معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی گفت: در سال گذشته 37 درصد قتل ها با سلاح سرد رخ داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛ سرهنگ هادی مصطفائي در تشريح اين خبر گفت: در سال 91، 75 درصد از قتل هاي ما بدون برنامه ريزي وقصد قبلي انجام شده که همراه داشتن  يا در دسترس بودن سلاح سرد عامل اصلي وقوع اين قتل ها بوده و ضارب بدون توجه به عواقب استفاده از چاقو، در جريان درگيري، فرد مقابل را مضروب و منجر به قتل او شده است.

به گفته مصطفايي علل بروز بسياري از قتل ها در درگيري هاي خياباني، اختلافات جزئي مانند، اختلاف برسر جاي پارک خودرو، تصادف خودرو، اعتراض به دليل صداي بلند موتورسيکلت و يا گوشي تلفن همراه، تنه خوردن هنگام حرکت در پياده رو، ايجاد گرد و غبار در جلوي مغازه همسايه، درگيري براي استفاده از قليان است.

معاون مبارزه با جرایم جنايي پليس آگاهي ادامه داد: در برخي از استان هاي کشور سهم استفاده از سلاح سرد در درگيري ها بيشتر است، زیرا جوانان براي قدرت نمايي اقدام به حمل چاقو مي کنند و در يک لحظه طي درگيري از آن استفاده کرده و ناخواسته مرتکب قتل مي شوند.
سرهنگ مصطفايي، با اشاره به اينکه عمدتا مرتکبان به قتل توسط چاقو در نزاع هاي خياباني، بين سنين 16 تا 30 سال هستند، تصريح کرد: درسال 90، 40.6 درصد از قتل ها با سلاح سرد انجام شده که در مقايسه با سال 91 که اين رقم 37 درصد است، کاهش 3 درصدي اين نوع قتل را در کشور نشان مي دهد.

معاون مبارزه با جرائم جنايي پليس آگاهي ناجا، به ماجراي قتل يکي از ورزشکاران کشورمان اشاره کرد و گفت: قاتل اين ورزشکار بلافاصله توسط پليس دستگير و توسط مقامات قضايي به مجازات اعدام محکوم شد که اين فرايند، تاثير زيادي در افکار عمومي و در نتيجه کاهش نزاع هاي خياباني در کشور داشت.

وي با اعلام اينکه مرتکبان به قتل در نزاع هاي خياباني از تبعات استفاده از چاقو آگاهي ندارند، افزود: دستگاه هاي آموزشي و فرهنگي کشور و به خصوص رسانه ها و خانواده، سهم مهمي در جهت آگاهي جوانان از تبعات حمل و بکارگيري چاقو و کاهش اين نوع قتل ها در کشور دارند.

سرهنگ مصطفايي به تشريح يکي از پرونده هاي قتل در کشور پرداخت و گفت: جواني به همراه نامزدش هنگام بازگشت به منزل با مرد معتادي روبرو مي شود که در حال استعمال مواد مخدر بود، در پي اعتراض جوان به فرد معتاد، درگيري بين اين دو سر مي گيرد که به قتل فرد معتاد توسط چاقو مي انجامد و هم اکنون اين جوان در آستانه آغاز  زندگي مشترک خود در زندان به سر مي برد.

وی باتاکيد براينکه نبايد به خشونت متوسل شد، خاطرنشان کرد: هموطنان بايد هنگام مواجهه با اين وقايع خونسردي خود را حفظ کرده و از روش هاي منطقي براي حل مشکلات خود استفاده کنند نه اينکه به خشونت متوسل شوند.
برچسب ها: قتل ، آگاهی ، استان ، ناجا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار