ماه مهمانی خدا با تمام زیباییهایش به پایان رسید و خوشا به حال بندگانی که داشته هایشان بیش از پیش شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، ماه صیام، موعد مهمانی خداوند زمین و آسمان، میعادگاه خالق هفت آسمان با بهترین بندگانش به پایان رسید و چه خوش پایانی که با عیدی سعید همراه است.

عید فطر ایستگاه پایانی ماهی است که پرده‌های بین خالق و مخلوق و عاشق و معشوق از میان رفته بود. ماهی که بستر تمام خوبی‌ها و هرآنچه نامش را نیکی می‌گذارند بود.

ماهی که لحظه لحظه‌اش برکت است و ثانیه به ثانیه اش گویای حیات و زندگی. ماهی که بهترین فرصت است با برای بهترین بندگان و چه زیباست که این فرصت خلاصه شود در اخلاص، بندگی، سرفرودآوردن به درگاه خداوند و سجده بر هرآنچه زیبایی خوانده می شود.

ماهی که شب‌های قدرش به قدر تمامی تاریخ وسعت دارد و بزرگی اش چنان است که همه بندگان را در خود جای می‌دهد.

ماهی که حتی دلبستگی‌های مادیش نیز با روح و فطرت روزه داران گره خورده هر کدام درسی برای مسیر زندگیشان است. ماهی که لحظات افطارش چنان شیرین است که با هیچ لحظه‌ای قابل قیاس نیست و سحرهایش بستر بهترین عبادت ها است.

و اینک عید رمضان آمده است. اینک عید روزه داران فرارسیده و آنچنان زیبا به مهمانی خدا گره خورده که حقیقتا وجود میزبانی همچو معبودمان را حس می‌شود.

حقیقتا که عید رمضان آمد، عید زیبایی‌ها آمد، عید برکات آمد و ماه رمضان رفت، ماه خوبی‌ها رفت، ماه بهترین مهمانی و ضیافت رفت، صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت.

خوشا به حال بندگانی که رمضان و عیدش را آنچنان گرامی می دارند که گویا بهترین لحظه های عمرشان است. خوشا به حال انسان هایی که سبد سبد از خوبی‌های این ماه را به توشه اعمالشان افزوده‌اند و در سایر ایام سال به خاطر می‌آورند الگوهای این ماه را، الگوهای مردم داری و محبت به کودکان و سایر بندگان را، الگوهای انفاق و زکات را و هر آنچه لازمه حیات انسانی است.

عید سعید فطر، عید بندگی ولایت است

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: عید سعید فطر اوج بندگی و ولایت است و در آن روز انسان به عالی ترین نقطه بندگی می رسد.

حجت الاسلام حمیدرضا رضانیا با بیان این که انسان باید در همه حال خداوند را یاد کند، اظهار داشت: عید فطر از اعیاد بزرگ مسلمانان است که مورد احترام و حرمت بسیاری است؛ این روز عید بندگی و ولایت است که در آن بندگی انسان ثبت می شود و به عالی ترین نقطه آن می رسد.

وی بیان داشت: عید به معنای بازگشت و فطر به معنای شکوفایی و شکفتن است و این واژه ریشه در فطرت انسان دارد.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: انسان در ماه مبارک رمضان به کمال می رسد و با غبارروبی، آیینه جان و فطرت خود را مشاهده می کند.

وی ابراز کرد: خداوند در ماه رمضان به انسان جایزه می دهد؛ در فرازهایی از نماز عید سعید فطر از خدا می خواهیم که آن چه به پیامبر گرامی اسلام از خیر عطا می کند به ما نیز عطا کند و آن چه که از بدی رسول خدا را بازمی دارد، ما را نیز از آن بازبدارد.

حجت الاسلام رضانیا تصریح کرد: یک ماه را مخلصانه خدا را بندگی کردیم؛ انسان باید مراقب باشد تا پس از پایان ماه رمضان نیز اخلاص در بندگی خدا و هر آن چه در نزد خدا متعهد شده است را انجام دهد.

وی افزود: در ماه خدا روزه گرفته و از گناه دوری کردهایم و زیبنده نیست پس از پایان این ماه کارهای عادی که روزانه انجام می دادیم را انجام دهیم؛ هر قدر انسان بیشتر مراقبت کند، در عید سعید فطر نزد خداوند جایزه بیشتری دارد.

عید سعید فطر اوج بندگی انسانها است

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه بیان کرد: عید سعید فطر اوجی است بعد از ماه مبارک رمضان که انسان باید پس از این ماه از آن پایین نیامده و آن را ادامه دهد.

وی عنوان کرد: انسان ها در این ماه مخلصانه خدا را بندگی کردند و شیطان را در بند قرار داده و فریب آن را نخوردند؛ شیطان منتظر است که انسان از ماه رمضان خارج شود تا دوباره انسان ها را اسیر بند کند.

حجت الاسلام رضانیا افزود: پس از پایان ماه رمضان نیز انسان باید اوج خود را ادامه دهد؛ بنده ای که شیطان را در این ماه ناامید کرده است بعد از این نیز راه خدا را در پیش گرفته و فریب شیطان را نخورد.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم افزود: شیطان قسم خورده است که همه انسان‌ها را فریب می‌دهد مگر انسان های مخلص را که توان آنها ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: انسان در این ماه به درجه اخلاص می رسد و باید این رفعت پس از پایان ماه مبارک رمضان نیز ادامه یابد و انسان به جایی رسد که جلوه حضرت حق باشد.

حقیقت روزه داری با دادن زکات فطریه تکمیل می‌شود

وی عنوان کرد: زکات فطریه، زکات بدن است و این همچون زکات مال است که به برخی موارد تعلق می گیرد؛ این زکات حقی است که باید با شرایط خاصی که برای آن بیان شده است، پرداخت شود تا حقیقت روزه داری تکمیل شود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه ابراز داشت: اگر کسی شرایط پرداخت زکات را داشته باشد، واجب است که آن را با شرایط وارد شده آن پرداخت کند.

اعمال روز عید سعید فطر

وی با اشاره به اعمال روز عید سعید فطر بیان کرد: مستحب است در این روز انسان غسل کند، لباس های نو بپوشد و به دیدار خویشاوندان برود.

حجت الاسلام رضانیا ادامه داد: همچنین مستحب است انسان در حین حرکت برای ورود به مکان اقامه نماز ذکرهایی که وارد شده است را بگوید و به برنامه ها و تعهدهایی که به خداوند در ماه رمضان داده است را عمل کند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه یادآور شد: خوب است دعاها و ذکرهایی که در ماه مبارک رمضان خوانده می شود در تمام ماه های سال به مرور زمزمه کند؛ انسان باید دست شیطان را بخواند و زمین ننشسته و پرواز کند./س

برچسب ها: قم ، عید ، برکات ، رمضان ، اعمال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.