در بحبوحه صحبتها درباره تعطیلی سفارتخانه های آمریکا و تخلیه شهروندان و کارمندان این کشور از سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا، پوشش خبری بسیار اندکی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در یمن وجود داشته است که در این حملات تنها در یک هفته حدود سی و چهار نفر کشته شده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه هافینگتون پست ؛ باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در کنفرانس خبری قبل از رفتن به تعطیلات وعده داد «شفافیت» بیشتری درخصوص برنامه های نظارتی دولت آمریکا به خرج دهد. اما وی هیچ اشاره ای به ضرورت اطلاع رسانی بیشتر درباره کشتارهای مخفیانه دولت خود در خارج از آمریکا نکرد. در حالیکه مقامات دولتی آمریکا با خوشحالی از پیگیری مکالمات تلفنی میان رهبران القاعده گزارش دادند که باعث تعطیلی سفارتخانه های آمریکا و تخلیه شهروندان و کارمندان این کشور شد، اما آنها نگفتند آمریکا در اقدامی تلافی جویانه و تازه ترین حملات هواپیماهای بدون سرنشین خود چه کسانی را و به چه علتی کشته است. این قصور کوچکی نیست. براساس حقوق بین الملل،‌ آمریکا تنها می تواند در یک جنگ اعضای نیروهای مسلح کشور دشمن یا غیرنظامیانی را بکشد که در این جنگ دست به اسلحه برده اند. به سختی می توان گفت آمریکا با کسی در یمن در جنگ است. قوانین کشتار خارج از چارچوب جنگ سختگیرانه تر است: آمریکا تنها کسانی را می تواند بکشد که تهدیدی قریب الوقوع برای جان بشریت هستند و نمی توان این تهدید را با ابزارهای دیگری به غیر از توسل به زور برطرف کرد. با این حساب ارتش و سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) در دو هفته گذشته چه کسانی را کشته اند؟ چه کسی می داند؟

آسوشیتدپرس از بیست و هفتم ژوئیه گزارش داد در حملات هواپیماهای بدون سرنشین در استان های جنوبی و مرکزی یمن سی و چهار «جنگجو» مظنون به عضویت در القاعده در شبه جزیره عربی کشته شده اند. مقامات یمن اعلام کردند هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا تنها در روز پنج شنبه سه حمله انجام دادند که در نتیجه آن دوازده جنگجو کشته شدند. مقامات آمریکایی هیچ اظهارنظر رسمی درباره این حملات نکرده اند و حتی اذعان نکرده اند که چنین حملاتی رخ داده است. اوباما در کنفرانس خبری جمعه در پاسخ به سوالی درباره این حملات گفت درباره «مسائل عملیاتی» صحبت نمی کند.

یکی از مقامات بلندپایه آمریکا که خواست نامش فاش نشود به صورتی غیررسمی به واشنگتن پست گفت:« هنوز خیلی زود است بگوییم ما به واقع همه چیز را از بین برده ایم یا خیر.»این روزنامه نوشت:«این مقام آمریکایی ، آغاز مجدد حملات هواپیماهای بدون سرنشین را بخشی از پاسخ هماهنگ به اطلاعاتی توصیف کرد که مقامات مبارزه با تروریسم را نگران کرده است اما به جزئیاتی خاص درباره اهداف احتمالی القاعده و زمان آن اشاره نکرد.»وی گفت:«دولت آمریکا سعی دارد با این حملات برای خود وقت بخرد.»

عجیب اینجاست، به نظر نمی رسد کسی مشروعیت استفاده آمریکا را از هواپیماهای بدون سرنشین برای کشتار گروههایی از مردم که فقط گمان می رود «جنگجو» باشند به عنوان راهی برای «شکار» یکی از رهبران القاعده یا وقت کشی برای دریافت جزئیات بیشتر از تهدید کنونی زیرسوال برده باشد.

آیا ما در مناقشه ای مسلحانه با القاعده در شبه جزیره عربی هستیم؟ دولت آمریکا هرگز به چنین موضوعی اشاره نکرده است. با توجه به اینکه القاعده در شبه جزیره عربی یک گروه مسلح نسبتا کوچک در یمن است و با دولت یمن می جنگند اصلا مشخص نیست که ما توجیه قانونی برای مبارزه با آنها داشته باشیم. اگر آمریکا از جانب دولت یمن با این گروه مبارزه می کند قطعا باید مردم آمریکا را از این امر مطلع سازد. اینطور نیست که این حملات هوایی در یمن هزینه ای نداشته باشد. کشته شدن غیرنظامیان در حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در یمن در گذشته واکنش های خشمگینانه ای به دنبال داشته است. ما نمی دانیم دقیقا چه کسانی در این حملات هوایی هدف گرفته می شوند. اما اسوشیتدپرس گزارش داده است توطئه ای که آمریکا می گوید آن را خنثی کرده است در تلافی حمله هواپیمای بدون سرنشین این کشور در گذشته طراحی شده بود. با این حال هنوز مشخص نیست تهدید مطرح شده در یمن تا چه اندازه جدی است یا آیا کسانی که در این حملات کشته شده اند ارتباطی به این تهدید دارند یا خیر. کارشناسان درباره ادعای آمریکا مبنی بر اینکه رهبران القاعده درباره یک حمله برنامه ریزی شده صحبت کرده اند تردید دارند و می گویند این رهبران هرگز ملاقات نمی کنند یا تلفنی با هم صحبت نمی کنند چرا که به خوبی می دانند به شدت تحت نظر هستند.

البته شاید این تهدید واقعی و بسیار جدی باشد. اما دولت آمریکا همچنان باید درباره نحوه پاسخگویی به این تهدید و اینکه چه کسانی را حق دارد بکشد یا آیا این حمله مخفیانه در یمن این تهدید را کاهش می دهد یا خیر شفاف عمل کند.گرگوری جانسن کارشناس یمنی و محقق دانشگاه پرینستون به تازگی در مقاله ای نوشت به رغم کشته شدن حدود ششصد نفر در حملات هواپیماهای بدون سرنشین در یمن، جنگ مخفیانه آمریکا از قدرت و توان القاعده در شبه جزیره عربی کم نکرده است. در حقیقت، این گروه در چهار سال گذشته از حدود سیصد عضو به بیش از یک هزار نفر رسیده است.

جانسن به برخی نکات کلیدی که به نظر می رسد آمریکا در عملیات خود در یمن نادیده گرفته است اشاره می کند:«افرادی که آمریکا در یمن کشته است ارتباطی بسیار قوی با جامعه بومی این کشور دارند. ارتباطی که هرگز جنگجویان در افغانستان از آن برخوردار نبوده اند. شاید آنها اعضای القاعده باشند اما آنها پدر و پسر، برادر و بردارزاده، اعضای قبیله، دوست و از بستگان یکدیگرند. آمریکا می تواند هر کسی را که یمنی باشد و برای دفاع از خود سلاح بدست گرفته باشد به عنوان یک تروریست بکشد. علت اینکه بسیاری از این افراد به القاعده می پیوندند داشتن ایدئولوژی مشترک با این گروه نیست بلکه حس انتقام جویی از کشوری است که اعضای قبایل شان را کشته است. بنابراین منطق استراتژی حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بسیار جای تردید و سوال دارد. علاوه بر این مشروعیت این اقدامات آمریکا نیز با تردیدهایی رو به رو است و ما در شرایط خوبی به سر نمی بریم. شاید آمریکا باید حداقل در توضیح دادن راهبرد خود بهتر عمل کند.
برچسب ها: آمریکا ، سمن ، هواپیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار