شير كوبيكس شاعر معاصر كرد عراقي از سوي انجمن قلم سوئد برنده جايزه توخولسكي نشده است.

باشگاه خبرنگاران- شير كوبيكس شاعر معاصر عراقي متولد دو م ماه مه 1940 از سوي انجمن قلم سوئد برنده جايزه توخولسكي شده سروده‌هاي او به زبان كردي هستند و در چهارم اوت 2013 درگذشت پدرش قايق بيكس از شاعران بنام روزگار خود بوده و بيكس به دليل مشكلات سياسي از سال 1987 تا 1992 در سوئد زندگي مي‌كرد. 

پس به عراق بازگشت در سال 1968 اولين مجموعه شعر شيركو به نام مهتاب شعر منتشر و از آن زمان تاكنون چندين مجوعه شعر دو نمايشنامه منظوم ترجمه پيرمرد و دريا نوشته ارنست همينگوي و عروسي‌خون اثر "لوكاربه" زبان كردي از او به چاپ رسيده است. 

 از جمله دفترهاي شعر اين شاعر مي توان از "دو سرو كوهي"، "عقاب"، "رود"، "آفات"، "كرمس"، "عطشم را شعله فرو مي‌نشاند"، "دره پروانه‌ها"، "صليب"، "مارو روز شمار يك شاعر"، "سايه و آزادي"، اين واژه بي‌آبرو نام برد كه به زبانهاي فرانسوي، ايتاليايي، سوئدي، عربي و غيره ترجمه و چاپ شده‌اند. 

درايران نيز مجموعه‌هايي از او همچون منظومه بلند دره پروانه و آزادي اين واژه بي‌آبرو با همت "محمد رئوف مرداي" ترجمه و به چاپ رسيده است. 

شيركوبيكس چنيدين بار از طرف شاعر سياستمدار فقيه و رهبر كاريزكاتيك اسلامگرايان كردستان عراق معروف به ملاكريكار به خاطر اشعار هنجارشكن ضد اسلاميش مورد تهديد قرار گرفت. 

جزء شاعران نسل دوم كردستان عراق و از هم نسلان "عبدالله" به شيوه لطف هلمت و رفيق صابر بيشتر به مفهوم ادبي جهاني در اذهان اهل فن جا گرفته است با وجود توانايي در خور و شايسته در نقد داستان و ترجمه كار شعر سرنوشت محوري قلم او را رقم مي‌زد. 

سالها از راه ادبيات و سرودن شعر به مبارزه عليه رژيم فاسد و اشغالگر يعني صدام حسين اشاره كرده و در فلورانس ايتاليا بزرگترين انجمن مدني به او لقب همشهري داده است./ي2
برچسب ها: شیر کوبیکس ، شاعر ، کرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار