567 امین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز با حضور 13 نفر از اعضا برگزار و طی آن واگذاری سهام دو شرکت کنترل کیفیت هوا و سازمان ترافیک تهران به بخش خصوصی به تصویب اعضا رسید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران مهدی چمران ، حسین بیادی، هادی ساعی، علیرضا دبیر، مرتضی طلایی، حبیب کاشانی، حمزه شکیب، رسول خادم، پروین احمدی نژاد، احمد مسجد جامعی، معصومه آباد، عباس شیبانی از حاضرین و محمدعلی نجفی و خسرو دانشجو از غائبین جلسه امروز بودند.

بر اساس این گزارش در دستور اول امروز شورا بررسی لایحه حذف بند یکم مصوبه ساماندهی سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری تهران و تبصره سوم مصوبه بودجه سال 1391 سازمان حمل و نقل و ترافیک ، سازمان نوسازی و شرکت شهربان مصوب شورای اسلامی شهر تهران در دستور کار شورا قرار گرفت.

خادم رئیس کمیسیون بودجه و برنامه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص این لایحه گفت: این لایحه دوبار از صحن شورا بازگردانده شده و بحث ادغام آن ها بود که حجم نیروی انسانی قابل توجهی به شهرداری اضافه شود و بخش واگذاری به بخش خصوصی به تایید کمیسیون ها رسید.

ابتکار رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: اکنون مهم ترین معضل بهداشتی اجتماعی و زیست محیطی شهر تهران آلودگی هوا است زیرا تمامی شهروندان را تحت تاثیر قرار می دهد، بزرگ ترین تهدید پیش رو که بیشترین هزینه را برای عوارض کوتاه مدت و بلند مدت به شهروندان تحمیل می کند.

وی ادامه داد: تنها دستگاه فعال و موثر در کنترل هوا متاسفانه تنها شرکت کنترل کیفیت هوا است و دستگاه های دیگر وظایف خود را به نحو مطلوب انجام نمی دهند و واگذاری این شرکت به بخش خصوصی و ادغام آن با سازمان ترافیک تهران به دلیل این که این سازمان این ماموریت برایش موضوعیت ندارد و مساله اصلی آن آلودگی هوا نیست کار درستی نمی تواند باشد و به نظر من اجازه دهید این شرکت کار خود را مستقل از سازمان های دیگر انجام دهد.

خادم در ادامه جریان بررسی این لایحه افزود: ما اگر در بحث کیفیت هوا ورود پیدا می کنیم با رویکرد ترافیکی است و ستادی زیر نظر شهرداری وجود دارد که ارزیابی می کند برای مثال طرح زوج و فرد اجرا شود یا نه، محدوده ممنوعیت طرح ها افزایش داده شود یا خیر و همچنین بسیاری از کارهایی که شهرداری انجام می دهد جزء وظایف آن نیست در حالی این وظیفه محیط زیست است.

ابتکار در ادامه بیان داشت: بخش خصوصی در مورد آلودگی هوا دغدغه ندارد و قطعاً کار خاصی انجام نخواهد داد.

بیادی نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: ابتدا باید توضیح داده شود که این مصوبه چرا 5 سال است که واگذار نشده و این بی احترامی به مصوبات شورا است. معاینه فنی خودرو واگذار شد اما اکنون مشخص نیست مدیرعامل آن کیست و به چه کسی واگذار شده وقتی مصوبات اجرا نمی شود در معاملات به هر طریقی که می خواهند رفتار می شود، بانک سرمایه را بدون اجازه می خرند و می فروشند بدون آن که شورا خبر داشته باشد  در این موضوع نیز چون رای شورا بوده باید واگذار شود و اگر مسائل مهمی وجود داشته باید در کمیسیون ها مطرح می شده است.

دبیر عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در این رابطه ادامه داد: قانون وضع می شود که مردم راحت تر باشند باید در قانون گذاری تامل و در اجرا سرعت داشت وقتی ما در قانون گذاری عجله می کنیم زوایای کار دیده نمی شود و در اجرا مشکل پیدا می شود.

شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بررسی این لایحه گفت: این بحث را پس از آن که شورا به کمیسیون ارجاع داد در کمیسیون مربوطه دوبار بحث شد در بار اول منوط شد به این که جلسه مشترکی داشته باشیم با کمیسیون برنامه و بودجه تا به جمع بندی برسیم و در جلسه دوم نیز به این جمع بندی رسیده شد که دو راه وجود دارد که همین گونه بماند و یا این که در زمینه مربوط به ترافیک هسته کوچکی باشد برای کارهای کلان و مابقی که به شرکت کنترل کیفیت هوا واگذار شود که در بسیاری از شرکت های دنیا حتی مسائل امنیتی به بخش خصوصی واگذار شده و نتیجه آن موفقیت آمیز بوده است.

ابتکار در ادامه اظهار داشت: مباحثی که گفته شده درست است اما درخواست من آن است که شورا وارد موضع نشود و اگر قرار است این شرکت واگذار شود به سازمان واگذار شود که ماموریت اول آن آلودگی هوا باشد.

تشکری معاون حمل و نقل و ترافیک تهران که در جلسه امروز حاضر بود در خصوص مباحث مطرح شده گفت: این گونه نیست که شهرداری به مصوبه شورا اهمیت نداده باشد ما ادله ای ارائه دادیم و شورا نیز قرار شد که آن را بررسی کند و در خصوص سازمان ترافیک نیز نباید این سازمان را در قالب پارکینگ شرکت های شهرداری قرار داد این جا ماهیت ستادی دارد. معاینه فنی و کنترل ترافیک را نمی توان با سازمان ترافیک ادغام کرد زیرا ظرفیت آن وجود ندارد و ما نیاز به سازمانی داریم که بخش های حاکمیتی را دنبال کند اما سازمان ترافیک گنجایش این همه ماموریت جدید را ندارد.

در نهایت واگذاری کلیه سهام شرکت های کنترل کیفیت هوا و کنترل ترافیک تهران به بخش خصوصی و ارزیابی ثبت منابع حاصله به نام شهرداری تهران حداکثر ظرف مدت سه ماه به تصویب شورا رسید و بر اساس این مصوبه بخش وظایف و ماموریت های حاکمیتی و نظارتی کنترل ترافیک تهران و کنترل کیفیت هوا با رویکرد ترافیکی در حوزه معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری باقی خواهد ماند و همچنین به لحاظ تخصصی بودن وظایف شرکت های مذکور در صورت قطع رابطه استخدامی شرکت های ذکر شده از شهرداری تهران بر اساس ضوابط و مقررات موضوعه، اولویت واگذاری به کارکنان و مدیران آن شرکت ها است./

برچسب ها: سهام ، کیفیت ، هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار