نماينده مردم راميان در مجلس شوراي اسلامي گفت: وزير پيشنهادي تعاون، رفاه و کار اجتماعي يک چهره اجتماعي است و صلاحيت تصدي اين وزارتخانه را ندارد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران؛ رضا صابري نماينده راميان و آزادشهر در جلسه نوبت صبح امروز (چهارشنبه 23 مردادماه) مجلس شوراي اسلامي در مخالفت با وزير پيشنهادي کار و تعاون و رفاه اجتماعي سخنراني كرد.

 وي گفت: مخالفت من با وزير پيشنهادي کار و تعاون و رفاه اجتماعي، ناظر به يک مقدمه و چند محور برنامه‌اي است.

صابري افزود: تقريبا همه آحاد جامعه تحت تاثير سياست‌ها و برنامه‌هاي اين وزارتخانه است که دو سال پيش با تصويب مجلس شوراي اسلامي از ترکيب سه وزارتخانه تشکيل شد که خوشبختانه وزير پيشنهادي کار، تعاون و رفاه اجتماعي نيز اين اقدام را هوشمندانه اما ناقص مي‌داند.

وي اظهار داشت: سخن از وزيري براي وزارتخانه‌اي با اهميت در حوزه‌هاي گوناگون امور اقتصادي، بيمه‌اي، درماني، آموزشي و اجتماعي است که اگر امروز در استان‌ها و شهرستان‌ها تنها با يک اداره کل يا اداره از يک وزارتخانه سر و کار داريم در اين وزارتخانه با 4 اداره کل برخورد داريم.

نماينده مردم راميان و آزادشهر اظهار داشت: سازمان تامين اجتماعي و مسائل آن، شستا به عنوان بزرگترين زنجيره اقتصادي کشور، نيروي کار جامعه و گرفتاري‌هاي آن، آموزش فني و حرفه‌اي و عدم انسجام و هماهنگي آن و بيمه و ناملايمات حوزه بازنشستگي تنها بخش کوچکي از موضوعاتي است که نکته اول ضرورت توجه به اين وزارتخانه را بيان مي‌کند.

صابري تصريح کرد: نسبت‌هاي تجربي و علمي وزير پيشنهادي با اين وزارتخانه چيست؟ اگرچه برجستگي در يک معيار يا برخورداري از ميانگين مناسب از هر دو مشخصه تجربه و تخصص مناسب براي تصدي يک مسئوليت با احترام به تجربه ربيعي در حوزه کارگري متناسب است، اما ممارست وي در حوزه هاي اطلاعاتي، امنيتي و دانشگاهي کفايت تجربه کافي براي اين مسئوليت نيست.

وي افزود: از نظر علمي نيز اولويت‌هاي کاري در اين وزارتخانه نشان از اهميت و ارجحيت علوم انساني چه نيروي انساني يا بيمه‌اي و يا حقوق بر علوم ديگر در اين وزارتخانه لازم است، البته برخورداري آقاي ربيعي از علم جامعه شناسي و مديريت استراتژيک به لحاظ موضوعيت آسيب‌هاي اجتماعي در اين وزارت قابل توجه است، اما از آن اولويت سازماني فاصله دارد.

عضو کميسيون آموزش تصريح کرد: نکته اساسي آن است که ربيعي به عنوان چهره سياسي و فعال سياسي مطرح است و چه تضميني وجود دارد که فضاي اين وزارتخانه پس از حضور وي به تصميمات سياسي آغشته نشود؟

صابري اظهار داشت: نکته دومي که درباره وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي حائز اهميت است، اين است که اگر به حوزه برنامه‌اي ربيعي نگاه بيندازيم، مشاهده مي‌شود نکات قابل توجهي است که بايد به آن اشاره کرد.

وي افزود: مسلما فرصت بنده در پرداختن به حوزه گسترده اين وزارت در اين وقت اندک است، لذا در اين مجال کوتاه به چند محور اشاره مي‌کنم.

عضو کميسيون آموزش، خاطرنشان کرد: وزير پيشنهادي در برنامه‌هاي خود بيکاري را اولين چالش وضع موجود و اشتغال و بازار کار را اولين برنامه خود اعلام کرده است و در دومين برنامه خود تنظيم روابط کار و صيانت از نيروي کار را بيان کرده است. آقاي ربيعي سوالي که در اينجا مطرح است توجه به اين موضوع است که صيانت از نيروي کار اعم از شاغل و بيکار است؟

وي افزود: در حاليکه در ذيل صيانت از بازار کار و نيروي کار وزير پيشنهادي به چهار اقدام اجرايي در حيطه وزارتخانه اشاره کرده است، اما تنها در يک بند به اعمال حمايت‌هاي قانوني و حقوقي در برابر بيکاري اشاره شده و 13 مورد ديگر فقط به صيانت از نيروي شاغل اشاره دارد، آيا وزارت کار فقط صيانت از شاغلين را وظيفه خود مي‌داند؟ اين  کم توجهي نسبت به بيکاري در جامعه نه تنها چالش را حل نمي‌کند بلکه دامنه سردرگمي آنها را افزايش خواهد داد.

صابري تصريح کرد:‌ آقاي ربيعي شما واقف هستيد که ادارات کار حتي مراجعات بيکاران را نمي‌پذيرند و با ايجاد دفاتر کاريابي در بخش خصوصي از اين مشکل رها شده و پاسخگوي بيکاران نيز نيستند، به نظر شما يک بيکار چند سال از اين دفتر به آن دفتر کاريابي مراجعه و ثبت نام کند؟ البته بايد گفت دفاتر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در شهرستان‌ها دفاتر خوب و پاسخگو براي کاريابي وزارت کار هستند و مشکل شما را حل خواهند کرد.

عضو کميسيون آموزش اظهار داشت: آقاي ربيعي مدل اجرايي شما در حل بلندمدت وکوتاه مدت بيکاري در جامعه چيست؟ اين جملات شماست که برنامه پيشنهادي اشتغال صرفا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي مرتبط نيست و يا موفقيت وزارتخانه در اقلام اقتصادي به خصوص ساماندهي بازار کار به شدت تحت تاثير ساير نهادهاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي تاثيرگذار در کشور خواهد بود، شما را به آنجا نمي رساند که فردا در مجلس شوراي اسلامي نيز به نمايندگان بگوييد مسئول اشتغال کشور من نيستم؟

صابري افزود: نکته دوم درباب برنامه‌هاي وزير پيشنهادي در مقوله بيکاران بدهکار بانکي است که آقاي ربيعي در سياست‌هاي بنگاه‌هاي زودبازده به آن اشاره کردند، در اينجا بايد اين مسئله را به وزير پيشنهادي گوشزد کرد که چگونه اقدام پيشنهادي شما در بند 9 برنامه 1 تحت عنوان ارائه تسهيلات بانک خوداشتغالي جهت ايجاد مشاغل براي بيکاران فاقد اين ضعف و نتيجه است.

عضو کميسيون آموزش تصريح کرد:‌ آقاي ربيعي شما به بدهکاري دولت به صندوق تامين اجتماعي اشاره نموده ايد، البته اين دور تسلسل در پاسخگويي مد شده است چرا که وزير بهداشت هم بايستي در طلبکاري خود در حوزه درمان و سلامت از صندوق تامين اجتماعي بگويد شما چگونه از اين بيت‌المال در جهت رفاه حال بيمه شدگان و بازنشستگان بهره مي‌گيريد؟

صابري تاکيد کرد: علي رغم اينکه در قانون بودجه 91 ذکر شده بود و در قانون بودجه 92 نيز تکرار شده اما مشکل 80 هزار نفر بازنشسته فولاد حل نشده و حقوق آنان پرداخت نمي‌شود، اين چيزي نيست که شما بخواهيد بعد از 3 ماه يا 6 ماه وعده حل آن را بدهيد، مگر اينکه در اين شرايط اقتصادي قائل باشيد که بدون حقوق هم مي‌توان زندگي کرد.

نماينده مردم راميان تصريح کرد: شما چه ضرب العجلي براي بازنشستگان فولاد طبق قانون بودجه اعلام مي‌کنيد؟

وي خاطرنشان کرد: يکي از حوزه هاي مهم در حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي حوزه مسائل اجتماعي و آسيب‌هاي اجتماعي است، شما اگر به برنامه‌هايتان عنايت داشته باشيد مي بينيد که اولويت‌هايتان ناقص است، شما استحضار داريد که امروز شما نمي‌توانيد معلوليني را تحت پوشش اين سازمان، وزارتخانه قرار داده و به آنها خدمات بدهيد.

وي اظهار داشت: امروز معلولين به حق بايد از خدمات اين سازمان بهره مند شوند اما يک جواب از سازمان شما مي‌شوند توان حمايت از شما را نداريم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: نماینده ، مردم ، رامیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار