رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: احیای قنوات، افزایش سطوح اراضی کشاورزی در قالب طرح توسعه کشاورزی را امکان پذیرتر می نماید.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، محمدیان با تاکید به اهمیت اجرای طرح احیای قنوات در ارتقا کمی وکیفی بخش کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر از تعداد 2500 رشته قنات در سطح آذربایجان شرقی 2000 رشته قنات دایر بوده و از این تعداد حدود 185 میلیون مترمکعب آب در سال استحصال و در بخش کشاورزی استان مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه این امر می‌تواند در توسعه بالقوه بخش کشاورزی نقش مهمی را ایفا و سازمان با دقت شناسایی، ترمیم، بازسازی و نوسازی قنوات مناطق روستایی استان را در دستور کار قرار داده و تاکنون بخش مهمی از آب مورد نیاز در توسعه بخش کشاورزی از این طریق تامین گردیده است افزود: در سال 90 مبلغ ده میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و بازسازی قنوات استان از محل اعتبارات ملی تخصیص یافته بود که امیدوارم امسال این رقم به بالای پانزده میلیارد ریال افزایش یابد.

محمدیان با اشاره به اینکه قنوات نقش عمده‌اي درتأمين آب شرب و بخش كشاورزي شهر‌هايي مانند هشترود، اهر، هريس، و ملكان را داشته ولی وقوع خشكسالي ها وبدنبال آن كم آبي هاي سال هاي اخير، متروكه شدن قنات ها در استان را فراهم آورده است افزود: با افت سطح آب سفره هاي زير زميني طبيعي خواهد بود قنات ها بتدريج خشك وغیر قابل استفاده شوند و تنها راه مقابله با خشكي و پايدار نگه داشتن پاياب قنات هاي موجود و همچنين آب كشاورزي در لايروبي و مرمت آنها می باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: پايين بودن هزينه بهره برداري از قنوات، سازمان را به تلاش وا می دارد با استفاده از امکانات موجود درکنار بهره گیری از مشارکت های مردمی در مناطق مختلف استان، بتواند در پیشبرد اهداف برنامه توسعه بخش کشاورزی بابهره گیری ازمدیریت هدفمند، ازامکانات بالقوه درمناطق مختلف استان استفاده بهینه را نهادینه سازد.

وی با بیان اینکه شهرستان های مرند با 278 رشته قنات، شبستر با 255 رشته قنات، تبریز با 230 رشته قنات و آذرشهر با 211 رشته قنات به ترتیب بیشترین قنوات استان را به خود اختصاص داده اند گفت: اینها از جمله شهرستانهایی هستند که بخش اعظم آب مورد نیاز بخش کشاورزی شهرستان را از طریق قنات تامین می کنند. /س

برچسب ها: استحصال ، رشته ، قنات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.