جام ملتهای بسکتبال آسیا با پشت سر گذاشتن مراحل گروهی به مراحل حذفی و نهایی خود رسید. در این گزارش به 13 نکته در مورد این مسابقات اشاره می شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ دور یک چهارم نهایی جام ملتهای بسکتبال آسیا با تکرار دیدار ایران و اردن آغاز می شود. این دوره از مسابقات نکاتی را هم با خود به همراه داشت که به 13 مورد آن اشاره می کنیم:

1-روز انتقام

تیم ملی ایران دو سال قبل با شکست مقابل اردن از جام ملتها باز ماند و حالا تاریخ بار دیگر تکرار شده و دیدار دو سال قبل در مرحله یک چهارم نهایی بار دیگر انجام می شود تا بازیکنان ایران بهترین فرصت را برای پاک کردن خاطره آن دیدار و دوباره نوشتن تاریخ داشته باشند. ملی پوشان ایران تنها با فکر انتقام در این دیدار به میدان می روند.

2- ضعیفترین چین سالهای اخیر

تیم چین بهترین دوران آماده سازی را نسبت به تمام حریفان آسیایی پشت سرگذاشت و با جذب جیاناکیس مربی یونانی انتظار تیم بسیار قدرتمندی را در این دوره از جام ملتها ایجاد کرد اما شکست از کره در روز اول و بعد از آن باخت به ایران ضعفهای این تیم را روشن کرد. شرایط چین تا جایی پیش رفت که بسیاری را به این باور رساند که امکان راه نیافتن قهرمان دور قبل به جام جهانی هم وجود دارد.

بیشتر بازیکنان چین کم تجربه هستند و هنوز به سیستم مربی جدید عادت نکرده اند. با این وجود بازگشت ژیان لیان به بازی امید را به این تیم بازگردانده است.

3- ایران شانس اول قهرمانی

پیش از شروع جام ملتها چین و ایران را شانسهای اول قهرمانی در جام می دانستند اما با ضعف چین ایران اولین و اصلی ترین شانس قهرمانی بازیها معرفی می شود. تیمهایی مثل قطر، چین تایپه و فیلیپین در این مسابقات شرایط بهتری را تجربه می کنند با این وجود عقیده کارشناسان بر این است که هیچ یک از این تیمها هنوز در حد مدعی شدن به عنوان قهرمان نیستند و رقابتهای این دوره مدعیان عجیب و غریبی ندارد.

4- جام دفاعی

علاوه بر ایران سایر تیمها هم در این دوره از جام ملتها توجه بیشتری به دفاع داشته اند. در این میان دفاع بهتر تیم ایران هم به خصوص مقابل چین با ترکیبی از نفر به نفر و دفاع زون محسوس بوده است. به نظر می رسد با بیشتر شدن مربیان اروپایی در بسکتبال آسیا تفکر دفاعی نیز به این قاره نفوذ کرده است.

5- پنج تیم با شانس صعود به جام جهانی

تیمهای ایران، چین، چین تایپه، کره و فیلیپین به عنوان پنج تیمی معرفی شده اند که شانس صعود به جام جهانی 2014 اسپانیا را بیش از سایر تیمها دارند.

6- شش بازیکن سابق ان بی ای در جام بیست و هفتم

جی آر ساکوراگی ژاپنی که سال 1998 با لباس ممفیس وارد لیگ ان بی ای شد، حامد حدادی ستاره ایرانی سابق تیمهای ممفیس و فینیکس، وانگ ژی ژی اولین بازیکن چینی لیگ ان بی ای، جارویس هایس بازیکن قطری سابق واشنگتن، زیان لیان بازیکن سابق تیمهای میلواکی، نیوجرسی، واشنگتن و دالاس در کنار سون یو پنجمین بازیکن چینی راه یافته به ان بی ای، شش بازیکنی در جام بیست و هفتم هستند که سابقه بازی در لیگ حرفه ای بسکتبال آمریکا را دارند.

7- قزاقهای فیزیکی

تیم قزاقستان رشد قابل توجهی را به خصوص با رسیدن به جمع هشت تیم برتر بازیها نشان داده است. دو تیم قطر و قزاقستان به عنوان فیزیکی ترین تیمهای این دوره از جام ملتها مطرح شده اند اما مشکل بزرگ قزاقها این است که بدون بازیکن خارجی خود مانند تعدادی ورزشکار قدرتی هستند که توپ بسکتبال به دست گرفته اند!
مشکل دیگر قزاقستان پنج خطایی شدن به طور میانگین دو تا 4 بازیکن در هر بازی است که در کنار مصدومیتها مشکلات زیادی برای تیم ایجاد میکند. البته جانسون یار خارجی قزاقستان که به خاطر پارگی عضلات در دیدار مقابل ایران غایب بود اما به دیدار یک چهارم نهایی مقابل فیلیپین می رسد.
 
8- پیرترین بازیکن جام

احمد امان بازیکن 42 ساله بحرین عنوان پیرترین بازیکن جام را در این دوره به خود اختصاص داده است. در حالی که اکثریت بازیکنان این دوره از جام ملتها متولد دهه 1980 میلادی هستند، تعداد کمی بازیکن متولد سالهای قبل از 1980 هم در ترکیب تیمها وجود دارد و از طرفی چند تیم نه چندان قوی مثل هند و مالزی نیز با ترکیبی کاملا جوان به بازیها آمدند.

9- حسرت لبنانی ها

در جریان دیدارهای جام ملتها چند لبنانی با پرچم کشور لبنان هم در بازیها دیده شدند که قصد داشتند جای خالی تیم ملی کشور خود را در مسابقات یادآور شوند. تیم ملی لبنان که یکی از قوی ترین ترکیبهای سالهای اخیر را برای جام ملتها آماده کرده بود به خاطر مشکلات داخلی از سوی فدراسیون جهانی بسکتبال تعلیق و از جام ملتها حذف شد. لبنانی ها اعتقاد دارند در صورت حضور در مسابقات به عنوان تیم اول گروه E به دور یک چهارم رسیده و در نهایت سهمیه جام جهانی را به دست می آوردند.

10- حذف زودهنگام ژاپن

تیم ژاپن که در جام ویلیام جونز هم بسیار ضعیف عمل کرده بود با شکست مقابل اردن حتی به جمع هشت تیم برتر آسیا هم راه پیدا نکرد. ساکوراگی یار خارجی این تیم بعد از شکست مقابل اردن تاکید داشت که برخی بازیکنان تیم حتی نمی دانستند که چطور می توان پاسخ بازی فیزیکی حریفان را داد. دلیل این مشکل ژاپن را لیگ این کشور می دانند که اجازه بازی فیزیکی را به بازیکنان نمی دهد. این دوره از جام ملتها را آخرین فرصتهای بازی ملی بازیکنانی مثل سوزوکی و ساکوراگی می دانند.

11- انتخاب عاقلانه چین تایپه

تیم چین تایپه با انتخاب کوینسی دیویس به عنوان یار خارجی خود یکی از عاقلانه ترین انتخابها را در میان تیمهایی دارد که از یار خارجی در ترکیب خود بهره می برند. البته چین تایپه بهترین نمایش خود را مقابل فیلیپین داشت و بعد از آن سیر نزولی را تا باخت به قطر در آخرین روز مراحل گروهی طی کرد. تنها کار چین مقابل این تیم مقاومت در برابر ضد حمله ها و جلوگیری از شوتزنها خواهد بود هر چند در صورت تکرار شوتهای خوب دیدار با فیلیپین احتمال شگفتی ساز شدن چین تایپه و حذف چین در این مرحله هم رد نمی شود. 

12- انفجار فیلیپینی ها در سالن

تماشاگران فیلیپینی از روز اول جام باعث شگفتی سایر تیمهای آسیایی شده اند. البته علاوه بر تماشاگران این تیم سالنهای بزرگ فیلیپین هم قابل توجه بوده و مجموع شرایط برگزاری به خوبی نشان دهنده عشق فیلیپینی ها به بسکتبال به عنوان ورزش اول این کشور هستند.

13- تیم متفاوت کره

تیم کره جنوبی از جام ویلیام جونز تفاوت خود را با سالهای قبل نشان داد. کره ای ها با وجود بودجه کم و بازیهای تدارکاتی کمتر نسبت به حریفان خود که تنها به جام ویلیام جونز محدود می شد بسیار قدرتمند نشان داده اند و حتی شانس بیشتری نسبت به فیلیپین برای صعود این تیم به فینال قائل می شوند.  

برچسب ها: جام ، ملتهای ، بسکتبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار