یک کارشناس ارشد مسائل غرب آُسیا با بیان اینکه در سوریه جنگ میان نظام و معارضه دیگر وجود ندارد، بلکه درگیری میان مخالفین است، گفت: گزارش‌هایی در سوریه وجود دارد مبنی بر اینکه ارتش آزاد سوریه به دولت می‌پیوندد، یعنی سلاح‌های خود را تحویل می‌دهد و دوباره یک نوع همکاری با دولت را شروع می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، آخرین تحولات سوریه، شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "مسعود اسداللهی" کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اسداللهی در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا تحولات میدانی، سیاسی و دیپلماتیک در سوریه به سرعت در حال تغییر است، گفت: اکنون لحن مقامات آمریکایی و غربی در قبال دولت سوریه تا حدودی تغییر کرده است، به گونه‌ای که زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه آن‌ها در حال گفتگو با دولت سوریه هستند.

وی با اشاره به اینکه تحولاتی که طی یکی دو ماه اخیر چه در عرصه میدانی و چه در منطقه خاورمیانه معادلات را دچار تغییر کرده است، خاطرنشان ساخت: پس از فتح "القصیر" که نقطه عطفی برای مخالفان و معارضین بود معادلات جنگ تغییر یافت.

این کارشناس ارشد منطقه غرب آسیا گفت: اکنون دیگر سقوط و یا ناامن کردن دمشق مطرح نیست، به طوری که این موضوع به عنوان پیروزی بزرگی برای سوریه مطرح می‌شود.

اسداللهی با اشاره به اینکه دولت ترکیه متأسفانه واقعیت صحنه را نپذیرفته است، گفت: متأسفانه عوامل تروریست از مرزهای ترکیه وارد سوریه شده و سلاح و امکانات لازم را با خود به همراه می‌آورد.

وی با اشاره به پاکسازی حومه دمشق تا درعا، پاکسازی این مناطق را موفقیت بزرگی برای ارتش سوریه دانست.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا طی یکی دو ماه اخیر هلالی وجود خواهد داشت که تونس، لیبی، مصرِ مرسی و ترکیه را نیز در بر می‌گرفت، خاطرنشان ساخت: این هلال پشتیبانی صد درصدی سیاسی، نظامی، امنیتی، اطلاعاتی، فرهنگی و رسانه‌ای را انجام می‌داد.

نخست وزیر قطر عامل اصلی حوادث دو سال گذشته سوریه بود

اسداللهی نخست وزیر قطر را عامل و فتنه‌گر اصلی حوادث دو سال گذشته سوریه خواند و ادامه داد: امیر قطر اکنون از قدرت برکنار و صحنه خارج شده است، بنابراین باید گفت نقشی را که نخست وزیر قطر در بسیج اتحادیه عرب داشته بسیار ضعیف بوده و این بر هیچ کشوری پوشیده نیست، زیرا چنان ضربه روحی بزرگی را به مخالفین وارد کرده که مدافعان و حامیان اصلی خود را در صحنه از دست داد.

وی با اشاره به اینکه تحولی که در مصر اتفاق افتاده یک تحول بسیار عمده است که تشعشعات آن به مناطق بسیاری کشیده خواهد شد، اضافه کرد: "مرسی" چند روز قبل از سقوطش طی اجتماعی در میان حزب "اخوان المسلمین" به صراحت عنوان کرد که رابطه خود را با سوریه قطع خواهد کرد، به طوری که این مسئله بسیار جای تعجب داشت که رئیس جمهور مصر چنین مواضعی را از خود بروز کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه مقر اتحادیه عرب در قاهره است، گفت: دولت جدید مصر برای اتباع سوریه بحث ویزا را برقرار کرد، زیرا بسیاری از مخالفین در قاهره حضور داشته و این ضربه اساسی را به مخالفین وارد کرده است.

احتمال سرایت غائله مصر به تونس

اسداللهی با اشاره به اینکه در تونس جریان "النصره" تحت فشار شدید قرار دارند و پارلمان آن‌ها به حال تعلیق درآمده، اضافه کرد: ممکن است تحولات مصر در تونس اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه تونس اولین کشوری بود که کنفرانسِ (به اصطلاح) دوستان سوریه در آنجا برگزار شد، بیان کرد: متأسفانه تعداد زیادی از جوانان تونس به عنوان جهاد و شهادت در راه خدا برای جنگ در سوریه و در قالب گروه‌های تروریستی اعزام شدند.

اسداللهی با بیان اینکه در لیبی دولت مرکزی عملاً وجود ندارد، افزود: لیبی عامل اصلی ارسال سلاح و اعزام نیروی مسلح به سوریه است، به گونه‌ای که سلاح‌هایی را که از ارتش سابق "قذافی" به دست آن‌ها افتاده بود را به سوریه می‌فرستند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه اردوغان دچار مشکل اساسی در میدان تقسیم شده است، اظهار داشت: اردوغان یک چهره قهرمان ملی را از خود در کشورش ترسیم کرده بود و اجازه نمی‌داد کسی کوچک‌ترین انتقادی را به او داشته باشد.

میدان تقسیم موجب تزلزل در شخصیت اردوغان شد

وی با اشاره به اینکه اردوغان دَم از دموکراسی می‌زند، اما بیشترین زندانی روزنامه‌نگار را در کشورش دارد، خاطرنشان کرد: میدان تقسیم موجب تزلزل اساسی در شخصیت اردوغان شده است.

اسداللهی با بیان اینکه اردوغان به شدت از تأثیر حوادث مصر هراس دارد، گفت: مجموعه تحولات دو ماه اخیر، مخالفین سوریه را دچار ضعف کرده است.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا افزود: اختلافات میان ارتش آزاد سوریه و القاعده کاملاً علنی شده است.

عربستان خاستگاه فکری القاعده است

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه "جبهه النصره" از عربستان، و "ارتش آزاد" از قطر حمایت می‌کند به گونه‌ای که این دو با هم اختلاف پیدا کرده‌اند، بنابراین آیا این اختلاف به پایین هم رسوخ می‌کند، اظهار داشت: رابطه "القاعده" و عربستان بیشتر رابطه فکری و مذهبی است؛ یعنی خاستگاه فکری القاعده عربستان است.

اسداللهی با اشاره به شیطنت "بندر بن سلطان" مبنی بر فراری دادن عوامل القاعده از زندان‌های عربستان اظهار داشت: این آزادی به شرط رفتن زندانیان عربستانی به سوریه صورت گرفت تا در آنجا بجنگند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به  اینکه معادله در سوریه به هم خورده و جنگ چندجانبه شده است، گفت: دیگر در سوریه جنگ میان نظام و معارضه نیست، بلکه درگیری میان مخالفین است.

اسداللهی با بیان اینکه دیدگاه‌های القاعده ربطی به مردم سوریه ندارد، افزود: القاعده به صراحت اعلام کرده است که دموکراسی را قبول ندارد و به  دنبال آن هم نیست.

احتمال پیوستن ارتش آزاد به دولت سوریه

وی با اشاره به جنایات وحشتناک القاعده در سوریه بیان کرد: گزارش‌هایی در سوریه وجود دارد مبنی بر اینکه ارتش آزاد سوریه به دولت می‌پیوندد، یعنی سلاح‌های خود را تحویل می‌دهد و دوباره یک نوع همکاری با دولت را شروع می‌کنند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه نزدیک بودن سوریه به خاک اروپا موجب نگرانی غرب شده است، اظهار داشت: القاعده بر روی موج نارضایتی بخشی از مردم سوریه سوار شده است، به گونه‌ای که جهان غرب خودش هم متوجه خطر القاعده شده‌اند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا غربی‌ها افراد القاعده و افراط گرایان را گوشت دَمِ توپ ارتش سوریه کرده‌اند، اظهار داشت: کشورهای غربی طی یکی دو سال گذشته زمینه را برای حضور افراد افراط گرا و القاعده در کشورهای مختلف فراهم کرده‌اند تا آن‌ها به سوریه بروند.

وی با اشاره به اینکه کسی که با آتش بازی می‌کند دستش می‌سوزد، گفت: کشورهای غربی به تجربه خود در افغانستان دقت نکرده‌اند و القاعده را به سمت سوریه گسیل داده‌اند، اما غافل از آنکه عده‌ای از آن‌ها کشته  خواهند شد و عده‌ای دیگر به کشورهای خود باز خواهند گشت و بلای جانشان خواهند شد.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آُسیا با بیان اینکه گروه‌های القاعده به یک معضل امنیتی برای کشورهایشان تبدیل خواهند شد، ادامه داد: ترکیه باید مانع از ورود القاعده به سوریه شود و تجدید نظر اساسی را در مواضع خود به وجود آورد.

اسداللهی اضافه کرد: تا زمانی که دولت ترکیه دست از سیاست غلط خود برندارد القاعده به راحتی به سوریه خواهد رفت و در آنجا مستقر می‌شود.

وی ادامه داد: قطر طی دو سال و نیم گذشته در سوریه دارای نقش تعیین کننده‌ای بوده است.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه نخست وزیر قطر تمام همّ و غمّ خود را برای پیشبرد اهداف آمریکا به کار گرفته، پس چه شده که قطری‌ها در این میان کنار زده شده‌اند و  مجدداً سعودی‌ها پرونده خاورمیانه را به دست گرفته‌اند، گفت: "اوباما" مخالف جنگ‌های "جرج بوش" بود، به گونه‌ای که جنگ‌های وی را انحراف از جنگ علیه تروریست‌ها می‌دانست.

اسداللهی با اشاره به اینکه جنگ‌های جرج بوش هزینه‌های سیاسی بسیاری را به آمریکا تحمیل کرد، خاطرنشان ساخت: اوباما در صحبت‌های خود اعتراف کرده است که دیگر وارد جنگ سومی نخواهد شد.

وی ادامه داد: آمریکا در جریان وقایع لیبی مجوز شورای امنیت را گرفت، اما در حد حملات هوایی در این جنگ مشارکت کرد و به هیچ وجه نیروی زمینی را به لیبی وارد نکرد.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه زمامداران عربستان و قطر عملکرد اوباما را ضعیف ارزیابی می‌کنند، تصریح کرد: قطری‌ها فکر می‌کردند به علت جاه‌طلبی‌های شخصی، رهبری جهان عرب را به دست خواهند گرفت، زیرا آن‌ها آرزوی رهبری جهان  عرب را داشتند.

وی با اشاره به اینکه "شبکه الجزیره" به دلیل پوشش غیر حرفه‌ای و یکجانبه گرایانه‌اش بسیاری از مخاطبانشان را از دست داده است، اظهار داشت: شبکه الجزیره به دروغگویی و عملیات روانی بسیار مبتذلی روی آورده است.

اسداللهی با بیان اینکه شبکه الجزیره جایگاه واقعی خود را از دست داده است، تصریح کرد: قطری‌ها متوجه شده‌اند که نظام سوریه نظامی نیست که به راحتی سقوط کند.

رقابت پنهانی عربستان و قطر

این کارشناس مسائل غرب آُسیا با بیان اینکه میان عربستان و قطر رقابت پنهانی وجود دارد، گفت: عربستان به این نتیجه رسیده که دیگر قافیه را باخته است و اگر قرار باشد قطری‌ها به این شکل حاکم باشند دیگر قادر به ایفای نقش خود نخواهد بود.

وی با بیان اینکه امیر جدید قطر به دنبال تثبیت جایگاه خود است، افزود: قطر اکنون از دور خارج شده، زیرا در حال تغییر و تحول است و نمی‌تواند در چنین صحنه‌های خطرناکی حضور یابد.

اسداللهی گفت: وزیر دفاع عربستان قبل از سقوط مرسی به ترکیه سفر کرد تا میان ترکیه و عربستان همکاری صورت گیرد، اما تحولات منطقه به قدری عجیب و غریب شد که با سقوط مرسی و مواضع غیر عقلانی اردوغان این همکاری صورت نگرفت.

بازی عربستان با کارت‌های سوخته

وی با اشاره به اینکه عربستان نیز همچون قطر دارای استراتژی غلطی است، افزود: عربستان می‌خواهد با کارت‌هایی بازی کند که سوخته است.

این کارشناس مسائل ارشد غرب آسیا افزود: در بسیاری از رسانه‌ها پیغام‌هایی از طرف آمریکا و سایر کشورهای اروپایی به دولت "بشار اسد" می‌رسد مبنی بر اينکه آن‌ها (غربی‌ها) آماده گفتگو با دولت سوریه هستند و از سوی دیگر به نظر می‌رسد که "اخضر ابراهیمی" نیز از ایران برای شرکت در کنفرانس "ژنو 2" دعوت کند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری که آیا ممکن است ژنو 2 تشکیل شود، اظهار داشت: ژنو 2 تا آخر سال 2013 تشکیل نخواهد شد، زیرا فتح القصیر و تحولاتی که در حومه دمشق اتفاق افتاده معادله را به سوی دولت این کشور تغییر داده است، به گونه‌ای که مخالفان می‌گویند اگر بر سر میز مذاکره برویم چیزی برای رو کردن نداریم.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار