وزیر نفت دولت يازدهم با تاکید بر اینکه برای رشد کشور باید تولید ثروت صورت گیرد، گفت: در موضوع تجهیزات نفتی بايد بخش خصوصی ورود پیدا کند و این نکته را هم در نظر بگیرد که برای من کیفیت بسیار اهمیت دارد زیرا بدون کیفی‌سازی در صحنه رقابت‌های بین‌المللی نابود می‌شویم.

"بیژن نامدار زنگنه" در بدو ورود به وزارت نفت به خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت:تغييرات لازم در وزارت نفت امروز انجام شد و تا هفته ديگر هيچ تغيير جديدي انجام نمي‌شود.

وي با بيان اينکه تغييراتي که امروز صورت گرفته بر مبناي تصميمات يک هفته پيش بوده است، افزود: به نمايندگان مجلس قول دادم تا از ابتداي ورود به وزارتخانه فعاليت خود را آغاز مي‌کنم و با اتکاي به نيروي همکاران سعي دارم هيچ زماني به هدر نرود.

زنگنه تصريح کرد: به معاون برنامه‌ريزي ابلاغ شده تا براي سوخت زمستاني برنامه‌ريزي کرده و گزارش‌هاي خود را به صورت مرتب ارائه دهد.

وي با بيان اينکه براي افزايش توليد نفت برنامه‌ريزي مي‌شود ادامه داد: براي افزايش صادرات نفت و اطمينان از ادامه فروش نفت تصميمات لازم گرفته شده است.

زنگنه اظهار داشت: مدير کل دفتر وزارتخانه را  منصوب کردم و به مديران شرکت‌ها براي ادامه فعاليت دستور دادم.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران، مبني بر احساس خود بعد از 8 سال بازگشت دوباره به وزارت نفت چيست، گفت: ابراز اميدواري مي کنم تا در برابر خون شهدا، اعتماد مردم، نخبگان و نمايندگان مجلس رو سفيد و جوابگو باشم.

 من در دو بخش برنامه دارم، يكي كوتاه‌مدت كه براي
عبور از شرايط ويژه فعلي است و يكي درازمدت كه اجراي آنها و رسيدن به اهدافش منوط به كاهش بخشي از فشارهاي فعلي است.

وي اظهار داشت: برنامه كوتاه مدت كه منافاتي با دراز مدت ندارد، ثبات در مديريت نفت، بازگرداندن كرامت كاركنان و مديران نفت و جلب اعتماد و همراهي با مجموعه مديريت است.

به گفته زنگنه بايد فضايي ايجاد كرد كه از همه ظرفيت‌هاي ملي جهت رسيدن به اهداف صنعت نفت و عبور از شرايط فعلي استفاده شود.

** اولويت اصلي توسعه ميادين مشترك است

نامدار زنگنه با تاكيد بر اينكه بخش عمده سرمايه‌گذاري‌هايي كه در پارس جنوبي صورت گرفته به نتيجه نرسيده است، افزود: توسعه ميدان‌هاي مشترك براي ما در درجه يك اهميت است و بايد برداشت از ميدان گازي پارس جنوبي را بخصوص براي تامين گاز داخلي و استيفاي حقوق ملي افزايش دهيم.

وزير نفت دولت یازدهم گفت: هدف من رشد کشور از طریق تولید ثروت است. به بخش خصوصی کمک می‌کنم ولی آنها نباید با من از رانت حرفی بزنند.

زنگنه با بیان اینکه برای من تقویت بخش خصوصی بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: مجلس نیز در این سال‌ها به غیر از سرمایه‌گذاری در طرح‌های بالادستی، اجازه سرمایه‌گذاری و فعالیت بیشتر بخش خصوصی را داده است.

وي افزود: ما در بخش تجارت در صنعت نفت با بخش خصوصی کار داریم و با توجه به تحریم‌ها، حضور بخش خصوصی در تجارت، فرصتی است که باید از آن استفاده کرد.
 
** بخش خصوصی به موضوع تجهیزات نفتی ورود پیدا کند
 
وزیر نفت با تاکید بر اینکه برای رشد کشور باید تولید ثروت صورت گیرد، تصریح کرد: در موضوع تجهیزات نفتی نیز بخش خصوصی باید ورود پیدا کند و این نکته را هم در نظر بگیرد که برای من کیفیت بسیار اهمیت دارد زیرا بدون کیفی‌سازی در صحنه رقابت‌های بین‌المللی نابود می‌شویم.
 
زنگنه با بیان اینکه سکوی پرتاب صنعت و تجارت در منطقه، بازار داخلی ایران است، بر ضرورت تطبیق عملکردها با استانداردهای بین‌المللی تاکید کرد.
 
وی گفت: بخش خصوصی باید در فعالیت‌های مهندسی و پیمانکاری ورود پیدا کند. انتقاد من از پیمانکاران این است که هیچ ابتکاری ندارند و مدام به پروژه‌های دولتی اتکا کرده‌اند.
 
وي ادامه داد: علاوه بر موارد فوق، بورس نفت هم زمینه‌ای برای کار مضاعف فعالان بخش خصوصی است.

به گفته وي در زمينه پالايش بايد نياز داخلي و نيروگاه‌ها به فرآوردهها را تامين كنيم كه در اين ميان تكميل پالايشگاه ستاره خليج فارس در ميان طرح هاي پالايشي اولويت بسيار بالايي دارد و تلاش مي كنيم با حداكثر سرعت اين پروژه را پيش ببريم.

**ظرفيت توليد بايد به 4 ميليون بشكه در روز برسد

وي فزود: ظرفيت توليد نفت بايد حتما در سال۱۳۸۴    به حداقل ۴ ميليون بشكه در روز برسد و مقدار صادرات نفت، ميعانات گازي، گازمايع(ال.پي.جي) و محصولات پتروشيمي افزايش يابد.

** مخالف با ساخت پالايشگاه ها نبودم

نامدار زنگنه در خصوص ساخت پالايشگاه‌ها، اظهار داشت: هیچگاه مخالف پالایشگاه‌سازی نبوده و نیستم. اینکه مراحل ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دوران وزارت نفت من کلید خورد، قرار بود ساخت پالایشگاه‌های فوق سنگین نفت هم در زمان من اجرایی شود و این بحثی است که اشتباها از قول من مطرح شده و من با پالایشگاه با هر شکل و نوعی که دارای ارزش تولیدی است، مخالفتی ندارم اما تاكيد دارم كه پالایشگاهی باید ساخته شود که توجیه اقتصادی دارد و پالایشگاهی که در زمان من ساخته شد، این توجیه را داشت. هم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و هم پالایشگاه‌های فوق سنگین، توجیه اقتصادی دارند.


** متخصصان خانه‌نشین را روی کار می‌آورم
 
زنگنه در ادامه با تاکید بر اینکه اکثر متخصصان فروش نفت خانه‌نشین شده‌اند و اگر من آنها را سر کار بیاورم، نیمی از مشکلات ما حل می‌شود، گفت: در حال حاضر موافق‌ترین افراد با من در صف مخالفان قرار گرفته‌اند و باید گفت که این افراد زالوصفت نیستند بلکه دلسوز کشورند.
 
وی در ادامه تاکید کرد: باید از مجموعه ظرفیت‌های ملی استفاده کنیم. متاسفانه ما در کشور بخش خصوصی بزرگ نداریم ولی در نهایت من برای پتروشیمی و تامین خوراک آنها به بخش خصوصی کمک می‌کنم اما آنها را تامین مالی نمی‌کنم.
 
زنگنه در پايان به فعالان بخش خصوصی، استفاده از صندوق ذخیره ملی برای حمایت از بخش خصوصی را وعده داد و خاطر نشان کرد: ما باید از هر چه از مي‌توانيم برای پیشرفت کشور استفاده کنیم.

انتهاي پيام/

برچسب ها: زنگنه ، وزیر ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار