"رامی خوری" در مقاله ای که در روزنامه "دیلی استار" منتشر شده است با اشاره به مواضع دوگانه دولت آمریکا علیه کشورمان بیانیه کاخ سفید در مورد استقبال از رییس جمهور منتخب ایران را مضحک خوانده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از دیلی استار، تحلیلگر روزنامه "دیلی استار" با اشاره به "ابلهانه" بودن اقدام اخیر دولت آمریکا در اعلام پیام استقبال از ریاست جمهوری "حسن روحانی" رییس جمهور منتخب ایران می افزاید "دوست دارم بدانم که پیام کاخ سفید به مناسبت مراسم تحلیف "حسن روحانی" رییس جمهور منتخب ایران چه کسی را فریب داد. منازعه میان ایران و آمریکا مدتهای طولانی است که سابقه دارد و رفع آن بسیار دشوارتر از آن چیزی است که می توان فکرش را کرد. مراسم تخلیف روحانی فرصتی را فراهم کرد تا غربی ها در رفتار نسبت به ایران تغییراتی ایجاد نمایند. رییس جمهور جدید ایران بر احترام متقابل و تعامل سازنده تاکید کرده است." 

نویسنده در ادامه پیام کاخ سفید را از آن رو ابلهانه تصور می کند که نمایندگان کنگره آمریکا دور جدیدی از تحریم ها را علیه ایران وضع کرده اند و در این باره می افزاید "نمایندگان کنگره آمریکا دور جدیدی از تحریم ها را علیه ایران وضع کرده اند. اکثریت سناتورهای سنای آمریکا نیز خواستار تشدید تحریم ها و کاربرد احتمالی قوه قهریه از سوی دولت اوباما علیه ایران شده اند. در مقابل بیانیه کاخ سفید مدعی می شود که دولت آمریکا خواستار تعامل با ایران است. از نظر من این تعبیری بسیار احمقانه از سوی دولت آمریکاست." 

رامی خوری در ادامه مقاله برای اثبات مدعای خود می افزاید "در این بیانیه آمده است که پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران فرصتی برای الزام ایران به تعهدات بین المللی خود و یافتن راه حلی صلح آمیز بر سر برنامه هسته ای آن کشور می باشد." مسئله اصلی آن است که در طول سالهای گذشته این پیش شرط های تهاجمی و غیر منطقی و متکبرانه دولت آمریکا بوده است که موجب شده مذاکرات هسته ای به نتیجه نرسند."

"در این بیانیه تنها به مسئله هسته ای ایران اشاره شده است. امری که نشان می دهد دولت آمریکا به دغدغه های امنیتی، اقتصادی و چگونگی تعامل با آمریکا که برای ایران وجود دارد کاملا بی توجه بوده است. در این بیانیه ادعا شده که ایران خواستار مذاکرات جدی و پیشرفت در آن نبوده است. حال آنکه کاخ سفید اشاره ای نمی کند که در طول سالهای گذشته  تا چه اندازه علیه ایران خصومت ورزیده است. از کارزار تحرمی های ضد ایرانی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی گرفته تا حملات سایبری علیه تاسیسات هسته ای ایران که با مشارکت کشورهای غربی و صهیونیست ها انجام شده است. این آمریکا و کشورهای غربی بوده اند که همواره با تهدیدات نظامی خود فرصت تعامل با ایران را از دست داده اند حال کاخ سفید مدعی می شود که جمهوری اسلامی ایران بایستی در زمینه تعامل با آن کشور ابتکار عمل را در دست گیرد. دولت آمریکا بایستی رفتار متکبرانه و اهانت آمیز خود را کنار گذارد و لزوم "احترام متقابل" را درک کند."

رامی خوری در نهایت به دولت اوباما توصیه می کند تا نخستین گام را برای نشان دادن حس نیت بردارد و در این باره می نویسد "ملت ایران و رییس جمهور منتخب ایران طبق منافع ملی شان و البته با رویکردی مثبت نخستین گام را برداشتند. اینک نوبت غرب است تا پاسخ مناسبی به این موضوع  بدهد." 

برچسب ها: رامی ، خوری ، ایران ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار