هجدهمین دوره جشنواره قرآنی دانشجويان، كاركنان و اساتيد دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور از فردا (پنجشنبه) برگزار می شود.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ جشنواره قرآنی دانشجويان، كاركنان و اساتيد دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور، امسال برای اولين بار به صورت تجميع و به ميزبانی دانشگاه علوم پزشكی سبزوار برگزار می‌شود تا اين دانشگاه پس از ميزبانی پانزدهمين جشنواره قرآنی اساتيد و كاركنان دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور، اين بار علاوه بر اساتيد و كاركنان ميزبان دانشجويان نيز باشد.
براساس این گزارش، اين جشنواره دارای دو مرحله دانشگاهی يا مقدماتی و كشوری يا نهايی است، مرحله مقدماتی اين مسابقات در بخش دانشگاهی از اوايل دی‌ماه سال گذشته آغاز شد و تا اواسط اسفندماه ادامه داشت، در اين مرحله و در سه بخش دانشجويان، كاركنان و اساتيد در مجموع 14235 نفر شركت كردند كه با توجه به 12 هزار شركت كننده دوره گذشته، اين مسابقات با رشدی نزديك به 15 درصدی مواجه شده است.
برپایه این گزارش، در اين دوره از مسابقات در بخش اساتيد و در رشته‌های مربوط به بخش شفاهی 343 نفر شركت داشته‌اند و در بخش كتبی نيز 377 نفر به رقابت با يكديگر پرداخته‌اند. 341 نفر از مجموع اين شركت كننده‌ها را بانوان تشكيل داده‌اند.
براساس این گزارش، در بخش كاركنان نيز در رشته‌های مربوط به بخش شفاهی 1528 نفر و در رشته‌های بخش كتبی نيز 5578 نفر حضور داشته‌اند، از اين تعداد بيش از 5000 نفر در بخش كتبی شرکت کرده اند. همچنين دانشجويانی كه برای حضور در اين رقابت‌ها از خود رغبت نشان داده‌اند، در بخش شفاهی 1789 نفر و در بخش كتبی نيز 3898 نفر بوده‌اند كه نسبت به سال گذشته با رشد 5 درصدی همراه بوده است.
بیشترین شرکت کنندگان از دانشگاه های علوم پزشکی یاسوج و شیراز بوده اند
برپایه این گزارش، دو دانشگاه علوم پزشكی ياسوج و شيراز نيز در اين دوره بيشترين تعداد شركت‌كننده‌ها را در بخش كاركنان و اساتيد و دانشجويان داشته‌اند. دانشگاه علوم پزشكی ياسوج با ثبت نام از 344 نفر در بخش كاركنان و اساتيد توانسته است بيشترين تعداد شركت كننده‌ها را در بين 53 دانشگاه علوم پزشكی كشور جذب مسابقات كند.
براساس این گزارش، دانشگاه علوم پزشكی شيراز نيز در بخش دانشجويان با جذب 593 نفر توانسته است بالاتر از ساير دانشگاه‌های علوم پزشكی قرار بگيرد. اين دانشگاه سال گذشته نيز در بخش كاركنان و اساتيد بيشترين تعداد شركت كننده را از آن خود كرده بود.
رقابت 9500 نفر در بخش کتبی جشنواره قرآنی
براساس این گزارش، در بخش كتبی جشنواره قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور نيز كه با حضور 9500 شركت كننده برگزار شد، بيش از 200 نفر در دو رشته تفسير و ترجمه قرآن كريم در بخش‌های دانشجويان، كاركنان و اساتيد به مرحله نهايی راه‌يافتند، همچنين در رشته تفسير 1500 و در رشته ترجمه هشت هزار نفر ثبت نام كرده‌اند.
در بخش هنری نيز 500 اثر در رشته‌هايی هم‌چون عكاسی و خوشنويسی به دبيرخانه رسيده و داوری شده است.
برپایه این گزارش، در اين جشنواره بخشی به آثار هنری و پژوهشی اختصاص يافته است كه بخش هنری تنها مربوط به دانشجويان و بخش پژوهشی برای دانشجويان، كاركنان و اساتيد در نظر گرفته شده است. در بخش پژوهشی نزديك به 400 اثر به دبيرخانه ارسال و داوری شده‌ است كه اين رقم نسبت به سال گذشته با 230 اثر دريافتی، بيش از 80 درصد رشد داشته است.
براساس این گزارش، در بخش داوران نيز در مجموع 18 نفر در تيم‌های داوری قرار گرفته‌اند كه از اين تعداد چهار نفر محاسب و 14 نفر نيز داوری مسابقات را بر عهده دارند، در اين جا تنها توازن بين بانوان و آقايان رعايت شده است و در هر دو بخش بانوان و آقايان هفت داور و دو محاسب را در نظر گرفته‌اند.
گفتنی است: تعداد مهمانانی كه در روزهای برگزاری جشنواره در سبزوار حضور دارند نزديك به 1000 نفر هستند كه تنها 800 نفر آنها را متسابقان تشكيل می‌دهند و ساير افراد را برخی مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور و كارشناسان قرآن و عترت دانشگاه‌ها تشكيل می‌دهند.
در مجموع 800 نفر شركت‌كننده جشنواره قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور در بخش‌های شفاهی، كتبی، پژوهشی، هنری و نشريات قرآنی حضور دارند، رشته‌های بخش شفاهی شامل قرائت تحقيق، قرائت ترتيل، حفظ كل، حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء، حفظ پنج جزء، و حفظ يك جزء قرآن كريم است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار