قاضي ديوان عالي کشور گفت: قانون جديد مجازات اسلامي بر اصلاح مجرم بنا شده نه بر پايه اعمال مجازات، بنابراين روح کلي اين قانون بر اين است که در صورت اصلاح مجرم اصراري بر مجازات وجود ندارد.

"حجت‌الاسلام موسي قرباني" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نقاط مثبت قانون جديد مجازات اسلامي اظهار داشت: در قانون جديد مجازات اسلامي در ارتباط با تعزيرات که در اختيار قاضي نيست (حق‌الناس و حدود الهي) بر اصل و اصلاح مجرم بنا شده  نه اعمال مجازات و اين روح کلي اين قانون به شمار مي‌رود.

وي در ادامه افزود: روند رسيدگي به پرونده در مرحله دادسرا و دادگاه  در صورت شرايط خاصي در مرحله دادگاه تعويق مورد بررسي قرار گرفته که در اين مرحله علاوه بر تعويق، عفو متهم نيز بررسي خواهد شد.

وي در ادامه تصريح کرد: مسئله درک شبهات که قاعده درا (که به حدود اختصاص داده شده) در قانون جديد  مجازات اسلامي به تعزيزات اختصاص داده شده است.

وي در ادامه با اشاره به نظام آزادي مشروع  و  نيمه مشروع تصريح کرد: در قانون جديد مجازات اسلامي  براي مجرم يا متهم مجازات زندان در نظر گرفته نشده و متهم در برخي شرايط مي‌تواند به صورت آزاد يعني همان آزادي نيمه‌مشروط به زندگي خود ادامه دهد.

اين قاضي در پايان خاطرنشان کرد: بناي قانون جديد مجازات اسلامي بر اصلاح مجرم است چرا که در صورتي که فرد اصلاح شود اصراري بر اعمال مجازات وجود ندارد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: رسیدگی ، پرونده ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار