پدر جوان مقتول چچنیایی در آمریکا به دنبال اجرای عدالت برای قاتلان پسرش است و گفت، در صورت لزوم، از پلیس فدرال آمریکا به علت کشتن پسرم، شکایت خواهم کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی راشا تودی ؛ مجری این شبکه ابتدا گفت، عبدالباقی توداشف، پدر ابراهیم توداشف، جوان بیست و هفت ساله‌ی اهل چچن که در حال بازجویی در خانه خودش توسط مأموران اف بی آی، بر اثر اصابت چند گلوله به بدن و سرش کشته شده است، چند روز پیش، از روسیه به آمریکا سفر کرده و خواهان پاسخگویی اف بی آی درباره قتل پسرش شده است. 

عبدالباقی توداشف که معتقد است هنگام بازجوییِ اف بی آی از پسرش، وی غیرمسلح بوده است، گفت پسرِ من که صرفاً مظنون به این بوده که با بمبگذارانِ مسابقه دوِ مارتنِ بوستن، مرتبط بوده، به طرزی مشکوک در خانه‌اش به دست مأموران اف بی آی کشته شده است. این در حالی است که اتهاماتی به بازجویانِ اف بی آی زده شده که ابراهیم توداشف را پس از ساعت‌ها بازجویی در خانه خودش، با شلیک چندگلوله به بدن، قلب و یک گلوله‌ی نهایی به پشت سرش، در حالی که روی زمین افتاده بوده، در 22 ماه مه به قتل رسانده‌اند. 

آنستیزیا چورکینا، خبرنگار این شبکه، طی گزارشی از شهر اورلاندو در ایالت فلوریدا، به گفتگوی اختصاصی با پدری پرداخته که صرفاً خواهان اجرای عدالت برای قاتلان پسرش است. عبدالباقی توداشف، در حالی نمی‌توانست جلو اشک‌هایش را بگیرد گفت، هیچ چیز نمی‌تواند آرامش را تا آخر عمر به من بازگرداند. از زمانی که این اتفاق افتاده، من حتی یک ثانیه نیز نتوانسته‌ام آن را فراموش کنم. 
عبدالباقی گفت، من فقط به دنبال عدالت هستم، زیرا قتلِ عمد پسرم، جنایتی بی‌سابقه بوده است. من در صورت لزوم، به دادگاه‌های آمریکا شکایت و از اف بی آی ادعای غرامت خواهم کرد. 

چورکینا افزود، ابراهیم توداشف در سال 2008 میلادی برای آموختن زبان انگلیسی به آمریکا آمده بود، اما در این کشور باقی ماند تا مگر بتواند شغلی در ورزش‌های رزمیِ حرفه‌ای برای خود دست و پا کند. اف بی آی ظنین بوده که شاید ابراهیم توداشف با تامرلان تسارنایف، بمبگذار بوستن، ارتباط داشته بوده است و این در حالی است که عبدالباقی می‌گوید، تنها وجه مشترک میان پسر فقید من و برادران تسرنایف، چچن تبار بودنِ آن‌ها بوده است که همین امر باعث شد، یک‌بار آنان شماره تلفن‌های خود را به یکدیگر بدهند. 

اف بی آی مدعی شده است که ابراهیم توداشف در روز بازجویی در خانه‌اش، با مأموران پلیس فدرال آمریکا درگیر شده و از اینرو آنان مجبور به دفاع از خود شده‌اند. با این حال، اف بی آی از علنی شدنِ نتایج کالبد شکافیِ جسد ابراهیم، امتناع می‌ورزد. برخی گزارش‌های اف بی آی مدعی است ابراهیم چاقو یا چوبِ جارو در دست داشته است. این در حالی است که برخی دیگر از گزارش ها حاکی از آن است که ابراهیم اصولاً به هیچ نوع سلاح سرد یا گرمی مسلح نبوده است. 

تاکنون تمامیِ درخواست‌های مکررِ «اتحادیه آزادی‌های مدنیِ آمریکا» و همچنین «شورای روابط آمریکایی-اسلامی» از مقامات ایالت فلوریدا برای انجام تحقیقات مستقل در این خصوص، رد شده است، اما اف بی آی مدعی شده است که خودش تحقیقات داخلی در این رابطه انجام خواهد داد. عبدالباقی گفت، اکنون دیگر اف بی آی نمی‌تواند ادعای مجرم یا جنایتکار بودنِ پسر مرا ثابت کند، زیرا او را کشته است، اما اگر او را زنده نگه می‌داشت و محاکمه‌اش می کرد، مجرم یا بیگناه بودنِ او در دادگاه مشخص می‌شد. وی افزود، من امیدوارم اگر اف بی آی ارتکاب قتل عمد پسر مرا به گردن نمی‌گیرد، دست‌کم به اشتباه مرگبار خود در رابطه با قتل غیرعمد پسرم اعتراف کند. 

خبرنگار در خاتمه افزود، ابراهیم که تلاش می‌کرد کارت سبز بگیرد، برای چند سال قبل از مرگش قادر به ترک خاک آمریکا نبود. پس از آن که وی کارت سبز خود را اخذ کرد، برای پرواز به چچن و دیدن خانواده‌اش در روز 24 مه، بلیط هواپیما تهیه کرده بود، اما فقط دو روز قبل از این سفر، در خانه‌اش در فلوریدا کشته شد. پدر ابراهیم در پایان گفت، من هرگز خسته نخواهم شد و هر چه در توان دارم بکار خواهم برد. وی تأکید کرد، من صرفاً نمی‌توانم این مسئله را همین طور که هست (بلاتکلیف) رها کنم. 
برچسب ها: چچن ، شکایت ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار