ميليون نفري است که هيچگونه بيمه‌اي ندارند و ايشان قول مساعد دادند که طي برنامه راهبردي 15 ميليون نفري که چندين بيمه هم پوشاني دارند بيايند و قضيه اين 6 ميليون نفر را که بيمه ندارند را پوشش دهد.

وي تصريح کرد: راه‌حل مهندس حجتي پاسخگوي قوي و محکم براي اجابت مطالبات است که تأمين و ارتقاي امنيت غذايي به عنوان اولين رکن اساسي و خود کفايي محصولات استراتژيک است چرا که محصولات کشاورزي استراتژيک جزئي از جنگ نرم است و در اقتصاد مقاومتي ناگزيريم از بحث تأمين امنيت غذايي راهبردي استراتژيک نام ببريم.

نماينده مردم سردشت و پيرانشهر در ادامه افزود: حفاظت و صيانت از منابع پايدار و مهار بحران آب که هم اکنون 90 درصد آب مصرف کشاورزي مي‌شود که اگر مديريت نشود با کمبود شديد آب مواجه مي‌شويم اما مهندس حجتي ارتباطات و توان مديريتي و هماهنگي بين‌بخشي و فرابخشي را دارد و اين امر در کارنامه ايشان درخشان است.

وي ادامه داد: توسعه پايدار الگوي کشت که هم اکنون 50 درصد از ظرفيت بهره‌وري زمين کشاورزي استفاده مي‌کنيم را مي‌توان ارتقا داد.
خضري اظهار داشت: ارتقاي کارآمدي نظام سياست‌گذاري و ارتقاي نقش سطح مشارکت کشاورزان به صورت تعاوني و به کارگيري بخش خصوصي بر طبق اصل 44 و تصدي‌گري حاکميتي که وزارت کشاورزي بايد آن را بشناسد و به آن عمل کند که آن از ويژگي‌هاي مهندس حجتي است.

وي ادامه داد: توسعه ظرفيت و ارتقاي کارآيي نظام توسعه و فناوري منابع و مناطق مختلف با توجه به تنوع  اقليم کشور و وجوداستعدادهاي مختلف در فصول مختلف که براي توليد داخل و همچنين صادرات دست به توليد محصولات مختلف بزند که مهندس حجتي براي نيل به آن برنامه راهبردي کاربردي دارد.

خضري افزود: افزايش ضريب خودکفايي محصولات اساسي طبق اسناد پنجم توسعه و بالادستي و قانون اساسي و سند چشم انداز طرح‌ها بايد راهبردي اداره شود که اگر کم کاري مي‌شده بار مهندس حجتي را سنگين کرده است.

عضو کميسيون بهداشت اظهار داشت: ارتقا و افزايش بهره‌وري از عوامل و منابع از ديگر برنامه‌هاست اما ما ثروتمندترين دولت از لحاظ منابع را در دولت‌هاي نهم و دهم داشتيم اما کمترين سرمايه گذاري‌ها را در بخش کشاورزي انجام داد بايد درآمد نفت را به توسعه کشاورزي مي‌برديم.

وي ادامه داد: بايد بالاي 20 درصد اقتصاد و اشتغال از وزارت کشاورزي بوجود بيايد که اين امر در برنامه چهارم و پنجم مغفول بوده و سرمايه‌گذاري انجام نشده که به لطف خدا مهندس حجتي اين موارد را انجام داده است.

خضري تأکيد کرد: مهندس حجتي اول ليسانس کشاورزي گرفته وبعد مهندسي راه وشهرسازي اخذ نموده که تصدي ايشان در وزارت راه و شهرسازي قابل دفاع است.

نماينده مردم سردشت و پيرانشهر اظهار داشت: بسياري از جهادگران مجلس مثل آقايان خسته‌بند، تابش، ثروتي، و قوامي خواستند از من وقت بگيرند وبراي تبيين قدرتمندي مهندس حجتي صحبت کنند.

وي تصريح کرد: تخصيص يارانه هدفمند براي کشاورزي و بيمه محصولات کشاورزي بايد صرف محصولات کشاورزي تا 50 درصد افزايش داد اما به شدت کاهش داشتيم واز 8هزارو 500 به يک هزار و 500 رسيده‌ايم که اين يک فاجعه است و دولت بايد از اين امر حمايت کندو هدفمندي يارانه‌ها در اينجا به درستي استفاده شود.

عضو کميسيون بهداشت افزود: تأمين بهداشت محصولات از مزرعه تاسفره بسيار مهم بوده و جذب دانش آموختگان بخش کشاورزي است که مي‌تواند درآمدهاي اقتصادي را متحول کنند با برنامه مدون مهندس حجتي رفع مي‌شود.

وي ادامه داد: استفاده از تحقيقات فناوري و علوم نوين بسيار تأکيد شده و هم اکنون آبياري ما مشکل دارد که هم اکنون زير 40 درصد بوده و طبق برنامه بايد بالاي 50 درصد باشد.

خضري خطاب به دکتر روحاني اظهار داشت: در قسمتي از پيام سوم دکتر روحاني ديديم که از ظرفيت مذاهب و اقوام به خوبي استفاده مي‌کند و همانطور که مقام معظم رهبري فرموده‌اند در سال 1404 بايد بالاترين کشور از لحاظ توسعه سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي در منطقه باشيم به همين خاطر من به کليه کابينه رأي مثبت دادم و همچنين به کليه وزرا هم چنين رأيي دادم.

وي ادامه داد: دکتر روحاني بايد بعنوان اعتدال و تدبير موازنه و توازن بين آرمان‌گرايي و عمل‌گرايي در بحث انتخاب کابينه ايجاد مي‌کرد و يک نفر کرد اهل تسنن را مي‌گذاشت چرا که اين امر موج اتحاد و استقبال از کشور را ايجاد مي‌کرد.

عضو کميسيون بهداشت اظهار داشت: يکي از بزرگان کُرد اعلام کرد که کُرد غيرايراني نداريم و هر جاي دنيا کُرد ديدي او خاک ايران است چرا که کُردها عرق ملي ايراني دارند و انتظار داشتيم دکتر روحاني اينگونه عمل مي‌کرد اما انشاء‌الله در معاونت‌هاو سازمان‌هاي تحت نظر اين بحث را جدي بگيرند.

خضري در پايان خاطرنشان کرد: 72 درصد مشارکت مردم در انتخابات داشتيم که 85 درصد به دکتر روحاني رأي مثبت دادند و بايد بگويم ملت کرد ولايت مدار است و تابع نظام بوده و دوست دارند از ظرفيت‌هايش به نحو احسن استفاده شود و ايران به الگويي براي کشورهاي اسلامي همسايه تبديل شود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: خضری ، حجتی ، موافقت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار