رژیم صهیونیستی با درخواست از اتحادیه اروپا برای تجدید نظر در طرح تحریم‌ها بر ضد سازمان‌های صهیونیست در اراضی اشغالی، خواستار گفتگو در این خصوص شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز ؛ این به عنوان تغییر لحنی در مقایسه با خشم و اقدامات تلافی‌جویانه قبلی اسرائیل به حساب می آید.براساس خطوط مشی به تصویب رسیده توسط کمیسیون اجرایی اروپا در ماه ژوئن، سازمان‌های اسرائیلی که در کرانه باختری و شرق بیت المقدس فعالیت می کنند، از سال آینده واجد شرایط برای دریافت کمک‌های مالی، امتیازات و وام‌های اتحادیه اروپا نخواهند بود.این تصمیم مورد استقبال فلسطینی‌ها قرار گرفته است که به دنبال تشکیل کشور خود در این اراضی هستند.

این تصمیم در عین حال مورد ابراز تاسف اسرائیل واقع شده که به‌طور گسترده در کرانه باختری شهرک سازی کرده است و کل بیت المقدس را به عنوان پایتخت خود قلمداد می کند؛ موضعی که مورد قبول جامعه بین المللی نیست.دولت راست‌گرای اسرائیل بیست و ششم ماه ژوئیه با اعلام محدودیت‌هایی برای طرح‌های کمک‌رسانی اتحادیه اروپا برای هزاران فلسطینی در کرانه باختری، به این تصمیم واکنش نشان داد.

روز پنجشنبه، اسرائیل، اروپایی‌ها را به لطمه زدن به تلاش‌های صلح اسرائیل و فلسطین متهم و اعلام کرد با توجه به طرح تحریم‌ها، توافقنامه‌های جدید با اتحادیه اروپا که 28 عضو دارد، امضا نخواهد کرد.این در حالی است که زیو الکین معاون وزیر امور خارجه اسرائیل روز جمعه با در پیش گرفتن موضعی دیپلماتیک‌تر، برای مذاکره با اتحادیه اروپا بر سر این سیاست‌ها که وی، آن را چالشی برای حاکمیت اسرائیل دانست، اعلام آمادگی کرد.

الکین در گفتگو با رادیو اسرائیل اعلام کرد: «ما آماده هستیم گفتگویی خلاقانه با اروپایی‌ها انجام دهیم. ما موضع آنها را درک می کنیم. ما مخالف آن هستیم. ما آن را دوست نداریم ولی این حق آنهاست که از پول خود استفاده کنند».وی افزود: « ما همچنین از اروپایی‌ها درخواست می کنیم مشکلات حقوقی و دیگر مشکلاتی را که این (تصمیم) برای طرف اسرائیلی ایجاد می کند، لحاظ کنند. ما می خواهیم بازگردیم و آماده مذاکره هستیم ولی اگر شرایط همچون امروز بی سابقه و چندین گام فراتر از قبل باشد، ما قادر نخواهیم بود این کار را انجام دهیم».

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد بروکسل آماده است در گفتگو با اسرائیل، سیاست‌های جدید را روشن کند.وی با ارسال بیانیه ای برای رویترز با تایید گزارش‌ها در این خصوص که گفتگوها درباره همکاریهای علمی طبق برنامه در اواسط ماه اوت انجام خواهد شد، اعلام کرد: «ما آماده هستیم بحث‌هایی ترتیب دهیم که در جریان آن، می توان چنین توضیحاتی ارائه کرد و به ادامه همکاری موفقیت‌امیز بین اتحادیه اروپا و اسرائیل از جمله در حوزه همکاری علمی چشم دوخت».

تصمیم اتحادیه اروپا در شرایطی گرفته شده که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از سرگیری گفتگوهای صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها را که نزدیک به سه سال متوقف بود، میانجیگری کرده است.شهرک‌ها همچنان یکی از مسائل مهم مورد مناقشه در این مذاکرات است که قرار است دور بعدی آن روز چهارشنبه در بیت المقدس انجام شود.حدود 500 هزار اسرائیلی در کرانه باختری و شرق بیت المقدس بین دو و نیم میلیون فلسطینی زندگی می کنند.

اسرائیل این مناطق را به همراه نوار غزه فلسطین و بلندیهای جولان سوریه در جنگ سال 1967 تصرف کرد.اسرائیل در سال 2005 از غزه خارج شد ولی جولان را ضمیمه کرد که منطقه‌ای دیگر است که تحت تاثیر تصمیم اتحادیه اروپا قرار گرفته است.بیشتر قدرت‌های جهان، این شهرک‌ها را غیرقانونی قلمداد می کنند.
برچسب ها: اسرائیل ، روسیه ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار