تیم ملی بسکتبال ایران از ساعت 16 امروز برای پس گرفتن جام قهرمانی آسیا که دو سال قبل به چین رسیده بود با فیلیپین روبرو می شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ تیم ملی بسکتبال ایران به عنوان تنها تیم بدون شکست جام ملتها به طور مستقیم تا فینال مسابقات صعود کرد و پاداش خود را هم با سهمیه جام جهانی 2014 اسپانیا گرفت. 

ملی پوشان ایران حالا تنها یک بازی با تیم میزبان را برای گرفتن قهرمانی بازیها در پیش دارند. تیمی که قدرت تماشاگران خودی را پشت خود دارد و بخش مهمی از صعود به فینال را هم مدیون همین تماشاگران است .

هر چند ایران مسلطترین تیم دور بیست و هفتم جام ملتها به شمار می رود اما علاوه بر فشار تماشاگران فیلیپینی، افکار عمومی هم تنها از این تیم قهرمانی می خواهند و این فشار روی بازیکنان را دو چندان می کند. در مقابل فیلیپینی ها هیچ فشاری برای قهرمانی نداشته و تا همین جا هم کار خود را با صعود به فینال و جام جهانی 2014 انجام داده اند.
 
فیلیپینی ها با جشنی که بعد از پیروزی با کره برپا کردند، راضی بودن خود را از نتیجه فعلی نشان دادند و واکنش سایتها و هواداران این کشور هم از نا امیدی این تیم برای شکست ایران خبر می دهد.

رقابت دو ایرانی برای عنوان با ارزشترین بازیکن جام
 
با انجام دیدار فینال جام، برنده عنوان با ارزشترین بازیکن یا MVP مسابقات هم مشخص می شود. امسال تنها دو بازیکن به عنوان شانسهای دریافت این عنوان مطرح هستند که هر دو بازیکن نیز در ترکیب ایران قرار دارند. حامد حدادی و مهدی کامرانی با عملکرد خود در بازیها بیش از سایر بازیکنان به عنوان برترینهای جام مطرح شده اند و شانس کامرانی را در این میان بیش از حدادی می دانند.

برنده های عنوان با ارزشترین بازیکن جام ملتها در 6 دوره گذشته

سال 2011: ژیان لیان از چین
 
سال 2009: حامد حدادی از ایران

سال 2007: حامد حدادی از ایران

سال 2005: یائو مینگ از چین

سال 2003: یائو مینگ از چین

سال 2001: یائو مینگ از چین

غیبت دوتیت در فینال

مارکوس دوتیت بازیکن آمریکایی فیلیپین که سالها همراه با این تیم در رقابتهای آسیایی شرکت کرده و در این دوره هم کمک بزرگی برای تیم میزبان بود به دلیل مصدومیت امکان همراهی تیمش در فینال را ندارد. 

دوتیت که در چند دیدار گذشته با وجود مصدومیت برای فیلیپین به میدان رفت از کوارتر دوم بازی نیمه نهایی مقابل کره به دلیل شدت گرفتن مصدومیت زمین را ترک کرد و دیگر امکان بازگشت به بازی را پیدا نکرد.

بعد از صعود فیلیپین به فینال، دوتیت و سرمربی تیم هر دو از غیبت این بازیکن در فینال خبر دادند. دوتیت با ابراز خوشحالی از صعود به فینال گفت: فکر نمی کنم شرایط بازی برای فینال را داشته باشم.
 
بازیهای چهار تیم نهایی بدون تیمهای عربی


در دور بیست و هفتم جام ملتهای بسکتبال بعد از مدتها خبری از تیمهایی مثل چین یا کره در فینال نیست و برای اولین بار بعد از سال 1995 هیچ تیم عربی به جمع چهار تیم نهایی راه پیدا نکردند.

تیم عربستان در سالهای 1997 و 1999؛ تیمهای لبنان و سوریه در سال 2001؛ تیمهای لبنان و قطر در سالهای 2003 و 2005؛ تیم لبنان در سال 2007؛ تیمهای لبنان و اردن در سال 2009 و تیم اردن در سال 2011 تیمهای عربی بودند که به بازیهای نهایی جام راه یافتند.

تیم ملی ایران هم بعد از دو دوره قهرمانی در سال 2011 موفق به حضور در جمع چهار تیم نهایی نشد و امسال با جبران آن بازیها بار دیگر به فینال رسید.

سایت فدراسیون جهانی: کامرانی و ایران چمدانهای خود را برای اسپانیا بستند

سایت فدراسیون جهانی بسکتبال بعد از راهیابی تیم ملی ایران به فینال جام ملتها به تمجید از این تیم پرداخته و نوشت: سایز، سرعت و بازی هوشیارانه این تیم را به جام جهانی اسپانیا رساند.

مدعیان قهرمانی اسیا اولین جا را در بازی فینال روز یکشنبه با شکست 79 بر 60 چین تایپه رزرو کردند.

این گزارش در ادامه از روند دیدار با چین تایپه و چگونگی شکست همسایه چین در نیمه نهایی نوشت و توضیح داد که حالا چین تایپه باید برای مقام سومی و گرفتن سهمیه جهانی از این طریق تلاش کند.

گفتنی است دیدار امروز ایران و فیلیپین از ساعت 16 آغاز می شود./آق

برچسب ها: بسکتبال ، جام ، ملتها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار