برآوردها نشان می دهند که بیش از 2 میلیارد نفر در جهان در معرض کمبود ید قرار داشته و خطر ابتلا به بیماری گواتر آنها را تهدید می کند.

محمدکاظم شفیعی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، تصریح کرد: بسیاری از مردم جهان به ویژه کودکان و زنان، هنوز دچار مشکلات تغذیه ای هستند که غالبا این مشکلات موجب بروز عوارض زیادی می شوند.

وی با بیان اینکه کمبود ید، آهن، روی، ویتامین ها و عدم تغذیه با شیر مادر از جمله مشکلات مهم تغذیه ای در جهان است، اظهار داشت: کمبود ید یکی از مهمترین عوامل عقب ماندگی ذهنی و آسیب مغزی است و بسیاری دیگر از اختلالات جسمی نیز با کمبود این ریزمغزی در ارتباط است.

شفیعی تاکید کرد: برآوردها نشان می دهند که بیش از 2 میلیارد نفر در جهان در معرض کمبود ید قرار داشته و خطر ابتلا به بیماری گواتر آنها را تهدید می کند.

وی با اشاره به اینکه قسمت عمده ای از افراد در معرض کمبود ید دچار بیماری گواتر هستند، خاطرنشان کرد: کمبود ید و بیماری گواتر سالانه موجب ابتلا و مرگ و میر تعداد زیادی از مردم جهان شده و در واقع سالهای زیادی از عمر انسان، در نتیجه این اختلالات از دست می رود./ح

برچسب ها: ید ، تیروئید ، گواتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار