نماينده مردم ملاير در مخالفت با وزير پيشنهادي جهاد کشاورزي گفت: محورهاي اشاره شده در برنامه‌هاي حجتي حلّال مشکلات کشور نخواهد بود و منطبق با شرايط موجود کشاورزي در کشور نيست.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، علي‌نعمت چهاردولي نماينده مردم ملاير درصحن علني امروز مجلس چهارشنبه(23 مردادماه) در مخالفت با وزير پيشنهادي وزارت کشاورزي در کابينه يازدهم اظهار داشت: آقاي حجتي، مخالفت من با برنامه‌هاي شما است چرا که محور‌هاي اشاره شده در اين برنامه حلال مشکلات کشور نخواهد بود.

وي در پاسخ به ادعاي يکي از نمايندگان موافق که حجتي را بچه روستا خوانده بود گفت: بايد يادآور شوم که اين وزير پيشنهادي متولد نجف آباد است.

نماينده ملاير در ادامه تصريح کرد: برنامه‌‌هاي وزير پيشنهادي جهاد کشاورزي فقط رئوس کلي است و اشاره‌اي به برنامه‌هاي کوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلند‌مدت نشده است.

عضو کميسيون عمران افزود: برنامه‌هاي ارائه شده از سوي حجتي با شرايط موجود کشور تطابق ندارد.

وي ادامه داد: شرايط کشاورزي موجود در ايران با14 ميليون هکتار اراضي و 8.5ميليون هکتار اراضي آبي نقش محوري در اقتصاد کشور دارد و سهم کشاورزي در اقتصاد کشور با ارزش افزوده 13 درصدي و 20 درصدي اشتغال و سهم5 درصدي سرمايه‌گذاري را به خود اختصاص داده است.
 
چهاردولي اضافه کرد: ما دروضع موجود يک صد ميليون تن توليد محصولات کشاورزي داريم اما طبق آمار به ازاي هر نفر در کشور سرانه واردات ما 283 کيلوگرم بوده است، تراز تجاري ما منفي است و ميزان آن در بخش از نظر وزني از 8.1ميليون تن و ارزش 1361 ميليون دلار سال 84 به 17 و نيم ميليون تن و 1123 ميليون دلار در سال  گذشته رسيده است.

عضو کميسيون عمران اظهار داشت: در برنامه کلان توليدات کشاورزي در افق برنامه پنجم توسعه کشور زراعتي که تاکنون رشد 3.3 درصدي داشته است قرار است در پايان برنامه پنجم به 7 درصد رشد برسد.

وي افزود: محصولات باغي ما از 3.9 رشد فعلي قراراست در پايان برنامه پنجم به 12.5درصد برسد و توليد 109 ميليون تني ما قرار است به 143 ميليون تن برسد.

چهاردولي ادامه داد: وقتي توليدات ما در حال کاهش است و رشد واردات خام ما نيز بشدت بالا رفته است با چنين برنامه‌اي چگونه مي‌توانيم به اهداف اشاره شده دست پيدا کنيم.

نماينده مردم ملاير گفت: در شرايط کنوني که دشمنان تحريم عليه ايران رابه کار گرفته‌اند و در برنامه پيش رو قرار است سهم صادرات نفتي کاهش يابد، يکي از موارد جايگزين سهم صادرات غيرنفتي کشاورزي است و وزارت خانه‌اي که بايد اين کار را انجام بدهد بايد بتواند توليداتش را افزايش، واردات را کاهش دهد تا تحريم‌ها را دور بزنيم.

وي افزود: يکي از وزارت خانه‌هايي که توان دور زدن تحريم‌ها را دارد کشاورزي است و اگر اين وزارت‌خانه نتواند کدام وزارت‌خانه بايد اين کار را انجام دهد و کدام وزارت‌خانه بايد حماسه اقتصادي رارقم بزند.

چهاردولي تصريح کرد: من خودم روستا‌زاده هستم واز همين تريبون دست پينه بسته، کمر خميده، و پاهاي لرزان پدر کشاورزم و امثال پدرم را مي‌بوسم که بعد از 60 سال کشاورزي در گوشه خانه افتاده و نه حقوق و نه بيمه ونه حامي دارد وکسي به دادشان نمي‌رسد.

عضو کميسيون عمران اضافه کرد: مگر کشاورزان توليد نيست، مگر کشاورزان توليدکننده نيستند، مگر اينها سهمي دراقتصاد کشور ندارند، پس بايد توضيح دهيد که در 8 سالي که بوده‌ايد چه کاري براي آنها کرده‌ايد.

وي گفت: آقاي حجتي کشور ماو کشاورزي ما نياز به برنامه‌ريزي پايدار دارد و اگر جشن خودکفايي واقعا خودکفايي بود امروز نيز ما بايد از خودکفايي گندم بهره‌مند مي‌شديم.

چهاردولي افزود: کشاورزي و توليدات ما نبايد وابسته به نزولات آسماني باشد بلکه بايد برنامه محور بوده و به طور کوتاه‌مدت، ميان‌مد و بلند‌مدت براي آن برنامه‌ريزي کرد.

نماينده مردم ملاير اظهار داشت: بهره‌وري در حوزه کشاورزي در نرخ پايين و راندمان توليد بسيار کم است پس جناب حجتي برنامه شما براي افزايش بهره‌وري و افزايش راندمان توليد در عملکرد محصولات کشاورزي چيست.

وي ادامه داد: آقاي حجتي براي افزايش سهم تحقيق چه برنامه‌اي داريد چرا که ما تحصيل کرده‌هاي زيادي در حوزه کشاورزي داريم اما من با جرأت مي‌گويم که 90 درصد آنها در بخش‌هاي غيرمتربط مشغولند چرا نبايد آنها را در حوزه کشاورزي به کار گرفته و از توان و معلوماتشان استفاده کرد.

عضو کميسيون عمران ادامه داد:براي افزايش راندمان آب چه برنامه‌اي داريد در حالي که اين راندمان  35 درصد است در8سال گذشته چه کاري براي اين حوزه انجام شده است چرا که روز به روز سطح آب‌هاي زيرزميني رو به کاهش است و کشور ما در خشک سالي به کار مي‌برد.

چهاردولي افزود: براي افزايش سرمايه‌گذاري‌ها در عمليات زيربنايي، آب و خاک و منابع طبيعي و ساماندهي سيستم اطلاعاتي بخش کشاورزي  چه سازو‌کاري انديشيده‌ايد، چرا که هنوز در کشور مشخص نيست که توليد ساليانه گندم چند تن است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: چهاردولی ، مخالف ، برنامه ، حجتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار