تیم تحقیقاتی واحد علوم و تحقیقات موفق به طراحی وساخت دستگاه تولید پلاسمای سرد اتمسفری برای انعقاد خون شدند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، الهام جنانی و مریم امینی از دانش آموختگان کارشناسی ارشد رشته فیزیک به سرپرستی دکترقرآن نویس رییس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما این واحد دانشگاهی موفق به طراحی و ساخت دستگاه تولید پلاسمای سرد جهت انعقادخون شدند.
مریم امینی یکی از مشکلات اساسی در جراحی را خونریزی در حین برش دانست و روش مناسب برای انعقادخون در حین عمل جراحی را همواره مورد توجه محققان و جراحان اعلام کرد .
وی با بیان این مطلب که ارائه روشی نوین که آسیبی برروی بافت در جراحی ها نداشته باشد از اهمیت بالایی برخورداراست، گفت: انعقادخون به کمک پلاسمای اتمسفری علاوه بر انعقاد سریع خون هیچ گونه عوارضی برروی بافت ندارد . همچنین پلاسما با ایجاد محیطی استریل برای بافت ،احتمال ایجاد عفونت ها را کاهش می دهد.
امینی با بیان این مطلب که در ابتدا به طراحی وساخت دستگاه پلاسمای اتمسفری با ویژگی های منحصر به فردی که باشرایط بافت زنده سازگاری داشته باشد پرداخته شده است، افزود: این دستگاه قادر به انعقاد سریع خون بوده ، بدون اینکه به بافت زنده آسیب برساند.
وی تصریح کرد: پس از ساخت دستگاه ،در مرحله اول این تکنولوژی درمحیط آزمایشگاهی انجام شد. پس از موفقیت و بدست آمدن زمان انعقاد ،درمرحله دوم آزمایشات برروی نمونه حیوانی انجام گرفت.
این پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات گفت: نتایج تصویربرداری و پاتوبیولوژی از دو بافت پوست و کبد حاکی از آنست که علاوه بر اینکه هیچ آسیب بافتی صورت نگرفته و این روش بدون عوارض است ، مراحل ترمیم زخم های حاصل از برش نیز با سرعت بالایی انجام گرفته است.
وی با اشاره به این مطلب که این موفقیت گامی بزرگ در زمینه پیوند علم فیزیک پلاسما با علم پزشکی به ویژه جراحی است ، ادامه داد: این پروژه در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات و با استفاده از امکانات پیشرفته و فوق حرفه ای ساخته شده در این مرکز انجام گرفته است.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار