شهر آستانه پایتخت خودمختار کشور "قزاقستان" ،با داشتن آب و هوای حاره‌ای و زمستانهای طولانی و یخبندان همواره به عنوان دومین پایتخت سرد جهان شناخته می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، شهر آستانا پایتخت خودمختار کشور "قزاقستان" با جمعیتی حدود 708 هزار نفر و وسعتی برابر 722 کیلومتر مربع مي‌باشد, آب و هوای اين شهر ، حاره‌ای دارای تابستانهای گرم و خشک و زمستانهای طولانی و یخبندان است.

 این شهر به عنوان دومین پایتخت سرد جهان(پس از اولانباتور مغولستان ) شناخته می‌شود.
 تاریخ پیدایش آن به سال 1832 بازمی‌گردد تا قبل از سال 1961 به آن آکمولینسک می‌گفتند بین سالهای 1961 تا 1992 از آن به تسلینوگراد یاد می‌شد و پس از فروپاشی شوروی سابق تا سال 1997 آن را آکمولا نامیدند.
 با تعیین این شهر در این سال بعنوان پایتخت نام آن به آستانا تغییر یافت که در واقع برگرفته از کلمه فارسی آستانه می‌باشد.
در ژوئن 2008 مجلس "قزاقستان" پیشنهاد تغییر نام این شهر به نورسلطان به احترام رئیس جمهور "قزاقستان" را ارائه داد که وی آن را نپذیرفت.
تاریخ پیدایش این شهر به سال 1824 بازمی‌گردد  که واحد بزرگ سربازان  قزلقی سیبری منطقه اومسک، قلعه بزرگی را در بالای رودخانه ایشیم ساختند که بعدها به تدریج به شهر آکمولینسک  تبدیل شد.
 اوایل قرن بیستم آکمولینسک نقطه اتصال راه آهن سراسری روسیه گردیده و از رونق اقتصادی خوبی تا پیش از شروع جنگهای داخلی روسیه برخوردار شد 
در دوران استالین "قزاقستان" میزبان صدها هزار نفر از تبعید شدگان و خانواده‌های آنها در اردوگاههای کار بود که یکی از معروفترین این اردوگاههای کار با نام آلژیر در بیرون از شهر آکمولینسک قرارداشت .

در سال 1961 نام آن به تسلینوگراد ( شهر سرزمینهای بکر ) تغییر یافته و در قالب طرح دومین تولید کننده بزرگ گندم و جو شوروی که توسط خورشف ارائه شده بود پذیرای مهاجرین بسیار روس بود که خود سرآغاز برخی  منازعات قومی گردید با آغاز حنگ جهانی دوم آلمانيهای تبعیدی نیز به این جمع اضافه گردیدند.
در سال 1991 و پس از استقلال "قزاقستان" نام این شهر به آکمولا (حرم سفید ) تغییر نام داده شد.
 سال 1997 این شهر بنا به صلاحدید دولت "قزاقستان" بنا بر دلایلی چون زلزله خیز بودن شهر آلماتی , جلوگیری از تمرکز جمعیت روس تبار در منطقه  آکمولاو نزدیکی زیاد آلماتی به مرزهای بین‌المللی , عنوان پایتخت جدید "قزاقستان" را به خود گرفته و از آن پس نام آستانا را برای آن برگزیدند.
آستانا در مرکز "قزاقستان" در حاشیه رودخانه ایشیم واقع شده است سطح آن 347 متربالاتر از سطح دریاست و در منطقه استپ نیمه بیابانی که بیشتر خاک "قزاقستان" را پوشانده قرار دارد درجه حرارت متوسط سالانه این شهر 1.8 درجه سانتیگراد است که متوسط دما در ماه ژانویه  17.3 – درجه سانتیگراد و در ماه ژوئیه متوسط گرما  20.2 درجه سانتیگراد می‌باشد.
طبق آمار اول جولای 2010 از کل جمعیت 705 هزار نفری ثبت شده در این تاریخ در آستانا 65.2 درصد قزاق , 23.8 درصد روس ,2.9 درصد اوکراینی ,1.7 درصد تاتار , 1.5 درصد آلمانی و 4.9 درصد از سایر نژادها و قومیتها می‌باشند.
 این در حالی است که در سال1999 و پس از اعلام این شهر بعنوان پایتخت "قزاقستان" جمعیت آن در حدود 281 هزار نفر و تنها 30 درصد قزاق در آن جای داشت و بقیه 70 درصد جمعیت روس تبار , اوکراین , آلمانی و... بودند.
به غیر ازبخش‌هاي  سیاسی و دولتی بزرگترین فعالیت اقتصادی شهر آستانا در بخش ساختمان سازی است ،به گونه‌ای که بخش عمده‌ای از درآمدهای نفتی این کشور صرف ساخت و ساز پروژه‌های عظیم ساختمانی اعم از ساختمانهای دولتی , مساجد , پارکهای متعدد , بناهای یاد بود فراوان و مراکز تجاری , تفریحی می‌گردد این سطح از پروژه‌های عظیم ساختمانی در کل منطقه منحصر بفرد است.
آستانا از لحاظ نقشه شهری عمدتا به چند ناحیه بزرگ تقسیم شده است.  ناحیه شمالی خط راه آهن آستانا که از غرب به شرق گسترده شده که منطقه صنعتی و فقیر نشین شهر محسوب می‌شود , مرکز شهر که بین خط راه آهن و رودخانه ایشیم واقع شده و  بیشتر پروژه‌های ساختمانی در این بخش در حال اجرا است.
در غرب و شرق شهر بیشتر مناطق مسکونی و پارکها قرار گرفته و در جنوب رودخانه  که بیشتر ساختمانهای دولتی و پروژهای ساختمانی  بزرگ مانند ساختمانهای دیپلماتیک در آن صورت گرفته است.
 طراحی آستانا جدید  توسط معمار مشهور ژاپنی کیشو کوراکاوا (Kisho Kurokawa  )صورت گرفته است .
طبق برنامه ،اجراي نهايي شهر در سال 2030 به پايان مي‌رسد .ساختمانهای قدیمی دوران شوروی به طور کامل حذف شده و سازه‌های جدید جایگزین آن می‌گردد معماری شهر آستانا تحسین بین‌المللی را در برداشته است . شهر به موزه‌ای از آثار معماران مشهور جهان مانند کوراکاوا و نورمن فاستر و.. بدل شده است.

دیدنیهای  آستانا
بای ترک (Bayterek ) : 
بای ترک ،معروفترین نماد شهر آستانا می‌باشد بر اساس افسانه‌های قومی و اجدادی این برج نمادی از درخت  زندگی (صنوبر) است که پرنده جادویی شادی سامروک بر فراز آن و بین دو شاخه درخت تخم گذاشته است سازه برج به ارتفاع 105 متر از محور استوانه‌ای باریک سفید رنگ تشکیل شده که در بالای آن گوی آینه‌ای طلایی رنگ (تخم سامروک )به قطر 22 متر قرار گرفته است.



ارتفاع عرشه برج از سطح زمین 97 متر است که یادآوری زمان اعلام پایتخت جدید 1997 می‌باشد بازدیدکنندگان محلی برج در هنگام بازدید دستان خود را بر هم زده و آرزو می‌کنند.
در تابستان سال 2010 در مقابل برج بزرگترین نمایشگاه هنری فضای باز "قزاقستان" افتتاح گردید که بیش از دو میلیون و دویست هزار نفر بازدید کننده داشته است.
قصر صلح و آشتی (هرم صلح )
قصر صلح و آشتی کار زیبایی از طراح بزرگ جهان نورمن فاستر می‌باشد که با همکاری گروه مهندسان بورو هاپلد (Buro Happold ) اجرا و در سپتامبر سال 2006 به بهره‌برداری رسیده است.




اين مكان اقامتگاه اديان مختلف مانند : اسلام , مسیحیت , یهودیت , بودائیسم , هندو , تائویسم  و.... محسوب می‌گردد و به عنوان مرکز جهانی برای فهم دین , خودداری از خشونت , ترویج ایمان , برابری انسانها و گفتگوی ادیان و تمدنها پایه گذاری شده است .
هرم صلح بیانگر روح کشور "قزاقستان" است که در آن فرهنگ‌ها , سنت‌ها , دین‌ها  و نمایندگان ملتهای مختلف در کنار یکدیگر همزیستی توام از صلح و دوستی دارند.
ارتفاع هرم 77 متر و مساحت آن 25500 متر مربع است هرم از داخل با اضلاع 62 متر در 62 متر به حالت X و ارتفاع داخلی 62 متر بنا نهاده شده است این مرکز شامل سالن اپرا با 1500 صندلی , موزه تاریخ ملی , مرکز تحقیقات جهانی ادیان  , کتابخانه ادبی عرفانی مذهبی و سالنهای نمایشگاهی و کنفرانسها ( 18 ) می‌باشد.
در شب نور پردازی رنگین بر روی سطوح بیرونی هرم جلوه منحصر بفردی به آن می‌بخشد هر سه سال یکبار 200 نماینده از ادیان و مذاهب مختلف جهان در فضای مدور زیر این هرم گردهم می‌آیند.
 
سالن کنسرت مرکزی "قزاقستان "
سالن کنسرت مرکزی "قزاقستان" که در نوع خود بی‌نظیر است توسط معمار مشهور ایتالیایی مانفردی نیکولتی (Manfredi Nicoletti )  بعنوان طرح برتر یک مسابقه طراحی بین‌المللی  تصویر پردازی و طراحی شده و در دسامبر سال 2009 توسط رئیس جمهور "قزاقستان" افتتاح گردیده است .



ظاهر اين سالن به شكل گلبرگ گل بوده که درون خود را در برابر شرایط آب و هوایی سخت آستانا محافظت می‌کند و دارای یکی از بزرگترین سالنهای کنسرت کلاسیک جهان است که دارای 3500 صندلی می‌باشد.
علاوه بر آن شامل دو سالن کوچک موسیقی , سینما و کنفرانس به ظرفیتهای 200 و 400 صندلی , رستورانها , کافه‌ها و لابی 3000 متری است  سالن اصلی موسیقی به گونه‌ای طراحی شده که برای اجرای هر نوع موسیقی اعم از کلاسیک , پاپ ,موسیقی سنتی , تئاتر , سینما و کنفرانس قابل بهره برداری باشد سقفهای کاذب , پرده و سیستمهای صوتی آن اجازه می‌دهد که تا 40 متر ارتفاع بالا رفته و فضای 55000 متری را فراهم نماید .
دیواره بیرونی (گلبرگ ) از بتن آرمه ساخته شده که با پنلهای شیشه‌ای پشت آبی به رنگ پرچم "قزاقستان" مزین شده است.

مرکز اسلامی نور- آستانا
این مجموعه اسلامی توسط امیر قطر حمایت مالی گردیده و در سال 2005 ساخته شده است که از مسجد , مدرسه علوم اسلامی , کتابخانه تشکیل شده ,مسجد دارای 4 مناره هر یک به ارتفاع 63 متر بوده و ظرفیت مسجد 5000 نفر و ارتفاع گنبد آن 43 متر می‌باشد.
 
 
کاخ ریاست جمهوری آک اوردا
کاخ ریاست جمهوری آک اوردا محل کار رسمی رئیس جمهور "قزاقستان" است که در سال 2004 از بتن یکپارچه در قالب یک ساختمان 5 طبقه ساخته شده است.




پوشش آن با سنگهاي مرمر20 و 40 سانتی متری ایتالیایی , ارتفاع آن 80 متر و مساحت آن 36,720 مترمربع  است آک اوردا شامل یک سالن شبیه یورتا (خیمه کروی قزاقها و قرقیزها ) از سنگ مرمر و گرانیت , سالن مرمر برای نشستها و ملاقاتهای رسمی نمایندگان کشورهای خارجی و سالن طلایی برای گفتگوها و مباحثات خصوصی رئیس دولت  با رهبران سایر کشورها می‌باشد.
 
خان شاتیر
مرکز بزرگ تفریحی تجاری است که زیر بزرگترین چادر کششی جهان خودنمایی می‌کند این مرکز یکی از شاهکارهای دیگر نورمن فاستر و همکاران به شمار آمده و ساعات خوشی را برای بازدید کنندگان آن به همراه خواهد داشت. 

 
 
 
 از سایر مراکز دیدنی آستانا می توان موارد زیر را بر شمرد: 
آکواریم بزرگ آستانا
مسجد مرکزی ملی آستانا
کلیسای کاتولیگ رومی
موزه‌ها : فرهنگ مرکز ریاست جمهوری , مقبره کابان بای باتیر , مجموعه یادبودهای قومی ( راه آتامکن "قزاقستان" ) , موزه سیفولین , موزه اولین رئیس جمهور "قزاقستان "
 سالن‌های تئاتر : تئاتر درام گئورکی روسی , کانیش بایو "قزاقستان" , سالن تئاتر اپرا و باله باج سیتوا 
بناهای یادبود : یادبود اوتان کورگاوشیلار  (Otan Korgaushylar  ) , یادبود قربانیان سرکوب سیاسی , یادبود قزاقستانیهای کشته شده در جنگ افغانستان , بنای یادبود کنساری خان (Kenesary Khan  ) , میدان مرکزی و فواره‌ها و مجسمه‌های ترکیبی آن
 بناهای شاخص معماری : کلیسای کنستانتین و یلنا , ساختمانهای قرن 19 , نرده‌های مسجد سبز
 
انتهاي پيام/

برچسب ها: قزاقستان ، پایتخت ، آستانا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار