تقاضا براي نفت در آمريکا با بالاترين سرعت در بيش از دو سال گذشته رو به افزايش است و علت عمده آن افزايش نياز خريداران سوخت هاي صنعتي از قبيل گازوئيل و گاز مايع است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فايننشال تايمز، ارقام آژانس بين المللي انرژي ( آي ئي اي)  نشان مي دهد تقاضا براي نفت در آمريکا در چهار ماه از شش ماه اول سال کنوني افزايش داشته است که شديدترين روند از اوايل سال دو هزار و يازده بوده است. در نتيجه ديده بان انرژي پيش بيني خود را در مورد تقاضاي آمريکا براي نفت در سال کنوني از رشد صفر به رشد سه دهم درصدي ارتقا داده است که اولين سال رشد تقاضا در آمريکا از سال 2010 خواهد بود.

آژانس بين المللي انرژي در گزارش ماهانه بازار نفت اعلام کرد نشانه هاي بهبود در اقتصاد آمريکا با روند فزاينده مصرف نفت در ماههاي اخير همراه بوده است. اين آژانس همچنين ابراز تعجب کرد که با وجود چشم انداز خوش بينانه تر تقاضاي نفت در آمريکا براي سال 2013، صندوق بين المللي ماه گذشته پيش بيني خود را براي رشد توليد ناخالص داخلي آمريکا در سال دو هزار و چهارده کاهش داد.

تقاضا براي نفت در آمريکا طي شش سال از هفت سال گذشته در ميان رشد اقتصادي بيمارگونه و تاکيد بيشتر بر بازدهي بيشتر سوختها کاهش داشت. اما امسال مصرف سوختهاي صنعتي از قبيل گازوئيل براي کاميونها و قطارها و پروپان براي کارخانه هاي پتروشيمي به شدت افزايش داشته است.

اخيرا ارقام دولت آمريکا نشان دهنده رشد قوي تقاضا براي گازوئيل در ماه ژوئيه بود که همچنين  از افزايش رانندگي در آمريکا حکايت داشت.

پيشتر همچنين اعلام شده بود تقاضا براي نفت در اروپا مجددا افزايش داشته است.

اين امر با وجود اين  اتفاق نظر فزاينده در اروپا  است که اقتصادهاي صنعتي به تدريج مصرف خود را کاهش خواهند داد و تقاضا براي سوخت وابسته به بازارهاي نوظهور خواهد بود.

در گزارش آي ئي اي همچنين کاهش توليد نفت در کشورهاي توليد کننده نفت اوپک يکي از ديگر علل عمده افزايش قيمت نفت عنوان شده است. در روزهاي اخير قيمت نفت خام برنت که شاخص جهاني است از کمتر از صد دلار در بشکه به بالاي صد دلار رسيده است.

در ليبي توليد نفت که از زمان آغاز جنگ داخلي در سال 2011 در پايين ترين سطح بوده است، در ماه ژوئيه به يک ميليون بشکه در روز سقوط کرد که نسبت به ماه ژوئن کاهش شديدي بود. 

توليد نفت عراق نيز براي اولين باز طي شش ماه به کمتر از سه ميليون بشکه در روز تنزل پيدا کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار