عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت: اوج پيروزي ديپلماتيكي جمهوري اسلامي ايران در زمينه دفاع مقدس در سال 1370 به وقوع پيوست كه دبيركل وقت سازمان ملل براساس بند 6 قطع نامه 598 سازمان ملل رژيم عراق را به عنوان متجاوز مورد شناسايي قرار داد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، حسين سبحاني‌نيا نماينده مردم نيشابور در صحن علني امروز بهارستان در موافقت با محمدجواد ظريف به عنوان وزير پيشنهادي وزارت امور خارجه گفت: همانگونه كه نمايندگان محترم استحضار دارند دكتر ظريف يكي از ديپلمات‌هاي برجسته كشورمان بوده كه از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي در سنگرهاي مختلف ديپلماسي كشور در داخل و خارج از مواضع جمهوري اسلامي ايران با قوت حمايت و پاسداري كرده‌ است.

وي ادامه داد: دكتر ظريف كه داراي دكتري روابط بين‌الملل است بيش از دو دهه در حوزه‌هاي تخصصي‌اش در حال تدريس است و تا كنون از ايشان مقالات علمي متعددي به زبان‌هاي خارجي در داخل و خارج منتشر شده است كه در اختيار همكاران قرار گرفته است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: شروع فعاليت دكتر ظريف مغارم با حمله عراق به ميهن اسلامي‌مان بود؛ در حالي كه ابرقدرت‌ها تمام امكانات نظامي و تسليهاتي را در اختيار صدام قرار داده بودند تا به زعم خود طي چند روز ايران را به زانو درآورند در سازمان ملل متحد نيز بسيج شده بودند تا به كارگيري تمام امكانات ديپلماتيكي خود توجيهي براي اشغال كشورمان به وجود آورند.

سبحاني نيا اظهار داشت: دكتر ظريف در آن زمان به عنوان يك ديپلمات جوان به نمايندگي ايران در سازمان ملل متحد فعاليت مي‌كرد و با بهره‌گيري از دانش و آگاهي خود نسبت به امور بين‌الملل و با تسلط به زبان انگليسي تلاش‌هاي بسياري در جهت افشاي جنايات متعدد صدام و حاميان جهاني‌اش به كار گرفت.

وي ادامه داد: نمايندگان محترم مستحضرند كه سازمان ملل در ابتداي تاسيس‌اش مورد استفاده قدرت‌ها قرار داشته و اين كشورها تحت عنوان حمايت از قوانين و مقررات بين‌المللي كشورهايي را كه تحت نفوذشان نبوده به مصرف مي‌بردند.

نماينده مردم نيشابور اظهار داشت: در چنين فضايي كه تنها از طريق يك ديپلماسي هوشمند و آگاه مي‌توان به جنگ ديپلماتيك با اين قدرت‌ها رفت دكتر ظريف يكي از اين ديپلمات‌هايي است كه با به كارگيري هوشمندانه ساز و كار ديپلماتيك در طول جنگ تحميلي علاوه بر افشاي جنايات صدام و حاميانش تلاش‌هاي فراواني براي متقاعد كردن دبيرخانه سازمان ملل و شخص دبيركل اين سازمان براي رسيدگي به جنايات عراق در حمله به مناطق ايران و استفاده عراق از سلاح‌هاي شيميايي عليه رزمندگان اسلام و شهروندان عراقي به كاربرد كه منجر به صدور چندين گزارش از دبيركل و بيانيه و قطع نامه از سوي شوراي امنيت در محكوميت غير قانوني عراق گرديد.

وي ادامه داد: اوج پيروزي ديپلماتيكي جمهوري اسلامي ايران در زمينه دفاع مقدس در سال 1370 به وقوع پيوست كه دبيركل وقت سازمان ملل براساس بند 6 قطع نامه 598 سازمان ملل رژيم عراق را به عنوان متجاوز مورد شناسايي قرار داد و اينبار دكتر ظريف نقش كليدي در دفاع حقوقي و سياسي از مواضع كشورمان داشت كه نهايتا منجر به صدور گزارش دبيركل در اين خصوص شد.

سبحاني نيا تصريح كرد: دكتر ظريف داراي سوابق اجرايي طولاني در سمت‌هاي حساس وزارت امور خارجه است كه از جمله به مدت ده سال مسئول معاونت حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه بوده است 5 سال نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد در نيويورك بوده است وي در طول خدمت چندين بار به عنوان مدير نمونه ملي و دستگاهي شناخته شده است.

وي ادامه داد: دكتر ظريف مسئوليت هاي گوناگون و مهم بين المللي نيز احراض كرده است كه مهمترين آنها رئيس كميته حقوقي مجمع عمومي ملل متحد رئيس فرهنگي يونسكو معاون مجمع عمومي سازمان ملل متحد رئيس كميسيون خلع سلاح ملل متحد و .... بوده است.

سبحاني نيا تصريح كرد: نگاهي گذرا به برنامه پيشنهادي آقاي دكتر ظريف حكايت از اشراف ايشان به مسائل بين‌المللي و تحولات جاري در صحنه بين‌المللي دارد ايشان به درستي تاكيد مي كنم كه دوران فعلي در روابط بين‌الملل دوران انتقالي و گذراست.

وي ادامه داد: دكتر ظريف معتقد است كه فرصت‌هاي پيش آمده در صحنه‌هاي بين‌المللي از جمله عدم وابستگي و استقلال كشور پيام جهاني انقلاب اسلامي سابقه غني فرهنگي و تمدني ايران و حضور پرشور مردم در انتخابات متعدد از جمله انتخابات 24 خرداد ظرفيتي جدي براي بازيگري جمهوري اسلامي ايران در دوران گذار كنوني در صحنه جهاني را فراهم آورده است.

سبحاني نيا تصريح كرد: از سوي ديگر چالش‌هاي فراواني پيش روست از جمله تداوم بي‌ثباتي در منطقه پيراموني ايران تلاش براي نهادينه كردن تهديدها عليه كشور تلاش براي تضعيف موقعيت و اعتبار جهاني ايران و تلاش براي شكستن و ناموفق نشان دادن الگوي جمهوري اسلامي ايران در مردم سالاري ديني كه به آنها هوشياري و دقت بيش از حد دستگاه ديپلماسي كشورمان را مي‌طلبد.

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس اظهار داشت: در شرايط كنوني كه دشمنان نظام در صدد اعمال فشارها و تهديدهاي سياسي و اقتصادي و بين‌المللي بر جمهوري اسلامي ايران هستند و تلاش دارند با منزوي نشان دادن كشورمان در صحنه جهاني ايران را به زعم خود وادار به پذيرش خواسته‌هاي ناحق خود بكنند بايد راهبردهاي مورد عنايت مسئولين سياست خارجي بايد راهبردهاي مورد عنايت مسئولين سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران قرار گيرد كه علاوه براينكه هيچ گونه بهانه‌اي به دست دشمن ندهد راه را براي برطرف كردن مشكلات كشور بگشايد.

سبحانی نیا افزود: در این مسیر سیاست تنش زدایی، بازسازی و اصلاح تعاملات و قدرت های مؤثر بین المللی در جهت منافع ملی و مدیریت و کاهش و لغو تحریم های بین المللی چند جانبه وبهبود رابطه با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان باید در اولویت قرار گیرد.

وي گفت:‌ برنامه دکتر ظریف بر مبنای مطالبی که گفتم تنظیم شده است و وی قادر خواهد بود ضمن تصحیح سیاست خارجی کشور کلیه امکانات داخلی و خارجی کشور را در جهت پیشبرد اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی از جمله اهداف سند چشم انداز بسیج نماید.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه افزود: ظریف علاوه بر اشراف کامل بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به کار کارشناسی اهمیت ویژه ای می دهد.

وی به ولایت پذیری وزیر پیشنهادی امور خارجه اشاره کرد و افزود: اطمینان دارم در دوره وزارت ایشان بدنه کارشناسی وزارت خارجه که همیشه مورد غفلت بوده رشد کرده و نسل جدیدی از مدیران در حوزه سیاست خارجی تربیت شوند.

سبحانی نیا ادامه داد: ظریف مشهور به صراحت لهجه و صداقت است و معتقد است کار کارشناسی سیاست خارجی باید تجزیه و تحلیل شود و در اختیار مقامات تصمیم گیر قرار داده و با دریافت تصمیم مقامات بالاتر عمل کرد حتی اگر مخالف نظر او باشد. یکی از دلایلی که مورد اطمیمنان رهبری قرار گرفته است هم همین صداقت است.

انتهاي پيام/


انتهاي پيام/

برچسب ها: سبحانی ، دیپلماس ، نیشابور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار