رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان يزد از کشف یک هزار و 873 قلم کالای قاچاق از ابتدای اجرای طرح شبنم در سطح استان خبر داد.

/

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد

 رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان يزد از کشف یک هزار و 873 قلم کالای قاچاق از ابتدای اجرای طرح شبنم در سطح استان خبر داد.

محمدمهدی زارع اظهار داشت: کالاهای مکشوفه شامل قطعات رایانه، لوازم صوتی و تصویری، لوازم آرایشی و بهداشتی، انواع تلفن همراه و اسباب‌بازی و عروسک بوده است.

وی ارزش ریالی این تعداد کالای قاچاق را بیش از دو میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: پس از تشکیل پرونده برای تمامی این موارد ضمن توقیف کالا، به منظور رسیدگی و برخورد قانونی با متخلفان به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

این مقام مسئول از اجرای مرحله سوم طرح شبنم از ابتدای شهریور ماه سال جاری در سطح استان خبر داد و عنوان کرد: در راستاي انطباق با دستورالعمل‌هاي ارسالي از سوي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان، مرحله سوم طرح كدينگ كالاهاي وارداتي در سطح عرضه اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح شبنم به کاهش قاچاق کالاهای وارداتی کمک کرده است ادامه داد: این مرحله از طرح شبنم به منظور شفاف‌سازی گردش و توزیع کالاهای خارجی در بازار و مقابله با عرضه کالای قاچاق اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر مقابله جدی با پدیده قاچاق و جلوگیری از عرضه کالاهای بی کیفیت به مهر گفت: رئیس هرکالای مشمولی که فاقد کد رهگیری شبنم باشد قاچاق محسوب می ‌شوند علاوه بر ضبط كالا و تشکیل پرونده، واحد صنفی خاطی به اداره كل تعزيرات حكومتي جهت اعمال قانون معرفي مي‌شود.

زارع، شناسایی کالاهای غیر مجاز تولید شده و وارد شده همچنین شناسایی دقیق‌تر و برخورد با متخلفین را از جمله ویژگی‌های اجرای طرح شبکه بازرسی نظارت مردم با نام طرح شبنم دانست.

وی با بیان اینکه تا کنون دو مرحله از این طرح با موفقیت اجرا شده است ادامه داد: مرحله اول طرح شبنم ابتدای آبانماه سال 90 و مرحله دوم در ارديبهشت ماه سال گذشته اجرا شد.

زارع با اشاره به اینکه ليست كالاهاي مشمول طرح در مرحله سوم از نیمه دیماه سال پیش ابلاغ شده است تصریح کرد: در اين مرحله نيز با نصب باركد دو بعدي روي گروه‌هاي كالايي مشمول طرح، امكان تشخيص كالاي قاچاق براي مردم فراهم مي‌شود.

وی یادآور شد: همچنین طی نشست‌های متعدد با اتحادیه‌ها، ادارات شهرستان‌های استان، نمایندگان کمیسیون‌ مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تعزیرات حکومتی و مجامع امور صنفی همچنین اماکن عمومی نسبت به اجرای طرح در زمینه اطلاع‌رساني موضوع به متصديان صنفي اقدام و با انجام مكاتبات متعدد با مجريان طرح مذكور برای و همکاری و همراهی، اقدامات لازم صورت گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به نظارت جدی و بازرسی مستمر در اجرای این طرح اضافه کرد: بازرسان اين سازمان با همکاری بازرسان اصناف برای کنترل و نظارت بر روند عرضه کالا و کدگذاری آن در سطح شهر از ابتدای اجرای طرح حضور دارند.

وی کالاهای مشمول طرح شبنم در مرحله سوم را شامل انواع شوینده‌ها، شیر خشک، قندهای افزودنی، روغن‌ها و چربی‌های خوراکی و غیر خوراکی، کافئین، مواد پروتئینی، غذاهای دریایی، پاک‌کننده‌های صنعتی، انواع چسب‌ها، حشره‌کش‌ها، لوازم الکترونیکی و الکتروموتورها، قطعات خودرو و انواع وسایل روشنایی و برقی نام برد و گفت: کالاهایی طرح شبنم عمدتا تولید مشابه داخلی دارند و این کار در کنترل واردات و کمک به تولید داخل موثر است.

وي اضافه كرد: مردم مي توانند برای مشاهده ليست دقیق كالاهاي مشمول اجرای طرح در مرحله سوم به سايت اقتصاد پنهان و لينك شبنم مراجعه كنند./ب
برچسب ها: کالای ، قاچاق ، در ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.