رئيس حزب مصر قوي با کودتا خواندن سرنگوني محمد مرسي گفت: بايد طرح نقشه راه ارتش مصر به همه پرسي مردم گذاشته شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، عبدالمنعم ابوالفتوح در گفتگو با شبکه تلويزيوني بي بي سي عربي از قاهره درباره راه پايان يافتن بحران کنوني در مصر گفت: ما ديدگاه خود را درباره حادثه روز سوم ژوئيه گذشته(سرنگون شدن محمد مرسي) اعلام کرديم. برخي اين حادثه را همسويي با تظاهرات سي ام ژوئن گذشته دانستند و برخي نيز اين حادثه را کودتاي نظامي عليه دموکراسي دانستند. هر توصيفي که اين حادثه داشته باشد ما ديدگاه خود را براي حل و فصل بن بست سياسي کنوني در کشور ارائه کرديم. نقشه راهي که در سوم ژوئيه گذشته مطرح شد از مشروعيت مردمي و قانوني برخودار نيست. بايد اين نقشه راه به همه پرسي مردمي گذاشته شود و در صورتي که ملت مصر در صندوق هاي راي خود اين نقشه راه پذيرفت اين طرح براي همه الزام آور خواهد بود و ديگر اين طرح به معناي قيموميت و کودتاي نظامي نخواهد بود. در صورتي که ملت با اين طرح موافقت کرد، فورا مي توان اصلاح قانون اساسي و برگزاري انتخابات پارلماني و رياست جمهوري را به پيش برد. برخي ها مي گويند بايد در ابتدا انتخابات رياست جمهوري برگزار شود تا رئيس جمهور و دولتي منتخب در مصر وجود داشته باشند تا بتوانند بر برگزاري انتخابات پارلماني و اصلاح قانون اساسي نظارت داشته باشند. بايد از اراده ملت از طريق صندوق هاي راي و نه تظاهرات مردمي بزرگ حمايت کرد. طرفداران محمد مرسي مي گويند توانستند تظاهراتي با حضور چهل ميليون نفر در خيابان ها و ميادين مصر برگزار کنند و مخالفان مرسي نيز مي گويند در تظاهرات روز سي ام ژوئن گذشته سي و سه ميليون نفر شرکت کردند. 

مسئله مهم اين است که دو طرف ديگر به سوي اراده ملت از طريق همه پرسي درباره نقشه راه بازگردند. در صورتي  که مردم با اين طرح موافقت کنند براي همه الزام آور خواهد بود و از اين طرح در مرحله آينده استفاده خواهيم کرد.

وي افزود: جبهه نجات ملي با دستور فرمانده کل نيروهاي مسلح دولت نجات ملي تشکيل داده است و اگر اين دولت مي گويد به دموکراسي و اراده مردم احترام مي گذارد بايد طرح نقشه راه را به همه پرسي بگذارد و مردم مصر نظر خود را درباره اين طرح اعلام کنند.

ابوالفتوح درباره تفاوت انقلاب بيست و پنچم ژانويه سال 2011 با تظاهرات سي ام ژوئن گذشته بيان داشت: مردم مصر در بيست و پنجم ژانويه در انقلاب مردمي شرکت کردند و همه گروه هاي مصري و ملت اين کشور بر سرنگون کردن حسني مبارک که رئيس جمهوري غير منتخب بود به اجماع رسيده بودند. رژيم مبارک فاسد و مستبد بود و در سي سال قدرت خود در مصر اين کشور را ويران کرد. اما محمد مرسي رئيس جمهور ناتواني بود به اين دليل درخواست برگزاري انتخابات زودهنگام رياست جمهوري را مطرح کرديم تا مردم نظر خود را در اين انتخابات مطرح کنند و اگر مردم در اين انتخابات بر ادامه کار مرسي تاکيد مي کردند از اين تصميم حمايت مي کرديم ولي مرسي با اين پيشنهاد مخالفت کرد. 

ما زماني که پيشنهاد برگزاري انتخابات رياست جمهوري زودهنگام را مطرح کرده بوديم درباره دو خطري که مصر را در صورت ادامه کار محمد مرسي و جماعت اخوان المسلمين تهديد مي کند، هشدار داديم. نخست اين که ممکن بود هرج و مرج گسترده اي در کشور ايجاد شده يا ارتش در سياست دخالت کند. وظيفه ارتش حمايت از کشور و نه دخالت در سياست است. هدف ما در تظاهرات سي ام ژوئن اين بود که به اين تظاهرات و تحصن ادامه دهيم و نافرماني مدني در کشور برگزار شود تا محمد مرسي به برگزاري انتخابات زودهنگام رياست جمهوري مجبور شود ولي با کودتاي نظامي ارتش در سوم ژوئيه غافلگير شديم. ارتش به ما فرصت بيشتري براي فعاليت سياسي نداد. بايد کشمکش هاي سياسي در کشور از طريق فعاليت احزاب پايان يابد. کساني که مي خواهند ارتش وارد درگيري هاي سياسي شود، افرادي وفادار به مصر نيستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار