معاون مرمت و احیای آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در صورت تخصیص اعتبارات مرمت حمام تاریخی روستای خوئین در سال جاری به پایان می‌رسد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران مهرداد عسگریان اظهار کرد: روستای تاریخی خوئین که هدف گردشگری است در جنوب غرب زنجان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه روستای خوئین در 6 کیلومتری جاده بیجار - زنجان قرار دارد، تصریح کرد: این روستا از آثار ارزشمند و تاریخی همچون میل خوئین، غار دژمنده، مساجد، آسیاب و حمام تاریخی برخوردار است.

معاون مرمت و احیای آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه میل خوئین مربوط به سده ششم و هفتم هجری است، خاطرنشان کرد: مساجد تاریخی این روستا از جمله مسجد دوره صفویه نیز از ارزش بالایی برخوردار است.

وی در زمینه غار دژمنده نیز با اشاره به اینکه پناهگاهی زیرزمینی دارای تعدادی دالان و درب سنگی است، اضافه کرد: در مواقع ضروری مردم برای دفاع از آن استفاده می‌کردند.

عسگریان با بیان اینکه حمام تاریخی خوئین در دوران صفوی احداث شده است، ادامه داد: این حمام طی چند سال متوالی مورد مرمت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در صورت تکمیل اعتبارات در سال جاری، مرمت حمام تاریخی خوئین نیز به پایان می‌رسد، یادآور شد: در سال جاری اعتباری بالغ بر 30 میلیون تومان برای مرمت این حمام اختصاص یافته است.

معاون مرمت و احیای آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در زمینه دیگر آثار تاریخی و معنوی روستای خوئین با بیان اینکه گویش این روستا در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است، اظهار کرد: این گویش به عنوان صد و شصتمین اثر در فهرست میراث معنوی ثبت شده است.

وی گفت: بر اساس کتب تاریخی علامه‌های زیادی نیز در روستای خوئین پرورش یافته و به بغداد رفته‌اند که این امر بیانگر ارزش این روستا است.
برچسب ها: مرمت ، حمام ، تاریخی ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.