32 هزار هکتار باغ در استان گلستان وجود دارد که اصلاح، بهسازی و جایگزینی برای افزایش تولید و محصول سالم ضروری بنظر می رسد.


به گزارش 'گروه استانها باشگاه خبرنگاران گلستان با توجه به دارا بودن شرایط لازم در زمینه کشاورزی یکی از استان های مستعد و مناسب برای سرمایه گذاری در این بخش مهم و زیربنایی است.
 
به تاکید کارشناسان، با توجه به افزایش رونق اقتصادی در باغبانی، اصلاح، جایگزینی و توسعه باغات موجبات رونق اقتصادی را فراهم می سازد.
 
این درحالیست که گلستان یکی از قطبهای باغداری کشور محسوب شده و یکی از مناطق مستعد توسعه باغات است و افزایش تولید و محصول سالم در سایه استفاده از نهال های شناسه دار به دست می آید.
 
به تاکید کارشناسان، اصلاح سیستم های آبیاری، کنترل علف های هرز و تغذیه مناسب باغات میوه به روش چالکود برای افزایش کیفیت و راندمان میوه در باغات موثر است.
 
یک باغدار و کارشناس کشاورزی با عنوان نمودن راه های استفاده صحیح از آب در باغات تاکید کرد: تبدیل سیستم های آبیاری سنتی و غرقابی به آبیاری تشتکی و قطره ای و استفاده از لوله های پلی اتیلنی و سدهای بتنی برای انتقال آب از عوامل کاهش قیمت تمام شده محصولات در مسیر مصرف صحیح آب در کشاورزی است.
 
کمبود صنایع تبدیلی و تجاری نبودن ارقام تولیدی
 
محمد جعفری افزود: نبود صنایع تبدیلی، تجاری نبودن رقم تولیدی، پایین بودن قیمت و خرید تضمینی نشدن، بالا بودن هزینه ها و گرانی نهاده ها از جمله مشکلات فراروی باغداری است که باید رفع شود.
 
وی عنوان کرد: پایین بودن تسهیلات اعطایی برای نوسازی و اصلاح باغات از جمله مسائلی است که رغبت کشاورزان را برای اصلاح باغات فرسوده کم می کند.
 
در عین حال مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان نیز به خبرنگار مهر می گوید: مجموع باغات استان بر اساس اخرين آمار در سال 91 بالغ بر 32 هزار هكتار با توليد حدود 245 هزار تن بوده است.
 
مرتضی صادقی افزود: عمده توليد استان مربوط به زيتون با 10 هزار هكتار، هسته دارها شامل هلو، شليل و آلو 9 هزار هكتار، مركبات 6 هزار هكتار، گردو دو هزار و 200 هكتار و ما بقي سايرگونه ها را شامل مي شود.
 
سه هزار هکتار از باغات امسال اصلاح می شود
 
صادقي ياداور شد: برنامه سال جاري براي اصلاح و به سازي باغات سه هزار هكتار است تا اين باغات با عمليات اصلاحي ارتقاؤ كيفيت با رعايت مسايل فني ارتقاء توليد داشته باشند.
 
وی عنوان کرد: در اين طرح به ازاي هر هكتار بسته به عمليات اجرايي در باغ و در صورت تخصيص اعتبارات لازم بين 1.5 تا 2.5 ميليون تومان تسهيلات پرداخت مي شود.
 
وي با شاره به طرح هاي مديريت باغباني در زمينه باغات استان گفت: مهمترين اين طرح ها شامل توسعه باغات  در دو بخش زيتون، گردو و فندق در قالب طرح مشاركت در تبديل اراضي زراعي شيبدار به باغات مثمر و ساير باغات با پرداخت تسهيلات يارانه اي، طرح اصلاح و بهسازي باغات به منظور ارتقاء كيفيت و افزايش توليدات است.
 
مدیرباغبانی جهاد کشاورزی گلستان یادآورشد: ساماندهي توليد نهال به منظور افزايش كيفي توليد و شناسه دار شدن نهال هاي تحويلي به متقاضيان ، طرح توليد و پرورش قارچهاي خوراكي كه براي متقاضيان تسهيلات ارزان قيمت در واحد هاي كوچك خانگي و بزرگ با بيش از 200 تن توليد سالانه از دیگر طرحهاست.
 
وی افزود: طرح پرورش گل و گياهان زينتي و گياهان دارويي كه متقاضيان مراجعه و با ارئه طرح تسهيلات ارزان قيمت دريافت كنند از دیگر بسته های حمایتی است.
 
تولید هشت میلیون اصله نهال مثمر
 
صادقی یادآورشد: در استان سالانه حدود 7 تا 8 ميليون اصله نهال مثمر توليد مي شود كه از اين ميزان یک ميليون اصله در خود استان و مابقي به خارج استان فرستاده مي شود.
 
به گزارش  از مجموع باغات استان حدود شش هزار هکتار باغ مرکبات است که پیش بینی می شود معادل 86 هزار تن برداشت مرکبات از این سطح داشته باشد و باغات مرکبات استان نیازمند اصلاح و بهسازی هستند.
 
پرتغال، تامسون، یافا، نارنگی و .. از جمله ارقام مرکبات گلستان بوده که بیشتر به کشورهایی نظیر ترکمنستان صادر می شوند.
 
اصلاح و هرس شاخه های سرمازده خصوصاً درختان مسن، جایگزین کردن نهالهایی که بر اثر سرمازدگی از بین رفته بودند خصوصاً نهالهایی که در سال های 84 تا 86 کشت شده بودند از  جمله اقداماتی است که تاکنون برای بهسازی باغات مرکبات استان صورت گرفته است./ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.