یک فوق‌تخصص غدد کودکان گفت: بیشتر دردهایی که در استخوان کودکان دیده می‌شود، شبانه و بدون هیچ علامتی است که بر اثر تحرک زیاد کودک و سرد و گرم‌شدن استخوان وی رخ می‌دهد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، علی ربانی اظهار کرد: بروز درد، علامت خوبی نیست؛ ولی از این منظر که درد منتقل‌کننده پیام است، ارزیابی علت درد مهم است و نباید از آن غفلت کرد.
وی گفت: درد در کودکان به دلیل داشتن استخوان‌های ظریف در ناحیه دست و پا و به دلیل تحرک بیش از حد، بیشتر از گروه‌های سنی دیگر بروز پیدا می‌کند که در این رابطه، محل درد و علائم همراه با درد مهم است.
استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران تصریح کرد: درد ممکن است به تنهایی بروز پیدا کند؛ از سوی دیگر، اظهار ناراحتی از درد ممکن است همراه با تورم و قرمزی در قسمت‌های مختلفی از استخوان دست و پا همراه باشد. همچنین اگر درد ممتد باشد و در بازه‌های زمانی متفاوت بروز پیدا کند، نیاز به ارزیابی و دقت بیشتر دارد.
فوق‌تخصص غدد کودکان درباره اصطلاح «درد رشد» گفت: این واژه این روزها زیاد دیده می‌شود؛ اما باید عنوان کرد که خود رشد، درد ایجاد نمی‌کند، چرا که اگر چنین چیزی صحت داشت، در نوزادان زیر دو سال و در کودکانی که به سن بلوغ می‌رسند و سرعت رشد در آن‌ها زیاد است، این درد باید بیش از پیش بروز پیدا می‌کرد.
استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران ادامه داد: درد ممکن است علائم برخی بیماری‌ها باشد؛ مثلا بعد از عفونت ویروسی، غلاف مفصل متورم شده و درد یکی دو روزه و لنگیدن را به دنبال داشته باشد که خود به خود نیز خوب می‌شود. کمبود و ناکافی‌بودن
ویتامینD و به دنبال آن راشیتیسم، از شایع‌ترین علائم درد استخوانی است.
ربانی به خانواده‌ها توصیه کرد: با بروز هرگونه دردی در استخوان کودک، به پزشک مراجعه کنند/ب.

برچسب ها: تحرک ، زیاد ، کودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.