وزير پيشنهادي وزارت امور خارجه با بان اينکه من باندگرا نيستم گفت: دوران فعلی در عرصه سیاست خارجی به عنوان مخاطره‌آمیزترین و حساس‌ترین دوران سیاسی تاریخ کشور به حساب می‌آید که همواره با جنگ همراه بوده و اکنون در حال گذار هستیم که باید بدون استفاده از اهرم نظامی علی‌رغم رقابت‌های سنگین موجود پیش رویم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه در صحن علنی امروز سه شنبه 22 مرداد مجلس در دفاع از خود گفت: ایران اسلامی قدرتمند است قدرت ایران را باور کنید مشارکت گسترده مردم در انتخابات و پذیرش رویکرد ریاست محترم جمهوری پیام روشنی برای جهان دارد این پیام حاکی از عزم مردم بزرگ ایران برای تعامل قدرتمند با جهان بدون ذره‌ای کوتاه آمدن از حقوق حقه ایران و براساس اصل عزت، حکمت و مصلحت است.  
 
وی ادامه داد: از این مسیر مصالح کشور و منافع نظام هم در جهت آرمانی و هم در جهت منافع ملی که از دیدگاه نظری منابع آرمانی و منابع ملی کشور را هم راستا می‌دانم تامین شود.  
 
ظریف در ادامه تصریح کرد: در چند سال اخیر سلطه گران تحریم‌ها و فشارهای ناروایی را برمردم ایران تحمیل کردند ولی علی رغم این فشارهای بی منطق مردم با هوشیاری و خودباوری و با تقویت انسجام ملی در انتخابات اخیر استقلال وعزت ایران عزیز را تضمین نمودند.  
 
وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه اظهار داشت: احترام به مردم سالاری اسلامی و تبعیت از آرای مردم و احترام به حقوق و اراده آن‌ها و رعایت ارزش های اسلامی و اصول اخلاقی می‌تواند الگویی از حکمرانی خوب و موفق در میان کشورهای اسلامی ارایه دهد.  
 
وی ادامه داد: سخن حکیمانه و بلند مقام معظم رهبری که رای مردم حق الناس است بعد جدید و بی نظیری را در مفاهیم مردم سالاری و حقوق بشر افزود و مسئولیت در برابر خالق قادر و بصیر علاوه بر پاسخ گویی و شفافیت در برابر مردم را به ادبیات این حوزه مهم علوم انسانی اضافه کرد این مفهوم واقعی و بصیر گفتمان حوزه انقلاب اسلامی است و این یادگار امام راحل (قدسه الشریف) است که در ساختار معنایی جهان در حال گذار امروزی قدرت بی‌نظیر، خودساخته و غیرقابل انکاری را به جمهوری اسلامی در سطح خاورمیانه و منطقه داده است ما باید این قدرت بی‌نظیررا باور کنیم نه در شعار در عمل باید باور کنیم و با این خودباوری و اعتماد به نفس در صحنه روابط بین‌المللی حضوری فعال، سازنده و تاثیرگذار داشته باشیم.  
 
وی در ادامه بیان کرد: ایران در منطقه‌ای که از گسترش افراطی گری و بی ثباتی رنج می‌برد لنگرگاه ثبات و امنیت و آرامش خودجوش و نه متکی بر قدرت خارجی است با این سرمایه عظیم اجتماعی ایران و مردم سالاری دینی که ما منادی آن هستیم نقش بی بدیلی در تقویت اقتدار و آرامش در منطقه ایفا خواهد کرد.  
 
ظریف همچنین اظهار داشت: مشارکت ایران در فرآیندهای سیاسی در منطقه ای ناامن و در عین حال استراتژیک عاملی اساسی در جلوگیری از جنگ، خشونت و افراطی‌گری خواهد بود قدرت و موقعیت استراتژیک ایران می تواند و می‌باید درخدمت پیشرفت همه جانبه هدفمند و توسعه پایداراقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم بزرگوار ایران که ولی نعمتان همه ما هستند قرار گیرد.  
 
وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه گفت: نیروی انسانی متخصص و کارآمد ، وسعت سرزمینی، منابع سرشار انرژی، ذخایر فراوان مدنی، راههای مواصلاتی، فناوری و علم و دانش، چشم انداز توسعه ایران و قدرت ایران را بیش از پیش درخشان می‌سازد.  
 
وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید همکاری‌های اقتصادی خود را با کشورها و نهادهای موثر در اقتصاد جهانی از موضع استقلال برای پیشرفت و بهبود وضعیت مردم به کار خواهد بست.  
 
ظریف بیان کرد: دوستان عزیز رویکرد اعتدال در سیاست خارجی دولت مبتنی است بر واقع بینی، خودباوری و خودآگاهی برای ایجاد تفاهم و اعتماد متقابل به منظور ارتقای ظرفیت و توان ملی کشور و امنیت و توسعه آن در این تعامل سازنده منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی تفکیک ناپذیرند و اهداف اصلی و غیرتفکیک ما به شمار می‌روند و مذاکره و پیگیری مستمر برنامه‌ها و ایجاد اعتماد متقابل از ابزار لازمه این سیاست است.  
 
وی تاکید کرد: اعتماد دو سویه است اعتماد نمی‌تواند یک سویه باشد بایداعتماد ملت بزرگ ما را به خود کسب نماید هدف سیاست خارجی دفاع قدرتمند، خودباورانه و هوشمندانه از منافع و مصالح کشور است. با زبانی متقاعد کننده و با رفتاری متین و حکمت آمیزو تدبیر.
 
وی با اشاره به این که اعتدال حاصل خودباوری و اعتماد به نفس است و تندروی نمود بارز ضعف و ترس اظهار داشت: سیاست خارجی دولت اعتدال با اقتدار و آگاهی و به دور از حاشیه پردازی حقوق مسلم مردم ایران نه تنها در زمینه هسته ای بلکه در تمامی امور را پیگیری خواهند کردو ذره‌ای از حقوق این ملت کوتاه نخواهد آمد و با ایجاد فرصت‌ها و کاهش تهدیدها دایره دوستی‌ها را در منطقه و جهان گسترش می‌دهد و با باور به توان خود آماده است تا دیگر کنش گران صحنه جهانی را ناگزیر سازد تا رفتار خصومت آمیز خود را به روابط عادلانه و مبتنی بر اعتماد و همکاری متقابل تبدیل نمایند.  
 
ظریف خطاب به نمایندگان بیان کرد: من طالب این مسئولیت نبودم تلاش فراوانی کردم تا برادر بزرگوار جناب آقای دکتر روحانی را متقاعد سازم که این وظیفه را برعهده این بنده کوچک قرار ندهند در صورت رای اعتماد شما مسئولیت سنگین و خطری برعهده این بنده کوچک خداوند گذاشته خواهد شد که تنها با اتکای خاضعانه به قدرت مطلق و لایضال حضرت حق و توسل به حب متینش پیامبراعظم (ص) و ائمه اطهار قابل تحمل است.

ظریف ادامه داد:‌بنده به عنوان کارشناسی که تمام عمر خود را صرف کارهای آموزشی، تحقیقاتی و همچنین اجرای سیاست خارجی در عرصه روابط بین‌الملل کرده‌اند سنگینی این مسئولیت را با تمام وجود در برابر ملت احساس می‌کنم.
 
وزیر پیشنهادی امور خارجه بیان داشت: دستیابی ایران به جایگاه شایسته خود در عرصه جهانی حتما با مخالفت‌ها و چالش‌های جدی روبرو خواهد بود اما با تمام دشواری‌ها تردید ندارم به یاری خداوند برای ملت ایران نزدیک‌ است.  
 
وی با اشاره به شرایط کنونی جهان گفت: موقعیت حساس ایران در منطقه و بین‌الملل  موجب شده که رسالتی مهم را بر عهده جمهوری اسلامی قرار دهد و اینکه سیاست مستقلانه و رویکرد عزتمندانه ایران نقش برجسته‌ای را به کشورمان محول کرده که باید برای اجرای چنین نقشی براساس رویکرد داخلی و تحت نظارت رهبری عمل کنیم.  
 
ظریف ابراز داشت: در تمامی مسئولیت‌های خود فرمایشات رهبری را در عرصه سیاست خارجی نصب‌العین قرار داده‌ام و در اجرای تدابیر داعیانه ایشان در جنگ تحمیلی، بحران عراق، افغانستان و مسائل هسته‌ای به لطف خداوند هیچگونه کوتاهی نداشته و همواره مورد لطف و مرحمت بزرگوارانه معظم له قرار گرفته‌ام.  
 
وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه سیاست خارجی عرصه منافع امنیت کشور است تصریح کرد: این عرصه نباید دستخوش سلیقه‌ای جناح‌های مختلف قرار گیرد و باید بگویم من باندگرا نیستم و دست هر کسی را که به منافع ملی ایران کمک کند می‌بوسم و در دست خود قرار می‌دهم تا برای رسیدن به اهداف ملی و بین‌المللی ایران گام برداریم.  
 
وی افزود: تاکنون سابقه نداشته یک نفر از اقوام و دوستان خود را به جهت همکاری به وزارت امور خارجه بیاورم و همیشه با ایران خدوم خود در عرصه سیاست خارجی به فعالیت پرداخته‌ام.
 
ظریف با بیان اینکه سیاست خارجی حیطه دوراندیشی،‌ صبوری و قاطعیت است،‌گفت:‌در حیطه سیاست خارجی باید به دو عرصه اجرایی و تحلیلی به صورت منفک توجه کنیم و خود را موظف می‌دانم که همچون دیدبانی صادق اوضاع منطقه و جهانی را به طور شفاف به مسئولان و به خصوص مقام معظم رهبری منتقل نمایم.  
 
وزیر پیشنهادی امور خارجه اضافه کرد:‌استفاده از قدرت تحلیلی در زمان مسئولیتم ایجاب می‌کند به دور از هرگونه جوسازی و ارعاب و بدون هیچ واهمه‌ای از سوی سیاست‌های خارجی تحمیل می‌شود عمل کنم و تمام نیروی کارشناسی و تصمیمات موافقین و مخالفین را جهت رسیدن به اهداف ملی و بین‌المللی کشور دنبال کنیم.  
 
وی بیان داشت: هیچ دولتی نمی‌تواند با بیش از یک سیاست خارجی در این دنیای پر چالش پیش برود و فرامین رهبری به عنوان فصل‌الخطاب برای دوری از دعواهای داخلی و بین‌المللی مدنظر قرار می‌گیرد و همواره سیاست خارجی ایران براساس یک رشته اهداف که غیر قابل خدشه است در پرتو شرایط منطقه‌ای و جهانی تامین می‌شود.
 
ظریف تصریح کرد:‌اهداف کلان سیاست خارجی در قانون اساسی، رهنمودهای امام و رهبری به منظور پیشبرد آرمان‌های اصلی نظام تنظیم شده است و شناخت دقیق از شرایط جهانی و ترسیم جایگاه ایران در شرایط متحول فعلی، شناسایی واقع‌بینانه فرصت‌ها و چالش‌ها از جمله مسائلی است که باید مدنظر قرار گیرد.  
 
وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: دوران فعلی در عرصه سیاست خارجی به عنوان مخاطره‌آمیزترین و حساس‌ترین دوران سیاسی تاریخ کشور به حساب می‌آید که همواره با جنگ همراه بوده و اکنون در حال گذار هستیم که باید بدون استفاده از اهرم نظامی علی‌رغم رقابت‌های سنگین موجود پیش رویم.  
 
ظریف ادامه داد:‌ در این شرایط حساس ایران اسلامی می‌تواند تمام توان قدرت خود را در دنیا تثبیت کند و با گذر از تمرکز بر قدرت نظامی به سایر ابعاد نوظهور قدرت همچون اصالت یافتن، مشخصه‌های فرهنگی، معنایی، گفتمانی و هنجاری،‌اشاعه معانی غیرمتقارب، قدرت ملی، اجماع‌سازی، بازیگری و قدرت عینی از نمادهای مهم چنین تحولی است.  
 
وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد:‌ اکنون فضا برای کشوری همچون جمهوری اسلامی به طرز بی‌سابقه‌ای فراهم شده و نظریه‌های مختلف در کنار تلاش‌های سیاسی،‌ بین‌المللی برای تشکیل اسلام‌هراسی و ایران ستیزی که نشانگر نگرانی دشمنان از قدرت جمهوری اسلامی و در حوزه‌هایی که رقبا و دشمنان از ما می‌هراسند تقویت شویم. 


وی افزود: استقلال و عدم وابستگی ایران در سیاست خارجی امکان حضور ایران را در صحنه بین‌المللی بدون دشواری و ملاحظات معمول سایر بازیگران فراهم کرده است.  
 
ظریف ادامه داد: پیام جهانی مردم‌سالاری دینی، رسالت تعریف شده در قانون اساسی،‌هویت تاثیرگذار از ایران ساخته است که امکان ارتقا حضور و نفوذ ایران بسیار فراتر از یک قدرت میانی منطقه‌ای را فراهم کرده است.  
 
وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار داشت: ترکیب خودباوری و پیام جهانی و توانمندی فرهنگی به ایران توانمندی تاثیرگذاری بسیار فراتر از یک قدرت میانی در صحنه جهانی داده است.  
 
وی گفت: نقش فزاینده اسلام در تحولات سیاسی و اجتماعی معاصر واقعیتی آشکار و تردیدناپذیر است، بیداری اسلامی و تحول‌خواهی در کشورهای اسلامی اینک با چالش افراط و سکولاریسم مواجه شده است، تحجرگرایی و خشونت‌ورزی و ستیزهای فرقه‌ای از یک سو و مادی‌گری و دین‌ستیزی و خودباختگی از سوی دیگر سبب شده است تا شکاف‌های اجتماعی عمیق شود و برایندهای مدنی آسیب ببیند و تهدید و بی‌ثباتی گسترش یابد.  
 
ظریف ادامه داد: بر این اساس تبیین الگوی بومی مردم‌سالاری دینی فرصت مناسبی برای تبیین و اراده عملی اعتدال به عنوان تجلی گفتمان اصیل انقلاب اسلامی به ویژه در سایه انتخابات اخیر فراهم شده است.  
 
وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود:‌البته در کنار این فرصت‌ها چالش‌های جدی و فراوانی در برابر کشور و نظام قرار دارد که باید با برنامه‌ریزی و هوشیاری از آنها عبور کنیم و نقش کشور را در نظام جهانی در دوره انتقالی تثبیت نماییم که این چالش‌ها را من در برنامه مفصلی ارائه کرده‌ام و فرصت‌ها را برشمردم که تقاضا می‌کنم این برنامه را بخوانید.  
 
وی اظهار داشت: محبت‌هایی در فرمایشات دیروز صحن علنی به بنده شد؛ یکی از نمایندگان فرمودند در این میان آقای ظریف یک استثنا است که صددرصد غربی فکر می‌کنند و در آمریکا تحصیل کرده و اجازه بدهید بگویم پایان نامه فوق‌ لیسانس و دکتری خود را در آمریکا با چه کسی گذرانده است.
 
ظریف در پاسخ به اظهارات دیروز نماینده مجلس گفت: به زندگی‌نامه من اگر مراجعه می‌کردند می‌دیدند که فوق‌لیسانس خود را در دانشگاهی در غرب آمریکا و دکتری را هفت سال بعد در دانشگاه در مرکز آمریکا گرفتم که 2 هزار کیلومتر فاصله این دو دانشگاه است با توجه به این مسئله چطور استاد راهنما من می‌تواند در هر دو مقطع مشترک باشد.
 
وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: افتخار دارم که هر دو رساله را در مورد مسائل مورد نیاز ایران نوشتم اولی را در مورد تحریم‌های بین‌المللی نوشتم و دومی را در مورد تجاوز و دفاع نوشتم.  
 
وی ادامه داد: در مورد مسئولیت عراق در جنگ تحمیلی که از افتخارات زندگی‌ام است که توانسته‌ام با تلاش علمی، سیاسی و هم میدانی مسئولیت عراق از دبیر کل را بگیرم.
 
ظریف گفت:‌ من می‌دانم نماینده مورد نظر به چه کسی اشاره می‌کنند اما اطلاعات غلط به وی داده‌اند و آقایی که ایشان به آن اشاره می‌کنند معلم بنده نبوده است و شما را به خدا آیا بد است که یک کهنه‌کار 80 ساله به یک فرزند چهل و خورده‌ای ساله انقلاب بگوید دشمن قابل احترام و چه باید می‌گفت که شما خوش بیاید.  
 
وزیر پیشنهادی امور خارجه اضافه کرد: نمی‌دانم این نماینده محترم چند ثانیه با بنده حشر و نشر داشته است و یا از کدام نوشته رفتار و یا سابقه سیاسی و اعتقادی و خانوادگی بنده به این نتیجه رسیده‌اند که نه 80 و 90 درصد بلکه صددرصد غربی فکر می‌کنم.
 
وی افزود: نماینده دیگری در کمیسیون سوالی مطرح کردند اما ننشستند که پاسخ سوال را بگیرند و دوباره همان سوال را با عبارت حق به جانب در صحن علنی مجلس مطرح کردند و به ایشان هم همان پاسخ قبلی را می‌دهم.  
 
ظریف ادامه داد: در سال 1392 بنده حتی یک لحظه از ایران خارج نشدم؛ نیمه اول نوروز امسال را در تهران و شمال و نیمه دوم نوروز را در کنار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج به وظیفه پرافتخار رانندگی ویلچر مادر بزرگم مشغول بودم.  
 
این وزیر پیشنهادی گفت:  گرچه دولت نهم علی‌رغم نظر بزرگان نظام بنده را در 47 سالگی خانه نشین کرد و علی‌رغم اینکه حتی تدریس کتاب درسی نوشته شده توسط خودم را به دانشجویانم می‌سپارم و نه به خودم و علی‌رغم اینکه از چندین دانشگاه معتبر پیشنهاد تدریس دارم اما با کمال افتخار بیان می‌کنم در 6 سال گذشته از ایران خارج نشدم و یک لحظه هم فکر خروج از کشورم را نداشتم.  
 
وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار داشت:‌ در رابطه با ارتباطات من با برخی مقامات کنونی آمریکا سوال شده که این مقامات یک روزی جزء مخالفین دولت جنگ‌طلب بودند و بنده این کار را در حیطه وظایفم انجام می‌دادم و اگر توانسته‌ام در میان این جنگ‌‌طلبان اختلاف ایجاد کنم افتخار بنده است.  
 
وی افزود: وظیفه‌ام را انجام داده‌ام راحت‌تر بودم که عافیت‌طلبی می‌کردم و در خانه می‌نشستم و این کار را انجام نمی‌دادم اما افتخار می‌کنم که براساس نظرات بزرگان نظام و با نظر و اجازه آنها این کار را انجام دادم.
 
ظریف اظهار داشت: آیا اینکه دشمنان به توانمندی یک فرزند کوچک شما اذعان و اعتراف کنند بد است؟! فقط برای روشن شدن ذهن شما مثالی می‌زنم؛ به دنبال تصویب اولین قطعنامه ظالمانه شورای امنیت علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به لطف خدا و به یاری امام زمان (عج) سخنرانی مستدلی را در اثبات حقانیت کشور به شکلی در شورای امنیت ارائه دادم که سفیر انگلیس در جلسه فردا سفارتش به همکارانش گفت که ما این سخنرانی را باید در کلاس‌های دیپلماسی برای دیپلمات‌های انگلیسی تدریس کنیم تا بفهمند که چطور از منافع ملی خود دفاع کنند.  
 
وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: همان سخنرانی وقتی به استحضار مقام معظم رهبری رسید ایشان فرمودند؛ "به وزارت خارجه بگویید که از طرف من به آقای ظریف گفته شود خسته نباشید بسیار خوب و قوی تهیه کردید،‌متشکرم و  انشاءالله موفق باشید."
 
وی بیان کرد: نمی‌دانم چرا برخی از دوستان ما تلاش می‌کنند شرایط را وارونه جلوه دهند، باید بگویم من تردید ندارم آنچه بدست آورده‌ام لطف خداوند بوده است.  
 
ظریف در پایان خاطرنشان کرد: شرایط منطقه‌ای خطیر و لزوم مواجه ملی و جدی با آن ایجاب می‌نماید که فهم مشترکی از این وضعیت حساس داشته باشیم این جانب برای تعامل مستمر با مجلس در صورتی که به بنده رای اعتماد بدهید و سایردستگاه‌های ذیربط برای تولید این فهم مشترک آمادگی دارم و از ظرفیت مجلس در دیپلماسی هدفمند پارلمانی استفاده می‌کنم در این صورت حتما با صداقت با شما برخورد خواهم کرد.
 
انتهای پیام/  
 
 

برچسب ها: رفتار ، متین ، متقاعد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار