نايب رئيس كميسيون اقتصادي با انتقاد از برنامه‌هاي وزير پيشنهادي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: بخش تعاون در كشور دست و پا گير اقتصاد شده است و آقاي ربيعي براي تحول در ساختار تعاون ندارد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، محمدرضا پورابراهيمي نماينده مردم كرمان و راور در جلسه علني صبح امروز چهارشنبه 23 مرداد در مخالفت با علي ربيعي وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: جايگاه وزارت تعاون در حوزه اقتصادي به مراتب از وزارت اقتصاد و نفت و حتي مجموعه‌هاي ديگر بالاتر است اما انتخاب وزير پيشنهادي با توجه به سوابقش با اين اهميت تناسبي ندارد.
 
نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس افزود: وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي از ادغام سه وزارتخانه و سه ماموريت مختلف تشكيل شده است.  
 
وي با اشاره به سوابق ربيعي اظهار داشت: آقاي ربيعي در وزارت كار سابق بوده است و از مجموعه فعالان خانه كارگر هستند كه با ادبيات و سياست‌هاي حوزه كارگري وارد مجموعه اجرايي كشور شده‌اند و ما نيز نسبت به توانمندي‌هاي ايشان ترديدي نداريم.  
 
پورابراهيمي ادامه داد: ما امروز تصدي مهمترين وزارتخانه اقتصادي كشور كه بعضا اشتباها مفهوم و ادبيات اجتماعي را براي وزارت تعاون و كار استفاده مي‌كنيم به جاي اين كه در اختيار فردي اقتصاددان قرار دهيم در اختيار فردي قرار داديم كه عمدتا در حوزه روابط كار حوزه قانون كار و حوزه مجموعه وزارت كار سابق فعاليت مي‌كند.  
 
نماينده كرمان افزود: امروز در حوزه اين وزارتخانه سهم عمده در حوزه ساختار نهادها، موسسات مالي است و به طوري كه واژه سازمان تامين اجتماعي براي همه بيشتر تداعي كننده يك سازمان اجتماعي است اما امروز در دنيا نهادهاي بيمه‌اي به عنوان قدرتمندترين نهادهاي اقتصادي در كشورها ايفاي نقش مي‌كند در حالي كه در ايران بيشتر بيمه‌ها به عنوان نهادهاي اجتماعي معرفي شده است.  
 
وي ادامه داد: سازمان تامين اجتماعي كه يك نهاد قدرتمند اقتصادي است كه خدمات آن اجتماعي است و اين نبايد اشتباه گرفته شود، عمليات اين سازمان در درون اين وزارتخانه عمليات كاملا اقتصادي است.
 
نايب رئيس كميسيون اقتصادي اظهار داشت: از نظر بنده سه محور اساسي در فعاليت‌هاي وزارت رفاه مشهود است يكي حوزه نهادهاي قدرتمند مالي است كه امروز سازمان تامين اجتماعي قبل از اين كه كاركرد اجتماعي داشته باشد كاركرد اقتصادي دارد.
 
نماينده مردم كرمان افزود: فعاليت‌هاي بخش تعاون حوزه دوم از فعاليت‌هاي اين وزارت است در بخش سوم حوزه روابط كارگري و مجموعه وزارت سابق كار است كه اين سه مجموعه به اضافه حوزه فعاليت‌هاي حمايتي همانند بهزيستي است.  
 
وي افزود: استناد بنده اين است كه 80 درصد ماموريت‌ها و وزن اصلي اين وزارتخانه را مجموعه نهادهاي اقتصادي تشكيل مي‌دهد.  
 
پورابراهيمي اظهار داشت: نهادي همانند سازمان تامين اجتماعي، صندوق بازنشستگي كشوري و صندوق بيمه عشاير و روستاييان به عنوان يك نهاد بيمه‌اي قبل از اين كه آثار اجتماعي داشته باشند رويكرد اقتصادي دارند.  
 
نايب رئيس كميسيون اقتصادي افزود: سازمان تامين اجتماعي حدود 10 يا 10.5 ميليون نفر بيمه شده دارد ما متوسط حقوق هر بيمه شده رو اگر بگيريم حدود 600 هزار تومان كه خيلي بيشتر از اين‌هاست 23 درصد سهم كارفرما، 7 درصد سهم كارگر و 3درصد سهم دولت يعني يك سوم از اين حقوق ماهانه به سازمان تامين اجتماعي مي‌رود .
 
وي افزود: امروز سازمان تامين اجتماعي يك شركتي به نام شركت سرمايه گذاري سازمان تامين اجتماعي(شستا)، يك شركت ديگري به نام شركت خانه سازي ايران شركتي ديگر به نام شركت سرمايه‌داري اجتماعي نوين دارد.  
 
پورابراهيمي ادامه داد: در مجموعه شركت‌هاي سرمايه گذاري تامين اجتماعي كه در سال 65 تاسيس شده است با دو ميليارد تومان امروز مشاهده مي‌كنيم كه چه وضعيتي دارد در اين شركت حدود 7 حوزه تخصصي وجود دارد و حوزه دارويي شركت سرمايه گذاري اين سازمان 40 درصد از توليد و توزيع دارو در كشور را برعهده دارد.  
 
وی ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز به اندازه سه وزارتخانه مهم اقتصادی کشور نقش دارد.
 
نماینده کرمان با بیان اینکه بنده به سوابق علی ربیعی احترام می‌گذارم، افزود: وی کارشناسی مدیریت دولتی، کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی و دکترای مدیریت استراتژیک دارد و من احترام زیادی برای ایشان قائلم. برخی از دوستان از سوابق وی در دفاع مقدس یاد کردند. بنده هم افتخار داشته‌ام که در دفاع مقدس شرکت کرده باشم و همواره افتخار می‌کنیم که وزرای ما بچه‌های جنگ باشند. همچنین خدمات ایشان در مجموعه سربازان گمنام امام زمان (عج) بر هیچ کس پوشیده نیست اما 80 درصد جایگاه وزارت کار حوزه اقتصادی است.
 
پورابراهیمی با تاکید بر اینکه امروز بحث قانون کار بزرگترین چالش به شمار می‌رود افزود: امروز قانون کار یکجانبه است در حالی که آقای ربیعی در خانه کارگر از این قانون حمایت کرده‌اند. این قانون کارگران را بیچاره کرده و یکجانبه به شمار می‌رود و اگر بخواهیم با این وضعیت قانون فعلی را اجرا کنیم بیکاری تشدید می‌شود.
 
وی افزود: آقای ربیعی در برنامه‌های خود تاکید کرده که می‌خواهیم به سهم 25 درصدی تعاون در اقتصاد کشور برسیم در حالیکه امروز 60 درصد شرکت‌های تعاونی در کشور زیان‌ده هستند و بعد از 33 سال به این نتیجه رسیده‌ایم که بخش تعاون نمی‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند. ما معتقدیم عملکرد بخش تعاون گُلی به سر ملت نزده و دست و پا گیر اقتصاد ماست، اگر کسی منکر این موضوع است می‌تواند گزارش‌های اقتصادی را نگاه کند.
 
نماینده کرمان در پایان خاطر نشان كرد: در برنامه‌های علی ربیعی تحول در ساختار تعاون و قانون کار دیده نشده، چرا که امروز نیازمند آن هستیم که این وزارتخانه قدرتمند اقتصادی با ادبیات و رویکرد اقتصادی اداره شود تا بتواند یک منشاء تحول باشد در حالیکه برنامه‌های ایشان پاسخگو نیست.

انتهاي پيام/
برچسب ها: کمیسیون ، اقتصادی ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار