همانژیوم توت فرنگی یا همانژیوم مادرزادی شایعترین تومور دوره شیرخوارگی بوده و در نوزادان نارس بیشتر دیده می شود.

دکتر عباس انتظاری، متخصص پیشگیری از بیماری ها، عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی عضو انجمن علمی لیزر پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:ضایعه همانژیوم مویرگی که به دلیل شباهت داشتن ن به توت فرنگی، همانژیوم توت فرنگی هم گفته می شود شایعترین تومور دوره شیرخوارگی بوده که در نوزادان نارس بیشتر مشاهده می شود.

وی تصریح کرد: این ضایعه ممکن است در هنگام تولد وجود داشته و یا مدتی پس از تولد ظاهر شود ضایعه سریع رشد کرده و بسیار بزرگ می شود و در طی شش ماه اول زندگی به حداکثر اندازه خود می رسد و به تدریج تا قبل از سن بلوغ بهبود پیدا می کنند.

انتظاری متذکر شد: این ضایعه اغلب به شکل یک تومور به رنگ قرمز، به شکل گرد و گنبدی بوده و در نواحی سر و گردن بیشتر از قسمتها ی دیگر بروز می کند.

وی خاطر نشان کرد: گاهی این ضایعه می تواند با عوارضی مانند خونریزی ، زخمی شدن ، اختلال در تنفس، و غذا خوردن کودک همراه باشد.

در صورتی که این عوارض ذکر شده وجود داشته باشد و زیبایی فرد دچارمشکل نشود درمان خاصی به طور معمول ندارد و در اکثر موارد تا هفت سالگی بهبودی حاصل می شود اما چنانچه ضایعه ای همانژیوم بسیار بزرگ شده به طوریکه زیبایی فرد را به خطر اندازد و یا عارضه ای ایجاد شود باید فوری به متخصص مراجعه شود و در صورت نیاز و صلاحدید وی درمان انجام شود که درمان آن یا با دستگاه از داروی موضعی که پزشک میدهد صورت خواهد گرفت و یا به صلاحدید وی عمل لیزر انجام خواهد شد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار