معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: در استان کرمان 4 هزار تولید کننده پته وجود دارد که سالانه 24 هزار متر مربع پته تولید می کنند.

علی زاهدیان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان با اشاره به اینکه تولید پته در استان نسبت به مدت مشابه پارسال 15 درصد افزایش داشته است ، افزود: فعال کردن 50 آموزشگاه آزاد پته دوزی ، بیمه صنعتگران صنایع دستی و برپایی نمایشگاه های داخلی و خارجی سبب بالا رفتن میزان فروش و تولید پته در استان کرمان شده است.

وی با اشاره به اینکه پته بر اساس اندازه در 8 رنگ تولید می شود ، خاطرنشان کرد : رنگ های سفید ، لاکی ، نارنجی ، عنابی ، سرمه ای ، مشکی ، آبی فیروزه ای و سبز از رنگ هایی هستند که بر روی پته ها کار می شوند.

زاهدیان تصریح کرد: پته ی استان کرمان به کشورهای سوئد ،سوئیس ،ترکیه ،بلاروس و فنلاند صادر می شود.

وی یادآور شد: بقچه ای ، سوزنی ، جلد قرآنی ، جانمازی ، بیضی شکل ، بُته جقه ،درختی و ترنج از طرح هایی است که بر روی پته کار می شود.

زاهدیان با بیان اینکه پته جزو مشاغل خانگی است و به صورت تزئینی ، دکوراسیون منازل و جهیزیه کاربرد زیادی دارد، خاطرنشان کرد : پته به صورت سوزن دوزی با نخ های ابریشمی دوخته می شود./س


برچسب ها: پته ، صنایع ، هنر ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.