پايگاه خبري "ژ او ال پرس " در مطلبي به مواضع حسن روحاني، رئيس جمهور جديد ايران و تحليل هاي دو کارشناس مسائل ايران در زمينه پرونده هسته‌اي ايران و نحوه تعامل غرب و ايران پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ اين پايگاه خبري فرانسوي در تحليلي به قلم سي‌بي دو لاروک ، نوشت : حسن روحاني، در اولين کنفرانس مطبوعاتي خود پس از آغاز رسمي دوره رياست جمهوري خود، نشان داد که براي ارتباط مجدد با غرب به ويژه گشودن باب مذاکرات جديد بر سر پرونده هسته‌اي، مصمم است اما جامعه بين المللي از زمان انتخاب وي به رياست جمهوري اسلامي ايران ، مردد نشان داده اند. 

حسن روحاني ، رئيس جمهور جديد ايران، روز سه شنبه ششم اوت ، اولين کنفرانس مطبوعاتي خود به عنوان رئيس دولت را برگزار کرد. وی در اين نشست مواضع خود را در قبال پرونده هسته‌اي ايران تکرار کرد و گفت براي مذاکره با جامعه بين المللي آمادگي دارد.روحاني ضمن تأکيد بر اين که غني سازي اورانيوم «حق مسلم» ايران است. براي مذاکراتي «جدي و قابل توجه» بر سر موضوع هسته‌اي اعلام  آمادگي کرد.

حسن روحاني، در کنفرانس خبري خود ضمن تأکيد بر اين مسئله که لازم است مذاکرات ميان ايران و گروه 1+5 (شامل آمريکا، فرانسه، انگليس، روسيه، چين و آلمان) «بدون اتلاف وقت» انجام شود، اعلام کرد:برنامه هسته‌اي يک موضوع ملي است ودولت ايران بر حقوق هسته‌اي خود بر طبق قوانين بين‌المللي تأکيد دارد. ما از حقوق ملت خود عقب نشيني نمي‌کنيم اما به دنبال گفت و گو و تعامل هستيم.

يک روز پس از اين مصاحبه مطبوعاتي، نگاه ها به سوي آمريکا و به طور کلي جامعه بين المللي معطوف شد. بسياري از کارشناسان مسائل ايران معتقدند جامعه بين الملل نبايد اجازه دهد اين فرصت رويايي براي روابط مجدد غرب با ايران از دست برود. از نظر اردوان امير اصلاني ، مقاله نويس و کارشناس حقوق بين الملل، نگرفتن دست دوستي ايران اشتباهي فاحش خواهد بود.

اين کارشناس در مقاله‌اي در روزنامه لاتريبون نوشت: براي غرب موجب تأسف خواهد بود که اين فرصت جديد گفتگو با ایران از دست بدهد. همه نشانه هايي که تهران ارائه مي دهد، تمايل صادقانه آن را به خروج از اختلافات هسته اي نشان مي‌دهد .

تيري کوويل ، کارشناس مسائل ايران و پژوهشگر موسسه روابط بين الملل و استراتژيک، نيز پيش‌بيني مي‌کند، اين تمايل ايرانيان به مذاکره بايد توسط جامعه بين المللي شنيده و درک شود. 
وي توضيح مي‌دهد که:روحاني حقيقتاً خواهان مذاکره است و اين به انتظارات مردم، از وي باز مي‌گردد. او در زمينه موضوع هسته‌اي و ديگر موضوعات ، به دنبال ايجاد روابطي سازنده‌تر با بقيه کشورهاي جهان است.اينجا، باراک اوباما ، رئيس جمهور آمريکاست که بايد کنگره را از تسليم شدن در برابر جنون امنيت نخست وزير اسرائيل بازدارد.

تيري کوويل هم مي‌گويد: غربي ها بايد اهميت اين لحظه را درک کنند. 

اردوان امير اصلاني در مقاله خود در لاتريبون آورده است:«به نظر مي‌رسد با تصميم وزارت خزانه داري آمريکا مبني بر صدور مجور فروش برخي تجهيزات پزشکي به ايران اين روند آغاز شده است. مسلماً اين اقدام حرکتي نمادين بوده اما بازهم از شدت اقدامات و تحریم های ظالمانه مي‌کاهد.»

او در ادامه مي‌افزايد: در نهايت جامعه بين المللي بايد حق ايران در غني سازي اورانيوم با اهداف غيرنظامي را همان طور که در پيمان "ان‌پي تي" ذکر شده است، به رسميت بشناسد. با اين وجود غني سازي اورانيوم هميشه حق ايران و خواسته غير قابل انکار جمهوري اسلامي باقي خواهد ماند. 

برچسب ها: هسته ای ، ایران ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار