يک کارشناس سياست خارجي مصر را به عبرت آموزي و اجراي احکام الهي توسط مردم از انقلاب ايران دعوت و گفت: همان‌گونه که اخوان‌المسلمين از ابتداي شکل‌گيري با شعار "اسلام هو الحل" قدم برداشته و اسلام را راه‌حل برطرف شدن مشکلات مي‌دانستند، اکنون نيز بايد به شعار خود جامه عمل بپوشانند.

"حسين شيخ‌الاسلام" در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با ابراز نگراني درباره بي‌تدبيري گروه‌هاي مصري در روند تحولات مصر گفت: امکان ايجاد جنگ داخلي بين دو گروه اخوان‌المسلمين و "سي‌سي" امري بسيار نگران کننده است.
 
وي افزود: دو گروه اصلي مصر که مدعي پشتيباني مردم هستند، به جاي استفاده از روش قانوني، مردم را به لشکرکشي در خيابان‌ها دعوت مي‌کنند.

شيخ‌الاسلام با بيان اينکه آمريکا به دنبال اجرايي کردن سياست‌هاي خصمانه خود در کشورهاي منطقه به ويژه سوريه و مصر است، اظهار داشت: کشورهاي غربي به سرکردگي آمريکا با وجود آگاهي از نفرت ملت مصر در قبال رژيم غاصب صهيونيستي، به اجراي سياست‌هاي فتنه‌انگيز خود در اين کشور پرداخته تا بتوانند از اين طريق مردم‌سالاري را در مصر تحت‌الشعاع قرار دهند.
 
اين کارشناس سياست خارجي با تاکيد بر اينکه در صورت جنگ داخلي در مصر، هيچ پيروزي براي هيچ گروهي وجود نخواهد داشت، تصريح کرد: براي جلوگيري از بروز هرگونه جنگ داخلي تنها بايد با کمک‌هاي مردم مصر و از طريق راه‌حل‌هاي صلح‌آميز و بدون هرگونه دخالت خارجي  به اين مهم دست يافت.

وي با بيان آمريکا براي حفظ منافع خود در مصر به دنبال توطئه و فرافکني در اين کشور است، تاکيد کرد: آمريکا نه در مصر و نه در هيچ کشوري خواستار مردم‌سالاري نبوده و چون بايد پاسخگوي مطالبات مردم باشد، هيچ منفعتي براي آن‌ها نمي‌خواهد.

شيخ‌الاسلام ادامه داد: دادن اجازه به آمريکا براي مداخله در امور داخلي مصر از سوي اين دولت امري اشتباه بوده، چراکه غرب با توجه به نقش عربي_ اسلامي مصر در تلاش است تا اين توانايي‌ها را از ميان بردارد.
 
اين کارشناس سياست خارجي در رابطه با مواضع رجال سياسي آمريکا درباره مصر گفت: جان مک کين و لنزي گراهام برخي از سياسيون غرب مدعي هستند تحولات مصر نوعي کودتا است؛ از سوي ديگر جان کري وزير امور خارجه آمريکا شرايط کنوني مصر را دستور کار قانوني حکومت مي‌داند که مواضع آن‌ها تنها آتش مصر را بيشتر شعله‌ور مي‌کند.

وي با اشاره به روحيه انقلابي مردم مصر تاکيد کرد: حکومت مصر بايد حکومتي ضد آمريکايي باشد، چراکه مردم اين کشور از روحيه ضد آمريکايي برخوردار هستند، بنابراين در حال حاضر نمي‌توان از غرب انتظار داشت که در شرايط کنوني مصر ميانجي‌گري کند.

شيخ‌الاسلام به خطبه‌هاي رهبر معظم انقلاب گريزي داشت و گفت: حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در خطبه سال 90 خود که به صورت عربي قرائت فرمودند، مصر را مورد ارشاد قرار دادند؛ اما دولت مصر مسائل خود را با توصيه‌هاي ايشان تطبيق نداده است.
 
وي افزود: رهبر فرزانه انقلاب در خطبه نماز عيد فطر امسال نيز از روند تحولات مصر ابراز نگراني و همچنين امکان وقوع جنگ‌هاي داخلي در اين کشور را پيش‌بيني کردند؛ ايشان از دولتمردان مصر خواستار حل و فصل مسائل کشورشان به دست نخبگان سياسي، علمي و ديني خود شدند تا بار ديگر اتفاق سوريه در اين کشور تکرار نشود.
 
شيخ‌الاسلام در ادامه افزود: حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بر دموکراسي، مردم‌سالاري ديني، جلوگيري از کشتار مردم در مصر تاکيد کرند و زبان خشن و زورگويي را امري بي‌فايده دانستند و از سوي ديگر دخالت بيگانگان در اين کشور را به شدت رد مي‌کنند.
 
 وي با تکيه بر سخنان رهبر فرزانه انقلاب در خطبه نماز عيد فطر امسال ادامه داد: حکومت مصر بايد بر توانايي‌هاي داخلي کشورش تکيه کرده و اجازه ندهد  که عناصر خارجي در امور داخلي اين کشور مداخله کنند. ما از همه گروه‌ها در مصر خواهان توجه به احساسات و شعارهاي ضد آمريکايي مردم هستيم.
 
وي ملت مصر را تماما ضد آمريکايي خواند و گفت: هرکدام از گروه‌هاي مصري رابطه جريان مخالف خود با آمريکا را سرزنش کرده و براي سرکوبي يکديگر طرف مقابل را متهم به پشتيباني و حمايت از سوي آمريکا مي‌کنند.
 
شيخ‌الاسلام با تاکيد بر اينکه ارتباط برخي سران مصري با سردمداران آمريکايي امري بسيار خطرناک براي منافع دولت مصر به شمار مي‌رود، افزود: متاسفانه گروه‌هاي مصري به آمريکا اجازه دخالت در سياست‌ها و عملکردهايشان را مي‌دهند که اين مسئله نشان دهنده فاصله سياسي رهبران گروه‌ها و اعتقادات مردم است که در حال حاضر شرايط کنوني مصر را رقم زده است.
 
وي عدم رهبري واحد در جنبش تمرد را ضعف بزرگي براي اين جريان تلقي کرد و تصريح کرد: جنبش تمرد گرچه منسجم نبوده و از ابعاد مختلف همچون مسائل ديني، سياسي و منطقه‌اي با يکديگر اختلاف داشته و هرکدام عقايد مختص به خود را دارند اما مي‌توان گفت اين جنبش از درون مردم است و تنها به عنوان حکومتي عليه اخوان‌المسلمين با يکديگر  متحد شده‌اند.

شيخ‌الاسلام، انقلاب ايران را اجراي احکام الهي توسط مردم خواند و تصريح کرد: انقلاب شکوهمند اسلامي، روش حکومت‌داري حضرت امام خميني (ره) و همچنين رهبر فرزانه انقلاب در مردم‌سالاري ديني بوده که اين خود براي همه الگو است.
 
اين کارشناس سياست خارجي در پايان مصر را به عبرت آموزي و اجراي احکام الهي توسط مردم از انقلاب ايران دعوت و خاطرنشان کرد: همان‌گونه که اخوان‌المسلمين از ابتداي شکل‌گيري با شعار "اسلام هو الحل" قدم برداشته و اسلام را راه‌حل برطرف شدن مشکلات مي‌دانستند، اکنون نيز بايد به شعار خود جامه عمل بپوشانند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار