کارشناسان بر این باورند اختلاف روسیه و آمریکا فراتر از ماجرای اسنودن است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی ؛  "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه یک بار دیگر با منتقدان در داخل سوریه و خارج از این کشور شاخ به شاخ شده است اما در عین حال چهره خود را به عنوان فردی سرسخت و انعطاف ناپذیر نشان می دهد.

پوتین با دادن پناهندگی موقت به ادوارد اسنودن افشاگر آمریکایی ، داد کاخ سفید را درآورد و باعث لغو دیدار اوباما با وی شد. همچنین قانون جدید دولت او علیه همجنس بازان انتقادات غرب را برانگیخته است و برخی خواستار گرفتن میزبانی المپیک زمستانی از روسیه شده اند. از زمانی که پوتین برای سومین بار به عنوان رئیس جمهور روسیه به کرملین بازگشت، روابط این کشور با آمریکا به طور فزاینده ای سرد بوده است. روسیه از قانون مگنیتسکی آمریکا به شدت خشمگین است.

این قانون به نام یک وکیل افشاگر روس تنظیم شده است. او در سال دوهزار و نه در زندانی در روسیه مرد. بر اساس این قانون ، اتباع روسیه را که به نقض حقوق بشر متهم هستند ، با مسدود کردن داراییها و ممانعت از ورود آنها به آمریکا مجازات می کند. اوباما و پوتین آخرین بار در اجلاس گروه هشت در ژوئن گذشته ملاقات داشتند اما حالا اوباما ملاقات خود را با پوتین در مسکو که قرار بود ماه آینده انجام شود لغو کرده است. کاخ سفید نبود پیشرفت درباره مسائلی نظیر دفاع موشکی، تجارت، امنیت جهانی و حقوق بشر را علت لغو این دیدار عنوان کرده است. اما به نظر می رسد بیشتر از همه تنش بر سر اسنودن علت لغو این دیدار بوده است. اوباما اقدام روسیه را در دادن پناهندگی به اسنودن ناامیدوار کننده خواند.

سیر کریستوفر میر سفیر سابق انگلیس در آمریکا گفت حتی پیش از ماجرای اسنودن روابط دو کشور چندان خوب نبود. در واقع هر بار مسائل پیش آمده است که پوتین را خشمگین کرده است. شاید در دیدار اوباما و پوتین در ایرلند شمالی اوضاع خوب پیش نرفته است. بنابراین می توان پناهندگی اسنودن را اقدامی عمدی از کرملین تلقی کرد و این تصمیم از مقامات ارشد روسیه بوده است.

مبارزات انتخاباتی سال گذشته پوتین با راهپیماییهای اعتراضی گسترده در مسکو و دیگر شهرهای بزرگ همراه بود. بسیاری از منتقدان برخورد با مخالفان را شدیدترین سرکوب سیاسی در تاریخ روسیه پس از فروپاشی شوروی می دانند. در واقع در دوران پوتین او با هر انتقاد علنی با خود برخورد شدید می کند. جدیدترین قانون بحث انگیز دولت نیز علیه همجنس بازان است که راهپیمایی آنها را ممنوع می کند. در واقع پوتین با این قوانین می خواهد قبضه خود را بر قدرت بیشتر کند.

دکتر سام گرین از دانشکده کینگز کالج لندن گفت پوتین می خواهد با استفاده از مسائل اختلافی در جامعه روسیه از جمله مسائل دینی و اجتماعی و احساسات ضد آمریکایی و ملی گرایانه نظیر هجنس بازی ، جایگاه خود را در میان طرفدارانش تقویت کند و جایگاه لیبرالها را به عنوان گروههای طرفدار غرب در جامعه روسیه تضعیف کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار