تالاب گندمان در استان چهارمحال و بختیاری، جزء شش نامزد دریافت جایزه کنوانسیون بین المللی رامسر شد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد، با اعلام این خبر گفت: تالاب گندمان، جزء تالاب هاي ثبت شده در دفتر بين المللي تحقيقات پرندگان آبزي در لندن است که وجود مرغزارهاي اطراف آن، زيبايي طبيعت منطقه را دوچندان کرده است.

سعید یوسف پور، با اشاره به وقوع چند مورد آتش سوزی ناشی از خشکسالی در چند سال اخیر در تالاب گندمان، اظهار داشت: با تمهیدات انجام شده در دو سال اخیر، هیچ گونه آتش سوزی در سطح این تالاب رخ نداده است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: با ایجاد طرح جامع و احداث بند خاکی در خروجی تالاب گندمان، روان آبها در فصل بارندگی به سمت این تالاب هدایت شده و ضمن احیاء، و افزایش طراوات این تالاب، از خشکی آن در فصل گرما جلوگیری می کند.

تالاب گندمان، تالابی در جنوب غربی شهر گندمان، از توابع شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری است که به عنوان بلندترین تالاب کشور، با وسعت ۹۸۰ هکتار و ارتفاع ۲۲۱۹ متر آن از سطح دریا، در فاصله ای نه چندان دور از تالاب بین المللی چغاخور قرار گرفته است. 

این تالاب، در نزدیکی تالاب بین المللی چغاخور و در 15 کیلومتری مرکز شهرستان بروجن واقع شده است.

منابع تأمین کننده آب تالاب گندمان، علاوه بر باران و برف، چشمه‌ها ( چشمه‌های حاشیه تالاب چون گل کوچک، گل گپ، بیدک، وستگان، مرادان و نصیرآباد ) و رودخانه آق بلاغ است.

پوشش گیاهی تالاب گندمان را عمدتاً گونه‌های حاشیه‌ای و نم پسند تشکیل می‌دهد که از آن جمله می‌توان به درختان بید، مرغ، جگن، ساز، نی، لویی، زنبق، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب، عدسک آبی و بزواش اشاره کرد. پرندگانی چون لک لک، شکاریا، حواصیل، بالکان، مرغابی سانان، یلوه و سلیم هم در تالاب گندمان دیده می‌شوند. ماهی‌های تالاب نیز شامل ماهی گورخری، سفید کولی، ماهی پوزه دار و سیاه ماهی است.

اطراف این تالاب همچون تالاب چغاخور، پوشیده از مرغزاری زیباست که معمولاً به عنوان مرتع غنی برای چرای احشام استفاده می شود.

‏رشته کوه چرو با ارتفاع 3500 ‏متر، از غرب تا جنوب این تالاب کشیده شده است. حضور این رشته کوه در کنار تالاب گندمان و انعکاس ارتفاعات آن در آب آرام تالاب جذابیت فوق العاده ای به وجود می آورد. ‏

وضعیت آب و هوای این تالاب نیز مانند وضعیت تالاب چغاخور است و از نواحی ییلاقی استان چهارمحال و بختیاری محسوب می شود.

بهترين فصول بازديد براي گردشگران از اين تالاب، بهار و تابستان است.

تالاب های استان چهارمحال و بختیاری، شامل؛ تالاب گندمان، چغاخور، علی آباد و سولقان ( سولگان ) به صورت زنجیروار در ضلع جنوبی شهرستان بروجن، و در امتداد کوه کلار که از رشته کوه های زاگرس است، به طرف غرب استقرار یافته اند.

تالاب چغاخور با بیش از دو هزار و 300 هکتار مساحت از تالاب های رسمی بین المللی در شهرستان بروجن، در استان چهارمحال و بختیاری و جزء کنوانسیون رامسراست که در فاصله 55 کیلومتری شهرکرد؛ مرکز این استان واقع شده است.

تالاب سولگان ( سولقان ) در نزدیکی گندمان هم با بيش از هشت کيلومتر مربع مساحت ( در فاصله 70 کیلومتری شهرکرد، در مسیر شهرکرد به ایذه ) قرار گرفته است.

تالاب علی آباد شهرستان بروجن نیز در فاصله 55 کیلومتری شهرکرد؛ مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.