صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت يازدهم، با حضور حمیدرضا فولادگر و مهدی دواتگری در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت يازدهم، شب گذشته با حضور "حمیدرضا فولادگر" و "مهدی دواتگری" نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
حمیدرضا فولادگر در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه از دیدگاه جناب عالی برجسته‌ترین ویژگی‌های وزیر اصلح چيست، گفت: انتخاب وزرا براساس روندی که در قانون اساسی و در آیین نامه‌های داخلی مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی شده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
 
وی با اشاره به اینکه کشور توسط رئیس قوه مجریه یعنی رئیس‌جمهور اداره می‌شود، افزود: رئیس‌جمهور وزرای پیشنهادی خود را تقدیم مجلس می‌کند و مجلس براساس صلاحیت وزرا اقدام به رأی اعتماد و يا عدم آن می‌کند.
 
این نماینده مجلس با بیان اینکه مجلس حساسیت زیادی را برای انتخاب فرد اصلح، شایسته و کارآمد از خود نشان می‌دهد، اظهار داشت: وزیر پیشنهادی باید از شرایط احراز کافی برخوردار باشد.
 
فولادگر با اشاره به اینکه دولت باید طبق قانون اساسی برنامه‌های کلی خود را ارائه دهد، خاطرنشان ساخت: وزرای پیشنهادی دولت در کمیسیون‌های تخصصی حضور یافتند و با نمایندگان مجلس به بحث و تبادل نظر در خصوص برنامه‌های کاری‌شان پرداختند.
 
وی با اشاره به اینکه برخی از کمیسیون‌های تخصصی در خصوص وزرای پیشنهادی به جمع‌بندی رسیده‌اند، گفت: فراکسیون‌ها هم نیز به عنوان تشکل غیررسمی مجلس جلساتی را با وزرا تشکیل داده‌اند.
 
این نماینده مجلس افزود: در این چند روز تمامی نمایندگان تلاش کردند تا به تحقیق و مشورت بپردازند و در نهایت به وزیر پیشنهادی در دولت با دارا بودن ویژگی‌های اصلح رأی اعتماد بدهند.
 
فولادگر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وزیر چه معیارهایی را باید از سوی نمایندگان داشته باشد، اظهار داشت: در بسیاری از مسئولیت‌ها اصل بر برائت افراد است که همین مسئله می‌تواند معیار انتخاب فردی برای ریاست سازمانی باشد، اما در مورد مسئولیت سنگینی همچون تصدی یک وزارت‌خانه تنها اصل بر برائت کافی نیست، بلکه باید وزیر پیشنهادی را از جنبه‌های مختلف احراز صلاحیت کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه وزیر باید پایبند به اسلام نظام جمهوری اسلامی قانون اساسی و ولایت فقیه باشد ادامه داد: باید در خصوص وزیر پیشنهادی به بررسی و تحقیق سوابق اجرایی و تحصیلی بپردازیم.
 
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی باید در خصوص وزارت‌خانه تعیین‌شده احاطه و تسلط کافی داشته باشد گفت: سوابق تخصصی و برنامه‌های وزیر باید متناسب و حول وزارت‌خانه تعیین شده باشد.
 
**رئیس‌جمهور در تلاش است تا زودتر وارد عرصه اجرایی کشور شود 

فولادگر با اشاره به اینکه طی مشورت‌هایی با اشخاص فرهیخته و نخبگان به معرفی وزرای پیشنهادی خود رسیده است اظهار داشت: رئیس‌جمهور بلافاصله پس از مراسم تحلیف اقدام به ارائه لیست وزرای پیشنهادی خود کرد و این امر نشان می‌دهد که ایشان در تلاش هستند تا زودتر وارد عرصه اجرایی کشور شوند.
 
وی با اشاره به اینکه مجلس به نمایندگی از طرف مردم به بررسی صلاحیت وزرا می‌پردازد گفت: مشخص است که رئیس‌جمهور می‌خواهد همکاران قوی و کارآزموده‌ای را در کابینه خود بگنجاند.
 
این نماینده مجلس با بیان اینکه ملاحظات سیاسی بخشی از شرایط احراز است که نمایندگان خانه ملت بر روی آن همواره تأکید دارند خاطرنشان ساخت: انشاء‌الله در جلسه انتهایی روز پنج شنبه به نتیجه قطعی خواهیم رسید.
 
فولادگر در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه دیدگاه مجلس نسبت به موضوع اقتصادی که از اولویت‌های اصلی زندگی معیشتی مردم است چیست افزود: خوشبختانه برنامه اقتصادی رئیس‌جمهور در حول محور معیشتی و رفاهی مردم قرار گرفته است.
 
وی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی کشور به درستی مورد آسیب‌شناسی رئیس‌جمهور قرار گرفته است ادامه داد: تمام راه‌های ارائه شده اولویت‌ها و رئوس آنها صحیح به نظر می‌رسد.
 
فولادگر با بیان اینکه در برنامه‌های اقتصادی دولت به کارآفرینی حل معضل بیکاری و بسیاری مسائل دیگر تأکید و تکیه شده است خاطرنشان ساخت: کشور دارای جامعه جوانی است که رو به تضارب می‌رود.
 
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه یکی از محورهای مهم برنامه‌های رئیس‌جمهور عدالت گستری و پرکردن شکاف طبقاتی به شمار می‌آید گفت: این محورها از سوی دولت قبلی هم مورد توجه قرار گرفته بود.
 
وی با اشاره به اینکه مبارزه با تورم و گرانی در کنار مسائل دیگر یکی از سیاست‌های اصلی دولت به حساب می‌آید افزود: خوشبختانه وزیر پیشنهادی اقتصاد دارای تخصص و سابقه اجرایی مناسبی در این حوزه است.
 
فولادگر با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور در معرفی وزیر پیشنهادی اقتصاد بر اجرای درست سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی تأکید دارد افزود: اجرای درست سیاست‌های اصل 44 یکی از دغدغه‌های مجلس به شمار می‌آمد که خوشبختانه در برنامه دولت گنجانده شده است.
 
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه اگر چه دولت احمدی‌نژاد نیز بر اجرای درست سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی تأکید داشت: اما مشاهده می‌کنیم که دولت حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر روحانی شروع خوبی را در این حوزه به عمل آورده است.
 
وی با اشاره به اینکه در سیاست اصل 44 بیشتر به واگذاری‌ها توجه شده است گفت: در این واگذاری‌ها بیشتر به سمت واگذاری‌های بلوکی سوق پیدا کرده است و کمتر به سمت بخش خصوصی روی آورده است.
 
فولادگر با اشاره به اینکه سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی فقط به واگذاری‌ها خلاصه نمی‌شود خاطرنشان ساخت: مهمتر از واگذاری بحث سرمایه‌گذاری و رفع موانع آن است.
 
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه متأسفانه دولت‌های قبلی در بهبود فضای کسب و کار موفق عمل نکرده‌اند اظهار داشت: متأسفانه فقط بندهایی از قانون بهبود فضای کسب و کار مورد توجه قرار گرفته است.
 
وی با اشاره به اینکه امیدواریم برنامه‌های اقتصادی دولت حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن روحانی به خوبی اجرا شود ادامه داد: اگر برنامه‌های ایشان محقق شود در حوزه اجرا می‌تواند تحول ساز باشد.
 
فولادگر با اشاره به اینکه بیشتر هم و غم دولت بر حل مسئله اقتصادی و معیشتی مردم است خاطرنشان ساخت: امیدواریم دولت جدید بتواند برنامه‌های خود را به منصه اجرا بگذارد.
 
فولادگر در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه وظیفه‌ای پس از رأی اعتماد به وزرا بر عهده مجلس و دولت است بیان کرد: در طی روزهای گذشته تذکراتی به ما شده است مبنی براینکه چرا بحث‌های تندی در مجلس صورت گرفته و مسائل حاشیه‌ای بیان می شود.
 
این نماینده مجلس گفت: یکی از دستاوردهای انقلاب و از برکات نظام جمهوری اسلامی ایران این است که نمایندگان می‌توانند در فضای آزادانه‌ای به بحث و تبادل نظر و نقد بپردازند.
 
وی ضمن قدردانی از تلاش رسانه ملی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت با اشاره به اینکه رسانه ملی یکی از جلوه‌های  مردم‌سالاری دینی بود افزود: این موضوع یعنی پخش مستقیم مراسم علنی مجلس از سوی رسانه‌ها نشانگر صلابت و استواری نظام است که به این شکل نمایندگان با آزادی عمل مورد دید مردم قرار می‌گیرند.
 
** مجلس بر حسن اجراي امور نظارت کافي را انجام مي‌دهد

فولادگر با اشاره به اینکه قوای سه گانه باید دست به دست هم دهند و با همکاری یکدیگر کشور را در جهت پیش برد اهداف نظام یاری کنند اظهار داشت: مجلس بر حسن اجرای امور نظار کافی و لازم را از خود انجام خواهد داد.
 
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه امیدواریم مجلس در بعد نظارتی در جهت مصالح و منافع ملی کشور پیش رود گفت: اگر مجلس در مسائل بخشی و منطقه‌ای وارد می‌شود برای اصلاح امور است.
 
فولادگر با اشاره به اینکه مجلس باید کار نظارت و دولت کار اجرایی خود را به درستی انجام دهند گفت: خوشبختانه رئیس‌جمهور دارای سابقه 20 ساله نمایندگی مجلس است بنابراین باید گفت که ایشان شناخت کافی از مجلس دارند و این موضوع یکی از ویژگی‌های خوب رئیس‌جمهور به شمار می‌رود.
 
نماینده مجلس ادامه داد: سابقه رئیس‌جمهور در حوزه نمایندگی مجلس به تعامل بیشتر میان دولت و مجلس کمک خواهد کرد و ما از دولت توقع داریم که به تذکرات نمایندگان و حساسیت آنان توجه کند.
 
** از صدا و سيما به خاطر پوشش اخبار مجلس قدرداني مي‌کنم

در ادامه مهدی دواتگری در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه از منظر جنابعالی وزرای اصلح چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند گفت: ابتدا باید از عزیزمانمان در صدا و سیما که طی چند روز گذشته مذاکرات مجلس را بصورت مستقیم مورد پوشش قراردادند قدردانی کنم که ملت شریف کشورمان را جویای مذاکرات نمایندگان قرار داده اند.
 
وی با اشاره به اینکه بحث پایبندی به قانون اساسی باید بعنوان یکی از شاخص‌های جدی مورد توجه قرار گیرد افزود: فردی که می‌خواهد وارد عرصه مسئولیت شود باید به استقلال قوا، حفظ حرمت مجلس، حفظ حرمت ولایت مطلقه اعتقاد داشته باشد تا بتواند مسئولیت خطیری را برعهده بگیرد.
 
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه فردی که می‌خواهد عهده‌دار مسئولیتی شود باید تمام اصول قانون اساسی یعنی 177 اصل را بپذیرد خاطرنشان ساخت: احراز صلاحیت وزرا برعهده نمایندگان و معتمدین ملت است.
 
دواتگری با اشاره به اینکه تعهد، تخصص، کارآمدی، صداقت و سلامت از جمله شاخص‌های لازم برای وزارت افراد در وزارت‌خانه‌های مورد نظر است اظهار داشت: صلاحیت وزرای پیشنهادی در جلسات کمیسیون‌ها و یا خارج از کمیسیون و در نهایت در صحن علنی مجلس مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت با اجماع نمایندگان خانه ملت به آنها رأی اعتماد و یا عدم رأی اعتماد صادر می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه نمایندگان باید تصمیمی عالمانه و آگاهانه را در خصوص وزرا اتخاذ کنند و در آن مصالح و منافع ملت مورد توجه قرار گیرد افزود: باید وزرایی را انتخاب کرد که بتواند کشور را در جهت پیشبرد اهداف والای نظام سوق دهند.
 
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه وزرایی که از مجلس رأی اعتماد می‌گیرند در طول 4 سال آتی در کنار رئیس جمهور امور اجرایی کشور را برعهده خواهد گرفت گفت: ما بعنوان امنای ملت حساسیت زیادی را باید در خصوص انتخاب وزرا داشته باشیم و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که نمایندگان آنها نهایت حساسیت را بخرج خواهند داد.
 
دواتگری با بیان اینکه نمایندگان خانه ملت سعی خواهند کرد تا واقعیت‌های موجود را کشف کنند ادامه داد: نمایندگان با اقتضای وجدان و حجت شرعی به وزرا رأی خواهند داد زیرا ما در پیشگاه ملت ایران و پیشگاه الهی پاسخگو هستیم.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه طبیعی است که ما بعنوان امنای ملت بایستی نهایت حساسیت را داشته باشیم در اصل 6 قانون اساسی آمده است که اداره کشور متکی به آرای عمومی از طریق انتخابات ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی مجلس خبرگان رهبری است.
 
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه مردم از طریق انتخابات رئیس‌جمهور خود را انتخاب می‌کند گفت: مردم همچنین به صورت غیرمستقیم در انتخاب رهبری نقش خود را ایفا می‌کنند.
 
دواتگری با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور پس از انتخاب از سوی مردم باید گام بعدی خود را جهت اخذ رأی اعتماد وزرای پیشنهادی بردارد خاطرنشان ساخت: رئیس‌جمهور با در نظر گرفتن خط‌ مشی و برنامه‌های خود وزرا و همکارانش را انتخاب و به مجلس معرفی می‌کند و از طرف دیگر نمایندگان با در نظر گرفته حساسیت‌ها و دغدغه‌های موجود در این کشور به آنها رأی اعتماد می‌دهد.
 
** سوگند ياد کرده‌آيم که امانت دار حقوق مردم باشيم

وی با اشاره به اینکه به موجب اصل 67 قانون اساسی در پیشگاه الهی و در برابر کلام الله مجید سوگند یاد کرده‌ایم که امانت‌دار حقوق مردم باشیم تصریح کرد: باید با در نظر گرفتن تقوای الهی در تصمیم گیری‌ها مصوبات اظهارنظرها گفته‌ها و نوشته‌هایمان عمل کنیم.
 
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه باید پایبند به قانون اساسی باشیم ادامه داد: وزرایی که بتوانند از اعتماد اکثریت نمایندگان مجلس برخوردار باشند بتوانند امور کشور را با درنظر گرفتن مواضع رئیس‌جمهور به انجام برسانند.
 
مهدی دواتگری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه خط مشی و برنامه پیشنهادی دولت یازدهم در حوزه اقتصادی آیا امیدوار‌کننده است گفت: برنامه اقتصادی دولت انشاء‌الله این نوید را می‌دهد که ما در حوزه اقتصاد و تولید شاهد تحولات جدی باشیم و انتظارات مردم را در حوزه معیشتی و رفاهی برطرف سازیم.
 
وی بابیان اینکه باید حماسه اقتصادی مورد نظر مقام معظم رهبری را محقق سازیم افزود: ملت ایران حماسه سیاسی را در 24 خرداد خلق کردند و اینک نوبت دولت یازدهم است که در خلق حماسه اقتصادی گام جدی بردارد.
 
این نماینده مجلس ادامه داد به نظر می‌رسد برنامه‌های اقتصادی دولت یازدهم اگر به درستی اجرا شود امیدوارکننده باشد و مشکلات مردم در آینده حل شود.

دواتگری با اشاره به اینکه نمی‌توان انتظار معجزه را هم نیز داشت گفت: باید به دولت در حل مشکلات اقتصادی کمک کنیم.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه الزاماتی میان مجلس و دولت باید وجود داشته باشد گفت: وقتی کسی وارد نظام می‌شود باید بپذیرد که قوه مقننه جایگاه خودش را دارد زیرا در شکل‌گیری دولت فرد تعیین شده نقش خواهد داشت.
 
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور باید کابینه خود را در جهت اخذ رأی اعتماد براساس قانون اساسی به مجلس معرفی کند افزود: طبیعی است که مجلس با درنظر گرفتن دغدغه‌های خاص خود نسبت به احراز صلاحیت پیشنهادی اقدام خواهد کرد.
 
دواتگری با اشاره به اینکه ممکن است وزیر پیشنهادی تمام شاخص‌های مثبت را داشته باشد اما برنامه پیشنهادی‌اش جوابگوی انتظارات ما را ندهد گفت: رئیس‌جمهور طی سخنرانی‌های خود در محافل گوناگون نسبت به تصمیم نمایندگان مجلس در خصوص صلاحیت وزرای پیشنهادی احترام قائل است.
 
وی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور پذیرفته است که مجلس این اختیار را دارد که با در نظرگرفتن دغدغه‌ها، حساسیت‌ها، مسئولیت‌ها و تکالیفی که بر عهده دارد تصمیم‌گیری می‌کند.
 
این نماینده مجلس با تأکید براینکه فضای مجلس تعاملی است خاطرنشان ساخت: باید خروجی تعامل میان دولت و مجلس در جهت توسعه و پیشرفت کشور باشد.
 
دواتگری گفت: امیدواریم تعامل میان مجلس و د ولت در جهت توسعه و سازندگی کشور بیش از پیش موثر واقع شود زیرا فضای سیاسی حاکم بر مجلس و دولت را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: گفتگوی ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار