با توجه به تغییر الگوی زندگی بشر در سال های اخیر ، ابتلا به انواع سرطان ها در دنیا افزایش یافته است به طوریکه سرطان به عنوان یکی از بیماری های خطرناک قرن و یکی از علل مهم مرگ و میر در دنیا شناخته می شود.

دکتر علی اکبر حق دوست ، اپیدمیولوژیست در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت : متأسفانه در شمال استان کرمان کمربندی از سرطان های دستگاه های فوقانی دستگاه گوارش ، به ویژه سرطان معده وجود دارد.

وی افزود : در جنوب استان کرمان هم کانون پر خطر سرطان خون وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور ، به نسبت میانگین جهانی بالاتر است، گفت : یکی از دلایل مهم این امر این است که بیماران مبتلا به سرطان در مراحل پیشرفته ی بیماری ، به پزشک مراجعه می کنند و غربالگری ها و تشخیص های زود هنگام در کشور ما کمتر اتفاق می افتد.

دکتر حق دوست با بیان اینکه جامعه به سوی مسن تر شدن پیش می رود ، افزود : با بالا رفتن میانگین سنی جامعه ، میزان بروز سرطان ها و بار هزینه درمان افزایش می یابد.

وی خاطر نشان کرد : عوامل فردی و اجتماعی بسیاری زمینه بروز سرطان را منجر می شود.

دکتر حق دوست گفت : با تغییر الگوی زندگی و روش هایی مانند تغذیه مناسب ، ورزش و فعالیت های بدنی کافی ، مدیریت استرس و اضطراب می توان تا حد زیادی از بروز سرطان پیشگیری کرد.

وی آلودگی هوا وآب همچنین آلوده بودن میوه ها و سبزیجات را از دیگر عوامل موثر در بروز سرطان ها برشمرد و تصریح کرد: برای کنترل این عوامل باید همه سازمان ها و همه متولیان بسیج شوند.

حال با توجه به جدی شدن خطر ابتلا به سرطان و اهمیت روز افزون پیشگیری از ابتلا، تشخیص زود هنگام علایم بیماری ، کنترل و درمان سرطان ، نخستین انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان کرمان " یاس کرمان" با همت جمعی از انسان های نوعدوست و خیرخواه در سال 1389 شکل گرفت.

آقای شجاعی ، مدیر عامل انجمن یاس کرمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان با اشاره به همکاری خوب خیّران و مردم نوعدوست با این انجمن گفت : پرداخت کمک هزینه های تشخیص ، دارو و درمان به صورت مستقیم به بیماران نیازمند ، ارائه خدمات فیزیوتراپی و دندانپزشکی به بیماران ، اسکان همراهان بیماران شهرستانی ، برگزاری بازارچه های خیریه به منظور جذب کمک های مردمی و انجام فعالیت های آموزشی ، پژوهشی ، مشاوره ای و تبلیغاتی در زمینه راههای پیشگیری ، درمان و مبارزه با بیماری سرطان از مهمترین اقدامات این انجمن در سال های اخیر است.

دکتر علی اکبر حق دوست ، رئیس هیئت مدیره انجمن یاس کرمان هم تأکید کرد: مردم باید برای تشخیص زود هنگام سرطان، به طور آگاهانه علائم بروز آنرا را بشناسند و با مراجعه به موقع به پزشک مسیر درمان را پیگیری کنند./ع

گزارش از: شیرین امین

برچسب ها: سرطان ، هشدار ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.