دبيرکل طرح ابتکاري ملي فلسطين، اقدام محمود عباس در پذيرش پيشنهاد مطرح شده براي آغاز مذاکرات صلح پيش از مجبور کردن مقامات اسرائيلي براي توقف کامل شهرک سازي ها را يک اشتباه توصيف کرد که اکنون بايد بهاي آن را پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، مصطفي برغوثي در گفتگو با شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي در  تحليل اقدام مقامات اسرائيلي در اعلام برنامه ي جديد خود براي ادامه شهرک سازي ها، تنها سه روز پيش از زمان برگزاري مذاکرات صلح، گفت: چنين اقدامي تنها يکي از چندين نمونه اقدام تحريک آميز از سوي مقامات اسرائيلي به حساب مي آيد که اساساً به منظور کم اهميت جلوه دادن مذاکرات صلحي که هنوز شروع هم نشده است، صورت مي گيرد.

من به زعم خودم چنين اقدامي را نشان دهنده ي فوق العاده راست گرا بودن مقامات اسرائيلي مي دانم. آنها هدف دستيابي به صلح را دنبال نمي کنند. تمامي اين بازي مذاکره، در جهتي است که به صلح ختم نخواهد شد. در واقع اين مذاکرات بر پايه اي فوق العاده سست و آسيب پذير بنا نهاده شده است و احتمالاً پيش از آنکه آغاز شود با شکست مواجه خواهد شد. اين همچنين دليلي است بر اينکه آغاز مذاکرات پيش از آنکه اسرائيل شهرکسازي هاي خود را متوقف کند، کار اشتباهي بود.

مجري گفت: اما محمود عباس اعلام کرده است که مذاکره با اسرائيل را آغاز نخواهد کرد، مگر آنکه در روند شهرکسازي ها وقفه ايجاد شود. اين در حالي است که صائب عريقات اعلام کرده است مذاکرات برپا خواهد شد و قرار است که ادامه پيدا کند. واکنش شما به اقدام محمود عباس در رد خواسته ي خود چيست؟

برغوثي در پاسخ گفت: به نظر من و به نظر بسياري از سازمانها و مردم فلسطين، اقدام محمود عباس براي آغاز مذاکرات پيش از اجبار اسرائيل براي متوقف ساختن شهرکسازي ها، يک اقدام اشتباه بود. اکنون نيز آنها دارند بهاي اين اشتباه خود را مي پردازند. آنها بايد بر موضع خود پافشاري مي کردند. ادامه روند شهرکسازي همزمان با برگزاري مذاکرات، مانند آن است که دو طرف مشغول گفتگو در مورد يک تکه پنير هستند اما در حاليکه يکي از طرفين مشغول صحبت است، طرف ديگر مشغول خوردن آن پنير است.

بنابراين عملاً در پايان کار، چيزي وجود نخواهد داشت که بخواهيم در موردش مذاکره کنيم. با توجه به اين شهرک سازي ها، اصلاً امکان تشکيل يک دولت و کشور مستقل فلسطيني از بين رفته است. اقدامات اسرائيلي ها عامل نابودي پايه و مبناي راه حل دو کشور مستقل کنار يکديگر است.
مجري گفت: طبق اظهار رسانه هاي داخلي اسرائيل، مقامات اسرائيلي برنامه ي خود براي ادامه شهرکسازي ها را پيش از اين براي مقامات واشنگتن افشا کرده بودند. با توجه به اين  مسئله به نظرتان فلسطيني ها تا چه اندازه مي توانند موضع خود را بر آمريکايي ها تحميل کنند؟

برغوثي گفت: در واقع اين مسئله چندان باعث افزايش توان فلسطيني ها نمي شود چراکه آمريکا همواره در موضع گيري خود جانب اسرائيل را مي گيرد. از سوي ديگر اينکه محمود عباس پذيرفته است که اين گفتگوها تنها تحت نظارت و مراقبت آمريکا برگزار شود، کار اشتباه ديگري بوده است. چراکه ما مي دانيم آمريکا در خصوص اين پرونده بي طرف نيست و جانب اسرائيل را مي گيرد. به همين خاطر نيز آنها فشار چنداني براي توقف شهرکسازي ها بر صهيونيست ها وارد نمي کنند.
موضع رسمي مقامات فلسطيني با ضعف همراه است، چراکه نشان دهنده ي يک موضع گيري واحد و متحد ميان فلسطينيان نيست و اين چيزي است که اسرائيلي ها از آن براي سوء استفاده در مذاکرات بهره مي گيرند.

وي افزود: در کل بايد بگويم فلسطينيها بايد در اعلام برنامه ي جديد خود تغييراتي را اعمال کنند. اما جهان بايد واقعيت را متوجه شود. واقعيت اين است که مقامات اسرائيلي در اين دولت راست گراي تندرو، به دنبال صلح نيستند.  و تنها چيزي که ميخواهند اين است که از مذاکرات به عنوان يک پرده ي پوشاننده ي اقدامات آنها در ساخت واحدهاي جديد و همچنين اجراي سياستهاي توسعه گرايانه بهره بگيرند و به اين طريق تمامي پتانسيل لازم براي استفاده از راه حل دو کشور مستقل را از بين ببرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار