سومين روز بررسي کابينه يازدهم در صحن‌ علني/

ربيعي تاكيد كرد تلاش ويژه براي حل مشكلات بازنشستگان

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: متاسفانه قرعه این بار به اسم من افتاد وگر نه از زمان دولت شهید رجایی تاکنون سه بار از این مسئولیت فرار کرده بودم.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی در دفاع از برنامه‌های خود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همدلی و مشارکت مردمی اصرار ایستادگی مقام معظم رهبری براصول و تاکید ایشان بر حفظ دو عنصر اسلامیت و جمهوریت  نمایندگان محترم مردم که امام راحل آن را عصاره فضایل ملت خواند زمینه ساز تحقق مردم سالاری دینی شده‌اند لذا من امروز در همین چهارچوب در این جایگاه ایستاده‌ام تا از برنامه‌ام برای این وزارت دفاع کنم و این چهارچوب را ارج می‌نهم. 

وی افزود: نمی‌توانم سخن آغاز کنم بدون آنکه از آنانی که زمینه ساز این فضا بوده‌اند یادی نکنم یاد امام راحل، یاد شهدای دفاع مقدس و دوستان هم رزمم که هنوز سنگینی طابوت آنان را بر دوششم احساس می‌کنم یاد همه ایثارگری‌ها و جان فشانی‌ها را به خود و همگان یادآور می‌شوم.

وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: دموکراسی که امروز من بحث می‌کنم و نمایندگان نقد می‌کنند و شما دولت را نقد می‌کنید همه ناشی از این ایثارگری‌ها است و ما آن را ارج می‌نهیم و معتقدم با در خاطر داشتن آنها پای در پذیرفتن مسئولیت نهاده‌ام که مسئولیت خطرناکی است.

ربیعی گفت: من از نمایندگان محترم تقدیر می‌کنم ؛در مدتی که در کمیسیون‌ها حضور یافتم و همچنین ناقدین محترم من به خصوص ناقدی که با آمار سخن گفت از همه آنها تشکر می‌کنم.

وی افزود: متاسفانه قرعه این بار به اسم من افتاد وگر نه از زمان دولت شهید رجایی تاکنون سه بار از این مسئولیت فرار کرده بودم و من این بار با درک استراتژیک وضعیت امروز را چنان دیدم که اطمینان یافتم هر کس هر اندازه توان دارد در هر جایگاهی که هست باید برای عبور از شرایط پیچیده امروز که می‌تواند زمینه ساز دشواری‌های جبران ناپذیر بشود به میدان بیاید.

وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: کار را فراموش می‌کنیم شرایطی که در آن بوده‌‌ایم اتفاقات در کشور رخ داد مردم به یک جهت رای دادند آسیب‌های اجتماعی رو به گسترش، بی کاری به دغدغه رهبری و ملت تبدیل شده، کار و سرمایه ایرانی در سراشیب قرار گرفته، کیفیت زندگی بخش مهمی از جامعه در معرض تهدید است.

وی گفت: امروز بخشی از جامعه به لحاظ هزینه سنگین درمان به طبقه فرودست سقوط می‌کنند در این شرایط من پذیرفتم که در این وزارتخانه به کمک دوست عزیز و بزرگوارم دکتر روحانی بیایم.

ربیعی افزود: من معتقدم فضل خداوند و همکاری و پشت گرمی مجلس موجب می شود تا به وظایف خود بپردازم.

وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالات نمایندگان تصریح کرد: در برنامه‌های روابط کار و اشتغال که برخی از دوستان در این زمینه سوالات و ابهاماتی را مطرح کرده‌اند اولا معتقدم اساس و ترجمان اعتدال گرایی در این وزارتخانه یک بحث اعظم آن در حوزه روابط کار و اشتغال است.

وی اظهار داشت: بحث کار شایسته، سه جانبه گرایی که امیدوارم سند آن را در روزهای اول کار خود پخته تر و کارشناسی تر خدمت مجلس محترم ارائه کنم تسهیل فضای گفتگو با شرکای اجتماعی، تقویت تشکل های کارگری و کار فرمایی از جمله ی این برنامه‌ها است.

ربیعی گفت: همگان باید بتوانند چه در جریان کارگری چه کارفرمایی تشکل های خود را به وجود بیاورند و این وزارتخانه از آنها حمایت کنند.

وی افزود: وقتی بحث صیانت از نیروی کار کردیم فقط نیروهای شامل نیست بلکه نیروهای داوطلب شغل هم در این مجموعه قرار می‌گیرند لذا گسترش چرخ حمایت‌های اجتماعی در جامعه کار و تولید بخشی از برنامه ی ارائه شده من در این حوزه است.

وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: من معتقدم اشتغال فقط محصول پاشیدن بذر پول در زمین اقتصاد نیست پول در بهترین حالت، چرخ لازم است در همین شرایط فعلی در صورت ثبات سیاسی روشن بودن افق سیاست‌ها و با تضمین حقوق مالکیت و مبارزه با فساد و دولت پاک می‌توانیم سیاست‌های لازم را به پیش ببریم و شغل ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: من مطالعات زیادی در حوزه ی کارآفرینی کرده‌ام در حوزه روابط کار و اشتغال برخی از دوستان این ایراد گرفتند که ممکن است نگاه من نگاه یک جانبه کارگری باشد من کتمان نمی کنم که نگاه مستضعف گرایانه و کارگری دارم اما می‌دانم هر کس که در این کشور آجر روی آجر بگذارد را باید ارج نهاد و مجسمه او را ساخت.

ربیعی گفت: من معتقدم مجسمه اولین کسی که چراغ برق و کارخانه را به تهران آورد باید بسازیم و آن را نماد کنیم کار آفرینی و ایجاد شغل یک ارزش فراموش شده است و من به احیای آن اعتقاد دارم  و ده ها پایان نامه را در این زمینه راهنمایی کرده‌ام.

وی افزود: موانع حقوقی در بخش مالکیت و موانع سیاسی در بخش امنیت، حوزه‌های فرهنگی زمینه ساز همه می‌توانند حل شوند.

وزیر پیشنهادی تعاون کار  و رفاه اجتماعی تصریح کرد: پنج کشور هند، مالزی، کره، سنگاپور و چین حدود دو سال و نیم مورد مطالعه عمیق من بودند و هرچه داده جهانی بود در این زمینه مطالعه کرده‌ام که کشورهای صنعتی شده چگونه پیشرفت کرده‌اند.

ربیعی اظهار داشت: تنها راه عبور ما و نجات کشور ایجاد شغل است و من این را ارج می‌نهم و این هیچ مغایرتی با نگاه مستضعف گرایی و کارگری ندارد لذا به یک سو افتادن کشور را با بحران مواجه کردن است.

وی گفت: نماینده‌ای سوال کرد طریق ایجاد شغل توسط شما چگونه خواهد بود سیاست در عرصه اشتغال چهار بعد دارد یک سیاست کلان است که به کل دولت قوانین و مقررات و مجلس بر می‌گردد، دوم سیاست تنظیمی است  که متعلق به وزارت تعاون کار  و رفاه اجتماعی است که در این جا مقررات تنظیم می‌شود.
 
وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: سیاست انفعالی نیز سیاست سوم است مثل بیمه‌ها و حمایت کار که من مسئولیت آن را به عهده می گیرم که بخشی از فعالیت‌های وزارتخانه را تشکیل خواهد داد.

ربیعی اظهار داشت: چهارمین سیاست، سیاست فعال است که این سیاست به طور مستقل به وزارت کار بر نمی گردد اما در برنامه های خود از آن شانه خالی نکردم  و معتقدم مسئول پیگیری سیاست‌های فعال یعنی دستگاه‌هایی که باید ایجاد شغل کنند وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است.

وی تصریح کرد: ارتقای شاخص های بهبود وضعیت کسب و کار در این وزارتخانه باید طراحی شود و متعلق به این وزارتخانه است و نوشتن و اجرایی کردن اسناد اشتغال استانی که امروز مشکل ما است ایجاد توازن‌ها در اشتغال نیز از جمله وظایف این وزارتخانه است.

وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: عرصه‌های مانند بازار یابی خدمات، گردشگری صنایع، خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات زمینه هایی هستند که از این همین وزارتخانه ایده‌ها و طرح‌های آن به دولت برود.

ربیعی افزود: تقویت کسب و کارهای خورد و مشاغل خانگی، صنایع کوچک و متوسط با آسیب شناسی وام‌های اشتغال و بنگاه‌های زود بازده که دو تجربه قبلی ما است نیز از برنامه‌هایی است که من در این وزارتخانه پیگیری خواهم کرد.


 وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي در ارتباط با برنامه‌هاي رفاه اجتماعي اظهار داشت: مهمترين بخش برنامه‌هاي من مربوط به رفاه اجتماعي است چرا كه اين مهم نقطه توازن و تعادل برنامه‌هاي دولت و اين وزارتخانه است كه هيچ تابلويي از رشد و توسعه كه درمسير آن عده‌اي غرق شوند پذيرفته نيست.  
 
وي ادامه داد: بخش رفاه اجتماعي بايد متوازن كننده رشد و توسعه در كشور باشد بنابراين نگاه يك بعدي به اقتصاد منهاي نگاه حمايت گرايانه اجتماعي درست نيست.  
 
ربيعي افزود: تجربه‌اي كه در مسير توسعه فقط به تزريق مستقيم پول توجه داشته باشد و يا منهاي نگاه حمايت گرايانه اجتماعي فرآيند توسعه را ادامه دهد به بار نخواهد نشست و درست نيست.
 
وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي در ارتباط با بحث تامين اجتماعي تاكيد كرد: 47 درصد جمعيت كشور در اين حوزه قرار دارند و ما بايد آگاه باشيم چرا كه تمام صندوق‌هاي ما ورشكسته است به طوري كه نسبت بين شاغلين و افراد مستمري بگير زير 6 درصد بوده و اين خط قرمز و زنگ خطري است.
 
ربيعي در ادامه افزود: وزارتخانه تعاون، كار و رفاه اجتماعي بيشترين تغييرات را در حوزه مديريتي داشته و دليل بسياري از مشكلات از همين حوزه مديريت است بنابراين من با خداي خود عهد كردم مجموعه اين وزارتخانه را از سياست زدگي دور كرده و قوي‌ترين افراد را فارغ از جناح سياسي آن‌ها به كار بگمارند.  
 
وي تصريح كرد: فراموش نكنيم كه وظيفه دولت، بنگاهداري نيست بنابراين ما بايد به سمت غيربنگاه داري حركت كنيم.
 
وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي در ارتباط با سوالي مبني براينكه تناسب وي با اين وزارتخانه چگونه است گفت: من معتقدم وزارت‌خانه تعاون، كار و رفاه اجتماعي يك مدير استراتژيك مي‌خواهد و من يك مدير استراتژيك هستم و با مجموعه فعاليت‌هاي علمي‌ام قادر و توانا براي اجراي برنامه راهبردي يكسو به مسائل نگاه نمي‌كنم.  
 
ربيعي در ارتباط با سوالي مبني بر امنيتي بودن كابينه اظهار داشت: بنده نمي‌دانم چه تصوري از امنيت وجود دارد اما فكر مي‌كنم تصور از امنيتي بودن تصويري درستي نيست چرا كه در تمام دنيا هوشمندترين افراد در بخش‌هاي امنيتي فعاليت مي‌كنند بنده پاسدار بوده‌ام و به گذشته خود افتخار مي‌كنم و امنيتي بودن من به اين معنا است كه در فكر امنيت آبروي مردم، امنيت اجتماعي، امنيت منافع ملي و امنيت نان برسر سفره مردم بردن هستم و اين نقطه قوت من است.  
 
وي تصريح كرد: بنده اعتقاد كامل به فرمايشات مقام معظم رهبري در هر زمينه‌اي به خصوص انتخابات دارم چرا كه با تحقيقات دانشگاهي به اين درك رسيده‌ام كه مشاركت، دمكراسي و ثبات اگر در كنار هم نباشند دمكراسي رو به عقب مي‌رود بنابراين طبق فرمايش مقام معظم رهبري تبعيت از قانون كرده‌ام و حيات سياسي و جاني من با انقلاب رقم خورده است.  
 
وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي در پايان سخنان خود با اشاره به فرازهايي از سخنان اميرالمومنين به عثمان بن حنيف خاطر نشان كرد: بنده با خداي خود عهد مي‌بندم كه از رنج مردم بكاهم و لبخند برلب فرزندان كارگر بنشانم و از رنج بازنشستگان بكاهم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اسلامی ، وزیر ، رفاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار