تیم ملی بسکتبال ایران بعد از دو سال با شکست دادن اردن تاریخ را تصحیح کرده و به مرحله نیمه نهایی جام ملتهای آسیا در فیلیپین رسید.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ هر چند تیم اردن در این دوره  از جام ملتها حتی نزدیک به ایران هم نبوده و به جز سال 2009 در سایر رقابتها نیز توان رقابت با قدرت بسکتبال ایران را نداشت اما تنها یک باخت بد در دوره گذشته باعث شد تا بازیکنان ایران به شکل دیگری به دیدار یک چهارم نهایی مقابل اردن نگاه کرده و با قدرت تمام و انرژی بالا رودرروی این تیم قرار بگیرند.

تیم ایران با ترکیب همیشگی کامرانی، آفاق، نیکخواه، ساهاکیان و حدادی وارد زمین شد. اردنی ها هم با ترکیب الصوص، باکستر، الحمارشه، حسین و حدرب مقابل ایران قرار گرفتند.

شروع آتشین

مهدی کامرانی اولین بازیکنی بود که گلزنی را برای تیم ایران شروع کرد و در ادامه هم به خوبی کنترل بازی تیم را برعهده گرفت. کار تیم اردن با شروع طوفانی ایران از همان دقایق اول سخت شد و بعد از هفت امتیاز از ایران برای اولین بار موفق به گلزنی شدند.

هر پنج بازیکن ایران در ادامه بازی بسیار خوبی را با وجود دفاع شدید اردن به خصوص روی بازیکنانی مثل حدادی انجام دادند و بعد از هفت دقیقه با نتیجه 25 بر 6 پیش افتادند.

با دفاع اردن روی صمد و حدادی، سه بازیکن دیگر یعنی کامرانی، آفاق و ساهاکیان کار خود را انجام داده و اختلاف امتیاز را به 20 امتیاز رساندند تا کوارتر اول با نتیجه 31 بر 11 به نفع ایران تمام شود.



تعویض پنج بازیکن


بچیروویچ که با پایان کوارتر اول خیال راحتی از اختلاف امتیاز پیدا کرده بود در ابتدای کوارتر دوم مانند بازی مقابل بحرین هر پنج بازیکن داخل زمین را تعویض کرد و بازیکنان روی نیمکت ادامه بازی را برعهده گرفتند.

ده دقیقه دوم بازی کم امتیازتر از کوارتر اول شروع شد. با بازی درگیرانه دو تیم نیمه اول خطاهای زیادی داشت و آفاق و ساهاکیان تا اواسط کوارتر دو خطایی و صمد نیکخواه سه خطایی شدند.

 بازیکنان اردن با وجود اختلاف بالا به حملات خود ادامه می دادند و در دو دقیقه پایانی سرعت بازی بسیار زیاد بود. در نهایت نیمه اول با نتیجه 53 بر 28 به نفع ایران تمام شد.

حامد حدادی با 15 امتیاز و چهار ریباند در کنار کامرانی با شش امتیاز و 10 پاس گل و ساهاکیان با 8 امتیاز و شش پاس گل بهترینهای ایران در نیمه اول بودند و جیمی باکستر با 11 امتیاز بهترین بازیکن اردن بود.

روز اوشین

اوشین ساهاکیان که در این دوره از جام ملتها بازیهای خوبی را پشت سر گذاشته در مقابل اردن بازیکن شاخص ایران بود و در شروع نیمه دوم شش امتیاز پیاپی به دست آورد. اوشین بعد از سه دقیقه برای استراحت با ارغوان تعویض شد.

تیم ایران با توجه به در پیش بودن بازیهای نیمه نهایی و فینال از فشار بازی در نیمه دوم کم کرده و تنها به کنترل نتیجه پرداخت.

تا دقیقه آخر کوارتر سوم حامد سهراب نژاد تنها بازیکنی بود که در ترکیب ایران وارد زمین نشده و تیم اردن هم در مقابل از هر 12 بازیکن خود در زمین استفاده کرد.

ایران در کوارتر سوم 21 بر 8 برنده شد و اختلاف به 38 امتیاز رسید.



مصدومیت سنترها و نگرانی نیمکت

آتش بازیکنان ایران در ابتدای کوارتر چهارم خاموش شد و اردنی ها شش امتیاز پیاپی به دست آوردند. هر چند به فاصله یک دقیقه محمد جمشیدی با یک سه امتیازی و حامد آفاق با دو پنالتی به سرعت بازی را به سمت ایران بازگرداندند.

حامد حدادی با مصدومیت خود در اواسط کوارتر موجی از نگرانی را به تمام تیم ایران و نیمکت وارد کرد. در حالی که در تمام بازیهای جام ملتها زمان حضور حدادی در زمین به خوبی کنترل شده بود تا این بازیکن با مصدومیت مواجه نشود، بازی اضافی مقابل اردن این بازیکن را با مشکل مواجه کرد هر چند مصدومیت وی جدی به نظر نمی رسید.

آرن داودی در دقیقه آخر به عنوان تنها بازیکن پنج خطایی از بازی خارج شد. اوشین ساهاکیان تنها بازیکن چهار خطایی ایران در این دقایق بود.

بعد از حامد حدادی در 30 ثانیه پایانی اصغر کاردوست هم در زیر حلقه آسیب دید و از زمین خارج شد هر چند مشکل این بازیکن هم جدی نبود.

ایران در نهایت با برد 20 بر 14 در کوارتر آخر بازی را با اقتدار و نتیجه 94 بر 50 برنده تمام کرد.

تیم ملی کشورمان در مرحله نیمه نهایی فردا با برنده دیدار چین و چین تایپه دیدار می کند.



ساهاکیان و حدادی بهترین بازیکنان ایران مقابل اردن

وشین ساهاکیان در دیدار مقابل اردن با 14 امتیاز و 9 ریباند موثرترین بازیکن زمین بود و حامد حدادی با 20 امتیاز، 8 ریباند و 3 بلاک شات بهترین امتیاز آور و دومین بازیکن موثر تیم به شمار می رفت.

مهدی کامرانی با 11 امتیاز، 11 پاس گل، 3 ریباند و 2 توپربایی در کنار حامد آفاق با 18 امتیاز و 3 ریباند کار ساهاکیان و حدادی را تکمیل کردند.

محمد جمشیدی با 11 امتیاز بهترین امتیازآور نیمکت ایران بود. صمد نیکخواه هم در این دیدار تنها 8 امتیاز و 3 پاس گل داشت.

داودی و ویسی تنها بازیکنان بدون امتیاز ایران در بازی بودند. حامد سهراب نژاد 5 امتیاز و روزبه اغوان 3 امتیاز و هفت ریباند داشتند و کاردوست به همراه داوری تنها 2 امتیاز برای ایران به دست آوردند.

جیمی باکستر بازیکن آمریکایی اردن هم با 13 امتیاز و 4 پاس گل بهترین بازیکن این تیم بود.

گفتنی است تیم ایران در این دیدار 52 درصد پرتابهای منطقه ای موفق و 45 درصد پرتاب 3 امتیازی موفق داشت و بار دیگر پرتابهای پنالتی موفق ایران بالای 80 درصد بود.

ایران در مقابل 21 ریباند اردن، 41 ریباند داشت و 19 امتیاز از روی ترن اور (توپهای از دست رفته) به دست آورد.

تیمهای چین و چین تایپه تا ساعتی دیگر دومین دیدار مرحله یک چهارم نهایی را برگزار می کند./مح


 
 
 

برچسب ها: بسکتبال ، جام ، ملتها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار